شیوع فشار خون بالا و اضافه وزن در چهارمحال و بختیاری

آمار مبتلایان به فشار خون بالا و اضافه وزن در استان چهارمحال و بختیاری زیاد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ سید راشد جزایری رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری به مناسبت «روز جهانی قلب» گفت: بیماری قلبی عروقی یکی از بیماری‌های شایع در جهان و همچنین کشور ایران محسوب می‌شود و سالانه افراد زیادی را به کام مرگ می‌کشاند که این تعداد در ﺳﺎل‎های اﺧﯿﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

وی افزود: بیماری‌هایی مانند دیابت٬ فشار خون بالا٬ کلسترول خون بالا٬ اضافه وزن٬ استعمال دخانیات و کم تحرکی از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‎رود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: بر اساس آخرین مطالعه کشوری٬ شیوع بیماری فشار خون در این استان، ۲۸ و سه دهم درصد و شیوع بیماری دیابت ۹ درصد در جمعیت بالای ۳۰ سال می‌باشد.

جزایری ادامه داد: در حال حاضر حدود ۲۰ درصد مردم چهارمحال و بختیاری، کلسترول خون بالا و ۵۲ و شش دهم درصد اضافه وزن دارند.

وی با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد مردم این استان دارای مصرف مناسب میوه هستند گفت: حدود ۱۵ درصد مردم این استان تنباکو مصرف می‌کنند و ۲۷ درصد در معرض دود سیگار قرار دارند.

جزایری با اشاره به آغاز برنامه پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق خطرسنجی و مراقبت ادغام یافته در افراد بالای ۳۰ سال، از ابتدای سال ۹۶ در استان گفت: این مراقبت‌ها تا کنون برای ۹۲ هزار و ۹۰۰ نفر انجام شده است.

آخرین یکشنبه ماه سپتامبر میلادی که امسال با سی‌ام این ماه و ۸ مهر ۹۷ مقارن گردید، به عنوان «روز جهانی قلب» نامگذاری شده است. برنامه‌های امسال روز جهانی قلب با شعار «هم پیمان برای سلامت قلب» برگزار گردید.

انتهای پیام/ف

روز جهانی قلب با شعار هم پیمان برای سلامت قلب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.