سیاه چاله‌ای که یک سال غیب شد

به گفته محققان در اتفاقی عجیب سیاه چاله‌ای پس از یک سال ناپدید شدن دوباره ظاهر شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  ظاهر شدن یک سیاه چاله‌ پس از یک سال غیب شدن اختر شناسان را به فکر فرو برد، سیاه چاله‌ها بر خلاف نامشان اغلب در آسمان بسیار درخشان ظاهر می‌شوند که این امر به دلیل حلقه داغ و درخشان متشکل از گرد و غبار و گاز موسوم به تاج است که آن‌ها را احاطه کرده است.

این سیاه چاله غیب شده یک ابرسیاه چاله هیولا است که در مرکز یک کهکشان در فاصله ۱۰۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد و بسیار خاص است؛ چرا که متعلق به طبقه‌ای به نام هسته‌های فعال کهکشانی است که به نظر می‌رسد درخشش فوق‌العاده آن‌ها به دلیل بلعیدن مداوم مواد اطرافشان است.

سرپرست تیم تحقیقاتی که روی این سیاه چاله مطالعه می‌کنند اظهار کرد: ما انتظار داریم که تغییر درخشندگی در بازه‌های زمانی هزاران تا میلیون‌ها سال رخ دهد. اما در این جرم،  درخشندگی آن طی یک سال ۱۰ هزار بار کمتر شد.

به گفته اخترشناسان  نور این سیاه چاله دوباره شکوفا شد و تقریباً به درخشش اصلی خود بازگشت که باز هم چنین رویدادی تاکنون دیده نشده بود.

اخترشناسان بر این باورند که تاج سیاه چاله که منبع نور است، به طور جدی دچار اختلال شده و حتی ممکن است نابود شده باشد. این فرضیه افت و بازگشت نور آن را توجیه می‌کند؛ زیرا دیسک سیاه چاله می‌تواند بعداً خودش را اصلاح کند و مجدداً مورد مصرف سیاه چاله قرار بگیرد.


بیشتر بخوانید


علاوه برآن اخترشناسان می گویند؛ درخشندگی اولیه می‌تواند در اثر تخریب ستاره ایجاد شده باشد و شدت آن واقعه می‌تواند مواد را از تاج بیرون بیاورد تا داخل سیاه چاله فرو رود. سپس با گذشت زمان، بیشتر آن ساخته شده و در نهایت هسته فعال کهکشانی را تغذیه کرده و به آن اجازه داده تا بار دیگر روشن شود.

طبق گفته اختر شناسان, این نخستین باری است که می‌بینیم تاج سیاه چاله ناپدید می‌شود، اما پس از آن خود را بازسازی می‌کند و ما این را در زمان واقعی مشاهده می‌کنیم. این رویداد در درجه اول برای درک چگونگی داغ شدن و تغذیه تاج سیاه چاله بسیار مهم خواهد بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار