ابتکار:

احزاب در تقویت گفت و گوی ملی خانواده نقش آفرینی کنند

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بخش مهم حمایت از خانواده در نهادهای مدنی، سمن ها و احزاب قابل اجراست که باید در تقویت گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی نقش آفرینی کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛غروب دوشنبه در نشست صمیمی با مسئولان سمن‌ها و احزاب قم که در تالار امام رضا (ع) فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: موضوع زنان و خانواده در دولت دوازدهم از مباحث جدی است که مورد توجه قرار گرفته است و رئیس جمهور اقداماتی برای بهبود و پیشبرد برنامه‌هایی در این زمینه با همکاری سازمان‌های مردم نهاد دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم با همکاری احزاب و تشکل‌های سیاسی این برنامه‌ها را به خوبی را پیش ببریم، گفت: در جهت تقویت سازمان‌های مردم نهاد تلاش می‌کنیم چرا که در نقش آفرینی و آموزش مردم بسیار اهمیت دارند و حتی در بعضی مواقع تأثیر آن‌ها از سازمان‌های دولتی بیشتر است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پیشگیری از آسیب‌ها و دیده بانی در جامعه را از نقش‌های مهم احزاب برشمرد و افزود: رسانه‌ها در این دیده بانی نقش مهمی دارند تا میزان تحقق و پایبندی دستگاه‌ها به قوانین را ارزیابی و نقد کنند.

وی تصریح کرد: دولت دوازدهم به این معتقد است و زمینه را فراهم آورده تا این نقش دیده بانی که می‌تواند از انحراف و فساد جلوگیری نماید و به اصلاح مستمر منتهی شود به بهترین نحو انجام گیرد.

ابتکار گفت: امروز همه علاقمند هستیم آن اهداف متعالی که برایان انقلاب کردیم را در واقعیت و عمل مشاهده کنیم؛ نسل جوان باید ارزیابی درستی داشته باشد و با نسل‌های قبل از خود پیوند و ارتباط برقرار کند.

توجه دولت به خانواده

وی خانواده را از مسائل مهم و مورد توجه دولت دانست و ادامه داد: خانواده در همه دنیا و کشور ما نیز دچار تحولاتی شده است که اگر ما نسبت به این تحولات آگاه نباشیم و نتوانیم خود را تجهیز کنیم و آن تعریفی که از خانواده داریم را محقق نماییم و خانواده سالم و شکوفا را ایجاد و حفظ کنیم آسیب‌های جدی به جامعه و اقتصاد ما وارد می‌آید.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده عنوان کرد: نسل آینده اگر می‌خواهد سالم و در محیطی به دور از خشونت باشد باید به آن‌ها توجه شود که خوشبختانه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است و لایحه خشونت علیه زنان و حمایت از کودکان و نوجوانان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه احزاب بخش مهم نهاد‌های مدنی هستند و نقش کلیدی دارند، ابراز داشت: احزاب بیش از گذشته در دنیا به موضوعات اجتماعی توجه دارند و برای اینکه جایگاه خود را تقویت کنند و حضور تأثیرگذار در جریانات داشته باشند به موضوعات اجتماعی می‌پردازند.

ابتکار تصریح کرد: اکنون احزاب در تحولات اجتماعی نقش آفرین و تعیین کننده‌اند و در حوزه خانواده و طرحی گفتگوی ملی خانواده نقش مهمی ایفا می‌کنند و جریان ساز هستند.

وی به موضوع بین نسلی اشاره کرد و افزود: این یکی از موضوعات محوری است که باید مورد توجه قرار بگیرد که متأسفانه این گفتگو مدت زمانش کاهش یافته و امروز شبکه‌های اجتماعی وقت زیادی را از اعضای خانواده‌ها می‌گیرند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه پدیده تغییر نسلی در جامعه ایران به دلیل نبود ارتباط مناسب و ناهماهنگی نسل ایدئولوژیک گذشته با نسل رو به مدرن جدید به مسیر دشوارتری افتاده و بسته ماندن باب گفتگو می‌تواند آن را به بحرانی بزرگ تبدیل کند، گفت: برای گفتگوی ملی خانواده و بین نسلی برگزاری نشت‌هایی با مخاطبین جوان می‌تواند شروع خوبی باشد.

