بیماری‌های قلبی و عروقی شایع‌ترین عامل مرگ و میر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: علت یک سوم مرگ و میرها در این استان، بیماری‌های قلبی و عروقی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ارسلان خالدی فر به مناسبت روز جهانی قلب اظهار داشت: به طور متوسط سالیانه ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا به علت بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله سکته قلبی، جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: امروزه بیماری‌های قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شود و تعداد متوفیان این بیماری تا سال ۲۰۳۰ به ۲۳ میلیون نفر خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اولین علت مرگ و میر در این استان هم بیماری‌های قلبی و عروقی است اضافه کرد: عواملی مانند دیابت، فشار خون، کلسترول خون بالا، چاقی و اضافه وزن، استعمال دخانیات، مصرف الکل و کم تحرکی از علل شیوع این بیماری می‌باشد.

خالدی‎فر ادامه داد: بر اساس آخرین مطالعه کشوری، شیوع بیماری فشار خون در چهارمحال و بختیاری ۲۸ و سه دهم درصد، دیابت ۹ درصد، کلسترول خون بالا ۲۰ درصد، چاقی و اضافه وزن ۵۲ و شش دهم درصد و استعمال دخانیات ۱۵ درصد می‌باشد.

وی با اشاره به فوت ۴ هزار و ۶۸ نفر طی سال گذشته در این استان گفت: علت یک سوم این فوتی‎ها، بیماری‌های قلبی و عروقی بود.

خالدی‎فر افزود: با مصرف روزانه غلات سبوس‌دار، دانه‌ها، مغزها، میوه‌ها و سبزی‌جات و ۳۰ تا ۴۵ دقیقه فعالیت بدنی متعادل می‌توان از وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به آغاز برنامه پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت ادغام یافته در افراد بالای ۳۰ سال، از ابتدای سال ۹۶ در استان گفت: این مراقبت‌ها تا کنون برای ۹۲ هزار و ۹۰۰ نفر انجام شده است.

آخرین یکشنبه ماه سپتامبر میلادی که امسال با سی‌ام این ماه و ۸ مهر ۹۷ مقارن گردید، به عنوان «روز جهانی قلب» نامگذاری شده است. برنامه‌های امسال روز جهانی قلب با شعار «هم پیمان برای سلامت قلب» برگزار گردید.

انتهای پیام/ف

روز جهانی قلب با شعار هم پیمان برای سلامت قلب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار