معاون آموزشی وزارت علوم:

دانش‌آموختگان و دانشگاه‌ها مسئولیت‌پذیری خود را نشان دادند

خاکی صدیق گفت: دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها با وجود برخی کم‌لطفی‌‌ها، مسئولیت‌پذیری خود را در امور مختلف نشان دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز (۱ بهمن) مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی دانشگاه و کووید ۱۹ با حضور علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

خاکی صدیق در این مراسم گفت: در ایام کرونا باید به دانشگاه‌ها نمره قبولی بدهیم.

او افزود: دانشگاه‌های کشور مسئولیت‌پذیر هستند و اگر کار خود را درست انجام نمی‌دادند، الان وضعیت کشور اینطور نبود. بر اساس شواهد، در تمام امور اداری کشور از جمله صنعت و بهداشت خودکفایی داریم.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور‌های همسایه با حقوق‌های چشمگیری، اعضای هیأت علمی را جذب می‌کنند، افزود: کار‌هایی که در کشور انجام می‌شود به دست مهندسان ایرانی صورت می‌گیرد و دانش‌آموختگان همین دانشگاه‌ها امور را انجام می‌دهند. با توجه به اینکه برخی دانشگاه‌ها به دانش‌آموختکان کم‌لطفی دارند، اما در کل دانشگاه‌ها مسئولیت‌پذیری خود را در امور مختلف نشان دادند.

خاکی صدیق تاکید کرد: در سیستم دفاعی کشور اگر دانش‌آموختگان نبودند، این پروژه‌ها محقق نمی‌شد. اوج پاسخگویی‌های دانشگاه‌ها در بحران‌هاست و دانشگاه‌ها در یک جامعه همیشه موثر واقع می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در پاندمی کرونا و حتی بحران سیل ۹۸ نقش بزرگی ایفا کردند، اما عملکرد آن‌ها کمتر دیده شد.

معاون آموزشی وزیر علوم اقدامات دانشگاه‌ها در پاندمی کرونا را به چهار محور تقسیم کرد و اظهار کرد: دانشگاه‌ها در محور نخست یعنی آموزش، موفق نمایان شدند. اگر به اسفند ۹۸ برگردیم، دانشگاه‌ها و اعضای هیأت علمی آماده پذیرش این حجم از آموزش الکترونیکی نبودند. برخی ساده‌ترین راه‌حل یعنی تعطیلی ترم را مطرح و تاکید کردند اگر امکان برگزاری کلاس نداریم، ترم را تعطیل کنیم.

خاکی صدیق با بیان اینکه دانشگاه‌ها مسئولیت اجتماعی خود در حوزه آموزش را انجام دادند، تاکید کرد: در نوروز ۹۹ استادان تعطیلات نداشتند و بالای ۹۸ درصد آموزش‌ها به صورت الکترونیکی انجام شد؛ در فروردین و اردیبهشت ۹۹ شاهد بودم که چطور در تمام تعطیلات تلاش کردند آموزش انجام شود.

او درباره محور دوم افزود: سوگیری پژوهش‌های دانشگاهی به سمت کرونا در این مدت کوتاه، اتفاق افتاد و استادان و محققان پژوهش‌های کاربردی و نظری داشتند و مقالات زیادی درباره کووید ۱۹ چاپ شده است.

خاکی صدیق با اشاره به سومین محور، گفت: در دوران کرونا، گزارش‌های ترویجی و آموزشی بسیاری منتشر و صد‌ها گزارش در مورد کرونا از دانشگاه‌ها چاپ شده است.

معاون وزیر علوم محور چهارم را خدمت رسانی و کمک‌های حضوری دانشگاه‌ها و دانشجویان در قالب NGO اعلام کرد.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: به دانشگاه‌ها باید نمره قبولی بدهیم. البته به دلیل گسترشی که دانشگاه‌ها داشتند، طیف وسیعی از دانشگاه‌ها جلوی چشم افراد می‌آیند و اگر این گستردگی را نداشتیم، دانشگاه‌ها متمرکز و توسعه کمی، کمتر بود و فعالیت دانشگا‌ها نمود بیشتری داشت.

او گفت: بر اساس گزارش‌ها، برخی اعضای هیأت علمی با واتساپ درس دادند، در حالی که آمار این موضوع خیلی کم است و دانشگاه‌ها در تولید محتوا بسیار موفق عمل کردند.

خاکی صدیق در پایان گفت: البته مشکل اینترنت و شبکه ارتباطی برای انتقال دیتا داریم، اما دانشگاهیان توانستند وظیفه آکادمیک و‌ حرفه‌ای را ایفا کنند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.