خانواده پایگاه اصلی رشد اقتصادی جامعه است

وی با بیان این که نهاد خانواده مورد توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری است، تصریح کرد: در سال های اخیر خانواده دچار تحولاتی شده که اگر نسبت به آن آگاه نباشیم و نتوانیم خودمان را تجهیز کنیم، آسیب های جدی متوجه آحاد جامعه می شود.

ابتکار افزود: خانواده مامنی برای رشد، تعالی، آرامش، صلح، صفا و تامین نیازهای عاطفی نسل آینده است که باید این کارکردهای خانواده را حفظ نمود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اضافه کرد: از سوی دیگر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و داشتن اقتصادی سالم باید بنیان خانواده ها حفظ شود، زیرا خانواده پایگاه اصلی رشد اقتصادی جامعه است.

وی بیان کرد: همچنین برای تحکیم استحکام خانواده لایحه مقابله با خشونت علیه زنان و حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و طرح هایی نیز برای آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان و دانشجویان در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری کارگروه ویژه ای برای بررسی وضعیت زنان سرپرست خانوار دارد و امیدواریم با همکاری تمام سازمان های ذیربط شاهد بهبود و ارتقاء وضعیت جامعه، خانواده و زنان باشیم.

ابتکار گفت: زنان و خانواده از مباحث بسیار جدی است که مورد توجه دولت دوازدهم می باشد و قوانین و سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه های مرتبط با زنان و خانوده، وظایفی را متوجه دستگاه های ذیربط نموده است.

وی با تاکید بر درگیر شدن تمام لایه های اجتماعی در مبحث خانواده، گفت: مسئولان باید نگاه علمی و تخصصی در پیش بگیرند و از زمینه های فرهنگی، دینی و علمی جامعه برای پیشبرد اهداف استفاده نمایند تا تحولات خوب و جریان سازی اجتماعی در گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی با نسل جوان برقرار شود.

وی افزود: از صاحبنظران استان قم دعوت شود تا پژوهش هایی که در استان انجام داده اند را برای بهبود شرایط و وضعیت خانواده به کار گیرند و گام های خوبی در این راستا برداشته شود.

ابتکار ابراز امیدواری کرد: با همدلی و همکاری سازمان های مردم نهاد، احزاب و تشکل هایی که نقش اصلی را در پیشبرد و بهبود وضعیت اجتماعی هر کشوری می توانند ایفا نمایند، بتوان گفت و گوی ملی خانواده و بین نسلی را محقق نمود.

وی تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد باید جایگاه خود را در تاثیرگذاری در سیاست ها و همچنین موضوع هایی مثل جلب مشارکت مردم و شکل دهی پویش ها و کمپین ها که دولت به تنهایی نمی تواند تاثیرگذار باشد، ایفا نمایند.

وی گفت: رسانه ها نیز در این عرصه نقش دیده بانی دارند و باید میزان تحقق اهداف اجرایی دولت و حکومت را رصد نمایند و نقدی سازنده و مشوقانه نمایند؛ دولت دوازدهم بسیار به این کارکرد اعتقاد دارد و سعی کرده زمنیه های فعالیت رسانه ها را در این عرصه ها فراهم نماید.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: دیده بانی می تواند از انحراف، فساد و مشکلاتی که گریبانگیر دولت هاست جلوگیری نماید، کارآمدی کشورها را افزایش دهد، به اصلاح امور منتهی شود و نظامی کارآمد به وجود آورد.

وی همچنین با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران با اهداف متعالی شکل گرفت و همه آحاد جامعه علاقه مند هستند این اهداف متعالی به واقعیت بپیوندند.

وی افزود: امروز نسل جوان کشور باید بتواند تحلیلی درست از اهداف انقلاب اسلامی داشته باشد، پیوندی با ارزش های انقلاب اسلامی برقرار نمایند و حضور و مشارکتشان در عرصه های سیاسی و اجتماعی مستمر باشد.

در این جلسه نمایندگان احزاب و سمن های مختلف در استان قم نیز به ارائه دیدگاه ها و پیشنهادهای خود در زمینه خانواده پرداختند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده صبح امروز در سفر به قم با آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور وحجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران دیدار و گفت و گو کرد، شرکت درهمایش منزلت زن و تحکیم بنیان خانواده و آیین بهره برداری از طرح های کشاورزی، از دیگر برنامه های خانم ابتکار در سفر به شهر مقدس قم بود.

 

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: خانواده ، فرمانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.