محسنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شرایط امنیتی افغانستان در حال پوست اندازی است/ فعالیت مشترک ایران و افغانستان در عرصه امنیتی موثر خواهد بود

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت: فعالیت مشترک امنیتی ایران و افغانستان به عنوان کشورهایی که سال ها است در امر مبارزه با تروریسم جهانی دست و پنجه نرم کرده اند مفید و موثر خواهد بود.

شرایط امنیتی افغانستان در حال پوست اندازی است/ فعالیت مشترک ایران و افغانستان در عرصه امنیتی موثر خواهد بود«یاسر محسنی»، رئیس مرکز پژوهش های اسلامی معاصر و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: فعالیت مشترک امنیتی ایران و افغانستان به عنوان کشورهایی که سال ها است در امر مبارزه با تروریسم جهانی دست و پنجه نرم کرده اند مفید و موثر خواهد بود.

شرایط امنیتی افغانستان در حال پوست اندازی است

وی اظهار داشت: اوضاع امنیتی افغانستان با آغاز حکومت ائتلافی وحدت ملی تابع استراتژی اداره دونالد ترامپ برای جنوب آسیاست که در این برنامه جامع، پاکستان بایستی به صورت شفاف تر با اداره جدید آمریکا کار کند و چه بسا اینکه باید تابع سیاست های واشنگتن باشد. پاکستان به صورت واقعی با آمریکایی ها در زمینه مساله حیاتی و کلان «طالبان» همکاری لازم را ندارد و فوج پاکستان برای حفظ تمامیت ارضی خود، فشار بر هند و باج گیری مالی از آمریکا طالبان را به عنوان عمق استراتژیک خود در افغانستان تعریف کرده اند.

یاسر محسنی تاکید کرد: اوضاع امنیتی افغانستان نامناسب بوده به شدت سیال است اما این وضع ملتهب سیال، هدفمند است و طرف های معامله در حال یارگیری و به رخ کشیدن قدرت همدیگرند و در این میان مردم بی گناه و ستمدیده همه روزه جان های خود را از دست می دهند. پاکستان در طول دو دهه سالانه بیش از یک ملیارد دالر برای مبارزه با گروه های مسلح که تهدیدی برای افغانستان به حساب می آمدند از آمریکا دریافت می کردند؛ مجموعه مسائلی سبب شد که ایالات متحده به صورت جدی تر با پاکستان وارد معامله سیاسی شود؛ از سوی دیگر نیز پاکستان مانند همیشه با ایجاد عملیات های نظامی در داخل خاک افغانستان دولت را تحت فشار قرار می دهد و مجددا با آمریکایی ها مذاکره سیاسی میکند. می توان گفت شرایط امنیتی افغانستان در حال پوست اندازی است.

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان افزود: دولت مرکزی دارای شکنندگی بزرگی است و به توافقی که طرفین انتخابات با هم داشتند عمل نشد و استراتژی متفقی وجود ندارد. این شکنندگی باعث شده است که بعضی از ولایات کشور نه به صورت اداری بلکه به گونه نظامی مدیریت و کنترل شود و دشمن نیز از این مساله سو استفاده می کند. اوضاع امنیتی افغانستان برای سال پیش رو چندان مساعد و مناسب به نظر نمی رسد و این موضوع را می توان از ادبیات مقامات آمریکایی و شخص رئیس جمهور غنی برداشت کرد. لحن آقای غنی از دو ماه بدینسو در مجامع عمومی خبر از جنگ گسترده می دهد و نظامیان آمریکایی تابستان پیش رو را bad summer (تابستان بد) نامیده اند.

وی بیان داشت: در نشست پروسه کابل که حدودا 10 روز پیش در کابل برگزار شد، برنامه ای با مشوق های بسیار زیاد برای طالبان عرضه و اعلام شد که به نحوی اتمام حجت برای گرویدن طالبان به پروسه صلح بود؛ لذا جنگی که از همین الان در اکثر ولایات افغانستان جریان دارد در واقع برای این است که طالبانی که تسلیم دولت نمی شوند برای تابستان پیش رو از بین بروند. لذا طالبان آمادگی های لازم نظامی برای خود را اتخاذ می کنند و بدین جهت در بیشتر ولایات افغانستان در تابستان پیش رو شاهد جنگ های سنگین، پیشرفته و تاکتیکی خواهیم بود. اینکه نشست پروسه کابل با آغاز پروژه TAPI (انتقال انرژی گاز از تاجیکستان به هند از مسیر افغانستان و پاکستان) همزمان شد نیز دلایل خود را دارد. پایپ لاین و مسیر انتقال انرژی از منطقه جنوب افغانستان هست لذا بایستی جنوب کشور برعکس گذشته امنیت مطلوبی داشته باشد و ناامنی ها به سمت مرکز و شمال افغانستان انتقال می یابد.

طرح ایجاد نیروی نظامی 36 هزار نفری، برای مقابله با جنگ های نیابتی در افغانستان است

رئیس مرکز پژوهش های اسلامی معاصر افغانستان گفت: طرح ایجاد نیروی نظامی 36 هزار نفری خارج از تشکیلات فعلی، جالب و پیچیده به نظر می رسد. در نبرد سال پیش رو، ساختار نظامی فعلی افغانستان برای نبرد و پاکسازی سازگار است اما برای نگه داشتن منطقه پاکسازی شده نیروی اضافی نیاز است. این سی و شش هزار نیروی نظامی جدید و تازه نفس برای حفظ منطقه پاکسازی شده طراحی شده است که ظاهرا مفید به نظر می رسد.

وی تاکید کرد: جغرافیای افغانستان احتمالا در سه سال پیش رو بنابر نگرانی هایی که از حضور و مهاجرت داعش از سوریه و عراق به افغانستان وجود دارد شاهد جنگ قوی نیابتی خواهد بود و این نیروی 36 هزار نفری احتمالا برای مقابله با این جنگ نیابتی طراحی شده باشد.

چرا طالبان با دولت افغانستان مذاکره نمی کند؟

یاسر محسنی عنوان کرد: طالبان مانند همیشه دولت مرکزی افغانستان را دست نشانده و بی صلاحیت می دانند اما اینکه اصرار برای مذاکره مستقیم با آمریکا دارند در واقع بیشتر اصرار فوج پاکستان است تا از سویی دولت افغانستان را تحقیر کند و از سویی طالبان بزرگ نمایی شده و به عنوان واقعیت سیاسی - نظامی افغانستان جلوه کند و خواسته های خود را به صورت برنامه سیاسی برای حضور طولانی مدت در افغانستان ارائه نماید نه از موضع تدافعی و ضعف.

به گفته وی، از سویی دیگر طالبان چون می دانند احتمال مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی ضعیف است به عنوان درخواست نیمه محال همچنان روی آن اصرار می ورزند و چون مذاکره ای صورت نمی گیرد به مبارزه و عملیات های خود ادامه می دهند.

فعالیت مشترک ایران و افغانستان در عرصه امنیتی مفید و موثر خواهد بود

این کارشناس مسائل سیاسی افغانستان به اشاره به سفر اخیر مقامات وزارت دفاع افغانستان به تهران و مذاکره با مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: بعد از باز شدن صفحه جدید در بحث امنیت افغانستان یعنی حضور داعش شاخه خراسان، دولت افغانستان حساسیت موضوع را درک کرده و زمینه تفاهم مجدد نظامی – امنیتی بین ایران و افغانستان را فراهم نمودند. اینکه دو کشور همسایه و همزبان و هم فرهنگ حسن همجواری را مراعات کرده و دغدغه ی مشترک یکدیگر را درک می کنند برای همزیستی مسالمت آمیز دارای امنیت و با ثبات، مثبت و خوب ارزیابی می شود و مسلما مفید خواهد بود و اینکه ایران و افغانستان هر دو به عنوان کشورهایی که سال هاست در امر مبارزه با تروریسم جهانی دست و پنجه نرم کرده اند به عنوان پارتنر و کار تیمی با یکدیگر مشترکا در این راه به تفاهم رسیده و فعالیت می کنند خیلی مفید و مثمر ثمر خواهد بود اما باید گفت که در کلان موضوع، صفحه های مبهم و ناخوانایی ممکن است وجود داشته باشد که اداره دولت افغانستان نیز از آن مطلع نباشد؛ در این صورت هوشیاری و بصیرت دو کشور را می طلبد تا بحران پیش رو را به خوبی و سنجیده رصد کرده و حل نمایند .

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار