با دستور رئیس‌جمهور؛

فاز نخست پتروشیمی بوشهر در عسلویه افتتاح شد

سه واحد فاز نخست پتروشیمی بوشهر با دستور رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس به طور رسمی در عسلویه به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، واحد‌های شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن با دستور حسن روحانی رئیس جمهور راه‌اندازی شد.

ساخت پتروشیمی بوشهر در سه قطعه زمین مجزا به وسعت ۷۰ هکتار با هدف دریافت خوراک (گاز غنی ترش) از بالادست و شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و تولید متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین، اسید استیک و وینیل استات با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن در سال با اخذ مجوز از وزارت نفت از سال ۹۰ آغاز شد.

فاز نخست این طرح با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تکمیل شد.


بیشتر بخوانید


این فاز به‌عنوان تنها مجتمع دریافت‌کننده گاز غنی ترش از بالادست، ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس (C+۵)، ۱۲۵ هزار تن گوگرد، یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول را دارد.

برای ساخت فاز نخست پتروشیمی بوشهر یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو هزینه شده است و این فاز سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت. همچنین این طرح در دوران بهره‌برداری برای هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

استفاده حداکثری از ارزش‌افزوده در زنجیره تولید، داشتن زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست، انجام شیرین‌سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پایین‌دست و تأمین یوتیلیتی‌های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام‌شده از ویژگی‌های طرح است.

هلدینگ شستان و پتروشیمی مارون سهامداران عمده پتروشیمی بوشهر هستند و بودجه مورد نیاز احداث طرح از طریق فاینانس خارجی و آورده سهامداران تأمین شده است.

شانزدهم مرداد نیز دو طرح پتروشیمی در استان بوشهر به دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. 

این طرح‌ها شامل طرح پتروشیمی کاوه به عنوان بزرگترین مجتمع تولید متانول جهان در بندر دیر و طرح پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در عسلویه بود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.