با دستور رئیس جمهور؛

خط انتقال گاز ششم سراسری برای انتقال گاز از پارس جنوبی به غرب کشور به بهره‌برداری رسید

خط انتقال گاز ششم سراسری به طول ۱۲۰۰ کیلومتر برای انتقال گاز از پارس جنوبی به غرب کشور با دستور رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خط انتقال گاز ششم سراسری با ظرفیت انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس جنوبی به استان‌های غرب کشور امروز با دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

بهرام صلواتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این باره گفت: خط لوله انتقال گاز ششم سراسری بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر است که گاز پارس جنوبی را با عبور از استان‌های بوشهر، خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه به شهر دهگلان در استان کردستان منتقل می‌کند.

بهرام صلواتی افزود: این خط لوله به قطر ۵۶ اینچ روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز را از جنوب به شمال غرب کشور منتقل می‌کند.

او ادامه داد: این خط لوله علاوه بر پایداری تأمین گاز استان‌های سردسیر کشور، اهداف صادراتی را هم دنبال می‌کند و نقش مهمی در تبادلات انرژی با کشور‌های منطقه به ویژه عراق خواهد داشت.


بیشتر بخوانید

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اشتغال‌زایی را یکی از دستاورد‌های اجرای این طرح عنوان کرد، زیرا صفر تا صد این طرح با اتکا به توانمندی‌های متخصصان، مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی به ثمر نشسته است. به این ترتیب در زمان اجرای خط ششم انتقال گاز برای بیش از پنج هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شد و این طرح رونق کسب و کار در صنایع فولاد، شیرسازی، ابزار دقیق و خدمات حمل و نقل و ماشین‌آلات در منطقه غرب کشور را به همراه داشت.

صلواتی، هزینه اجرای خط لوله ششم سراسری را بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این طرح با سرمایه گذاری به روش BOT اجرا شده و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز روی خط ششم در محدوده شهرستان‌های دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت احداث شده است.

او بیان کرد: پنج ایستگاه کنترل فشار گاز هم در محل‌های شلمچه، دهلران، کوهدشت، بیستون و دهگلان و هفت عدد لانچر- ریسیور در طول خط ششم سراسری نصب شده است تا شرکت انتقال گاز در مواقع مورد نیاز به ویژه فصل زمستان بتواند نسبت به پاکسازی خطوط اقدام کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بابیان اینکه خط لوله انتقال گاز ششم از بستر رود‌ها و کوه‌های بزرگ با سختی عبور کرد و در مسیر پیشرفت خود با موانع فراوانی روبه‌رو شد، گفت: عبور دادن خط لوله از بستر رودخانه کار بسیار دشواری بود و باتوجه به اینکه خطوط لوله گاز زمانی که خط به رودخانه می‌رسد، حق عبور از آب شیرین را ندارد، برای نخستین بار در کشور با احداث پل روگذر، این خط از رود کارون عبور کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.