رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

درخواست رئیس جمهوری برای تقویت دستگاه امنیتی، اعلام کشته شدن 372 تروریست در هفته گذشته، تایید مرگ پسر رهبر طالبان پاکستان، افزایش خشونت علیه زنان و گزارش ضد و نقیض از تلفات نیروهای افغان در ولایت «فراه» از رویدادهای مهم 24 ساعت گذشته در افغانستان است.

رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درخواست رئیس جمهوری برای تقویت دستگاه امنیتی، اعلام کشته شدن 372 تروریست در هفته گذشته، تایید مرگ پسر رهبر طالبان پاکستان، افزایش خشونت علیه زنان و گزارش ضد و نقیض از تلفات نیروهای افغان در ولایت «فراه» از رویدادهای مهم 24 ساعت گذشته در افغانستان است.

**در خواست «محمد اشرف غنی» برای تقویت دستگاه امنیتی 
رئیس جمهوری افغانستان روز گذشته در مراسم تقدیر از نیروهای ویژه امنیت ملی کشورش از آنها خواست برای تقویت اطلاعات چندین برابر گذشته تلاش کنند و به موضوع اطلاعات اهمیت داده شود.وی از برخی از سران نهادهای اطلاعاتی انتقاد کرد که به برخی اطلاعات بی توجه هستند و یادآوری کرد باید به اطلاعات در هر سطحی که باشد اهمیت داد. اشرف غنی تأکید کرد که نحوه جنگ تغییر کرده و جنگ کنونی یک جنگ بدون قاعده است و مخالفان به هیچ اصولی پابند نیستند به همین دلیل باید بیشتر فعال باشند.

**کشته شدن 372 تروریست در یک هفته گذشته 
وزارت دفاع افغانستان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که در یک هفته گذشته 372 تروریست در عملیات های مختلف نیروهای افغان کشته و 186 تن دیگر زخمی شدند. در این اطلاعیه آمده است که این عملیات ها در 18 استان راه اندازی شده بود و در جریان آن 56 تروریست دستگیر و 16 قبضه سلاح، 99 عدد مین و دو خودرو بدست نیروهای افغانستان افتاده است.

**تائید مرگ پسر رهبر طالبان پاکستان 
طالبان پاکستان تائید کرده که پسر ملا «فضل الله» فرمانده گروه طالبان پاکستان در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در ششم ماه مارس جاری در منطقه مرزی بین افغانستان و پاکستان کشته شده است. بر اساس این گزارش در این حمله 21 جنگجوی طالبان نیز کشته شده بودند که در بین آنان «عبدالله» پسر ملافضل الله نیز حضور داشته است. از وی به عنوان چهارمین فرد مهم گروه طالبان پاکستان یاد می شود که تنها 16 سال سن داشت.

**افزایش شکایت خشونت علیه زنان
«سیما سمر» رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که در سال 1396 تعداد شکایات خشونت علیه زنان در این کمیسیون 11.3 درصد افزایش یافته است. وی گفت که اگرچه میزان کل خشونت افزایش را نشان نمی دهد اما میزان کسانی که شکایت های خود را به کمیسیون رسانده اند، نسبت به سال گذشته این رشد را داشته است .وی تأکید کرد که این موضوع نشان دهنده آگاهی بیشتر زنان برای تأمین حقوق خود است .
به گفته وی امسال با یک هزارو 530 زن برای یک تحقیق مصاحبه شده است که از این میان یک هزارو 307 تن گفته اند که به نحوی مورد اذیت قرار گرفته اند و این تحقیق نشان می دهند که 85 درصد زنان مصاحبه شونده گفته اند که مورد خشونت قرار گرفته اند.

**گزارش های ضد و نقیض از تلفات نیروی ویژه ارتش در «فراه»
منابع خبری افغانستان گزارش های ضد و نقیض از تلفات نیروهای افغان و نیروهای ویژه ارتش در شهرستان «بالابلوک» استان فراه گزارش کرده اند . «فرید بختاور» رئیس شورای استانی فراه گفته است که در این درگیری 16 نیروی دولتی از جمله 9 نیروی ویژه و هفت پلیس کشته شدند اما برخی دیگر تعداد کشته شده ها را 30 تن اعلام کرده اند. «جاوید سلیم» سخنگوی نیروهای ویژه ارتش در صفحه اجتماعی خود کشته شدن 9 سرباز را در این نبرد تائید کرده است. گروه طالبان نیز در صفحه تلگرام خود درگیری در فراه را تائید کرد و گفته که 52 سرباز دولتی در این درگیری کشته شدند و مقدار زیاد سلاح و مهمات این گروه را بدست آورده اند. برخی منابع خبری از اسارت معدودی از نیروهای ارتش نیز اشاره کرده اند. 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.