پیش بینی برداشت ۲۲ تن زعفران خشک در قاینات

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین پیش بینی کرد امسال حدود ۲۲ تن زعفران خشک از اراضی این شهرستان برداشت شود.

سجادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: سطح زیر کشت زعفران در شهرستان قاینات ۵ هزار و ۱۳۵ هکتار است.

او افزود: زعفران قاینات با توجه به شرایط خاص آب و هوایی منطقه و برداشت قبل از طلوع آفتاب از کیفیت بالاتری نسبت به زعفران تولیدی سایر مناطق برخوردار است.

سجادی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد زعفران تولیدی این شهرستان در بازار‌های داخلی شهرستان به فروش می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین عنوان کرد: درمجموع تعداد ۱۲ هزار و ۹۵۰ بهره بردار زعفران در شهرستان قاینات وجود دارد.

او تصریح کرد: تعداد ۴ واحد فرآوری و بسته بندی زعفران در شهرستان فعال است.

سجادی بیان کرد: حدود ۵ هکتار از اراضی زعفران قاینات تحت پوشش آبیاری بارانی قرار گرفته است که این روش باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف آب می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین ادامه داد: قیمت زعفران در حال حاضر نسبت به پارسال کاهش داشته و حداقل ۳۰ درصد کاهش قیمت وجود دارد.

او گفت: صادرات زعفران در سال‌های اخیر رونق گرفته است، ولی درصد کمی از زعفران آن هم به صورت فله صادر می‌شود و صادرات زعفران نیازمند بازاریابی و توجه بیشتر است.


بیشتر بخوانید


سجادی افزود: با توجه به سهولت صادرات محصولات ارگانیک و ارزآوری بالای آن‌ها برنامه ریزی لازم در زمینه تولید زعفران ارگانیک صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین بیان کرد: زعفران علاوه بر اینکه یک گیاه دارویی با ارزش است و خواص فراوانی دارد، در صنایع غذایی نیز کاربرد گسترده‌ای دارد و به صورت رشته کامل، سرقلم، پودر زعفران و افشره زعفران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او عنوان کرد: مشکل اصلی زعفران کاران شهرستان کاهش قیمت زعفران، کم شدن میزان آب منابع آبی موجود و شور شدن آب در برخی از منابع آبی است که توسعه کشت زعفران را با مشکل مواجه کرده است.

سجادی ادامه داد: تعداد ۴ مورد کلاس آموزشی ترویجی نیز در سطح شهرستان برای زعفران کاران برگزار شده است که در مجموع بیش از ۱۰۰ نفر از زعفرانکاران آموزش لازم جهت تغذیه زعفران و نحوه صحیح فرآوری آن را کسب کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاین تاکید کرد: کشاورزانی که قصد احداث مزرعه زعفران را دارند از پیاز‌های سالم و درشت (بالای ۸ گرم) استفاده کنند و عمق کاشت را حدود ۲۰ سانتی متر در نظر بگیرند تا بتوانند با تغذیه و آبیاری مناسب محصول خوبی برداشت نمایند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار