باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

ایران مامن گدایان خارجی / چنگال تکدی گری برپیکره پایتخت طبیعت ایران

شاید شما بارها با افرادی برخورد کرده باشید که به هیچ وجه خود را متکدی معرفی نمی کنند اما در عین حال به دنبال گرفتن کمک مالی هستند. نمی توان منکر این موضوع شد که متکدیان به شکل‌های گوناگون در همه جای ایران به تکدی گری مشغولند.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  بسته به وضعیت حاکم در جامعه تکدی گری هم تغییر شکل و رویه می دهد. همچنین از نظر تعداد متکدیان گفته شده بر مبنای میزان دخالت و حضور عوامل قانونی و سازمان‌های مسئول، کاهش یا افزایش پیدا می کند.

تکدی گری چیست؟

تکدی گری برخلاف آنچه تصور می کنید انواع مختلفی دارد به طوری که در مصوبه شورای عالی اداری کشور مصداق های تکدی گری ۲۶ مورد اعلام شده که از مشهودترین آنها می توان به تکدی گری سر خیابان ها و معابر، مراجعه به در خانه ها، تکدی گری با عناوینی مانند فالگیر و فال بین، ساززدن در پارک ها وخیابان ها، فروختن آدامس، شستن و تمیز کردن اتومبیل ها در معابر، اسپند دودکردن  اشاره کرد.

حالا در این بین می توانید تقاضای کمک به شیوه های مختلف ازجمله نشان دادن نسخه پزشکی، اظهار به اینکه فرزند یا همسرم در بیمارستان بستری است و پولی برای عمل جراحی او ندارم، گفتن اینکه در راه مانده ام یا پولم به سرقت رفته است و در این اواخر نداشتن پول برای پرداخت شهریه دانشگاه، تمام کردن بنزین  را اضافه کنید. شاید برایتان جالب باشد که در تکدی گری هم باید خلاق بود. دیگر آنها نوشتن روی کاغذ و گلایه از بیماری صعب العلاج یا گریم صورت و فلج نشان دادن اعضای بدن را کاری بی فایده و شاید وقت تلف کنی می دانند و به اعتقادشان این شیوه ها دیگر در شرایط امروز جامعه جواب نمی دهد.

حس نوعدوستی در میان مردم کشور از جمله مهم ترین دلایلی است که موجب می شود هرروز تعداد متکدیان و ترفندهای آنها اضافه شود. به طوری که مجید مرادی روانشناس اجتماعی و استاد دانشگاه در این زمینه می گوید: در این سال ها پدیده تکدی گری نه تنها کاهش نداشته بلکه متکدیان شیوه هایی نو برای این کار پیدا کرده اند و شهروندان هر روز با متکدیانی که از روش های تازه و خلاقانه برای دریافت کمک استفاده می کنند مواجه می شوند. البته تکدی گری آن هم به شکل نوین به نظر من نه جدید است و نه به تازگی رواج پیدا کرده است. تا زمانی که مردم ما رفتار نوعدوستانه نسبت به کسانی که درخواست کمک می کنند داشته باشند این پدیده نیز پایدار خواهدبود، حالا به شکل سنتی یا به شکل نوین و شیک. منتها سبک تکدی گری شیک نیز می تواند راهی برای فریب دادن دیگران باشد. بسیاری از انواع تکدی گری براساس عوامل روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به وجود می آید و محصول ساختار اجتماعی است.

 

ایران مامن امن گدایان خارجی / چنگال تکدی گری برپیکره پایتخت طبیعت ایران

در  زمینه تکدی گری سوالی از مقام معظم رهبری شده که  بسیار راهگشاست 

سوال: کمک به کسانى که در کوچه و خیابان تکدّی‏ گرى (گدایى) می کنند چه حکمى‏ دارد؟

جواب: اگر این عمل ترویج دروغ، بیکارى و تکدى‏ گرى و تخلف از قانون باشد باید از آن اجتناب شود. می توانید صدقات و تبرعات را به مؤسسات مورد اطمینانى که در این زمینه فعال هستند بدهید. (پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، پرسشهای متداول)

 قوانین مربوط به تکدی گری  

 مطابق ماده 712 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 شخصی که به تکدی گری می پردازد به یک تا سه ماه حبس محکوم می شود و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود ، علاوه بر مجازات مذکور همه اموالی را که از طریق تکدی گری بدست آورده است مصادره خواهد شد .

 مطابق ماده 713 همین قانون شخصی که اطفال و اشخاص غیررشید را به تکدی گری می گمارد یا آنان را وسیله تکدی قرار می دهد علاوه بر حبس از سه ماه تا دو سال به استرداد تمامی اموالی که از این طریق بدست آورده است محکوم می شود .

مهمترین قانون در زمینه ساماندهی امور مربوط به متکدیان مصوبه شورای اداری در خصوص ساماندهی متکدیان است . این مصوبه در هشتاد و دومین جلسه شورای عالی اداری در تاریخ 15/2/1387 به تصویب شورا رسیده است .

علل عمده گرایش به تکدی گری 

یکی از دلایل تکدی گری عدم انسجام و همبستگی خانواده می باشد و اینکه در سطح جامعه خانواده های ناقص و بی سرپرست فراوان مشاهده می شود .

متأسفانه رسانه های جمعی آن طور که باید و شاید در این زمینه آموزش های فرهنگی مناسبی ارائه نداده اند و افراد را به درستی راهنمایی نمی کنند . حتی در برخی موارد خصوصاً در سریال های تلویزیونی راههای مختلف تکدی گری را به نمایش می گذارند و چه بسا افراد سود جو از این فیلم ها سوء استفاده می کنند و به همان روش ها تکدی گری خود را ادامه می دهند .

فقر ، بیکاری ، عدم مهارت و آشنایی با یک حرفه خاص  نیز می تواند از دلایل عمده روی آوردن افراد به این کار باشد.مهاجرت و نقل مکان افراد از روستاها به شهر نیز یکی از دلایل می باشد . بسیاری از افراد به امید زندگی بهتر و مدرن تر از روستای محل زندگی خود به سمت شهر مهاجرت می کنند و وقتی در شهر آنچه که تصور می کردند را نمی یابند به صورت عمد یا غیر عمد به تکدی گری روی می آورند .نقص عضو و معلولیت یکی دیگر از دلایل است که متأسفانه افراد را به سمت گدایی کردن سوق می دهد ، البته قابل ذکر است که این مورد عمومیت ندارد و در برخی موارد چنین مشاهده می شود .

از جمله دلایل دیگر گرایش افراد به سمت و سوی تکدی گری راحت بودن این کار است . زیرا به راحتی در خیابانها ، سر چهارراهها ، پمپ بنزین ها   می ایستند و به روش های مختلفی از مردم اخاذی می کنند .

 

ایران مامن امن گدایان خارجی / چنگال تکدی گری برپیکره پایتخت طبیعت ایران

راه‌اندازی سامانه بانک اطلاعاتی متکدیان 

مشاور وزیر و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور شهریور ماه امسال در آیین افتتاحیه سامانه بانک اطلاعاتی متکدیان یادآور شده بود: در سالهای اخیر افزایش آسیب های اجتماعی نگرانی هایی را برای مردم و مسئولان بوجود آورده  و یکی از آسیبهای روانی- اجتماعی پدیده تکدی گری است.

 رضا محبوبی با تاکید بر اینکه افزایش این پدیده در کلان شهر ، موجب گسترش فرهنگ تن پروری و افزایش آسیب های اجتماعی تهدیدی علیه سلامت اجتماعی جامعه شده است، گفت: توسعه ناموزون، موازی و بعضا خلاء در ارائه برخی خدمات توسط دستگاههای متولی چرخه هدفمند آسیب دیدگان اجتماعی را با چالش های متعددی روبروساخته ویژگی های اجتماعی - سیاسی و جغرافیایی کشور، گستردگی حجم افراد جامعه هدف و همچنین هزینه‌های مالی اتلاف زمان و نیروی انسانی ضرورت برنامه ریزی منسجم و اجرایی در خصوص ساماندهی وضعیت تکدی گری را اجتناب ناپذیرمی نماید لذا در گام نخست برای شناخت از وضعیت موجود تکدی گری درکشور بهرمندی از سامانه و بانک اطلاعاتی اهمیت می یابد.

وی اقدام یاد شده را در راستای مصوبه شورای عالی اداری دانست که وزارت کشور را موظف نموده است " نظام آماری متمرکز ثبت و دستیابی به هنگام به سوابق متکدیان را ایجاد و تصدی نماید" .

قائم مقام وزیر کشور اهداف راه اندازی این سامانه را دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح، منظم و مستمر در خصوص متکدیان کشور، تسریع در ثبت و پردازش آمار و ارائه گزارش به مدیران و برنامه ریزان و اطلاع رسانی مستند و صحیح در خصوص وضعیت تکدی در کشور و برنامه‌ریزی بهینه برای ساماندهی متکدیان و رفع تنگناها و مشکلات دانست و گفت: برای رسیدن به این اهداف و به منظور آشنایی و تسلط کاربران و مسئولان اردوگاه های نگهداری و ساماندهی متکدیان و آسیب دیدگان اجتماعی با برگزاری دوره‌های آموزشی، کارشناسان مرتبط را با روند فعالیت این سامانه آشنا خواهیم کرد تا سرعت رسیدن به این اهداف افزایش یابد.

مشاور وزیر کشور در سخنانی دلایل ایجاد سامانه و مشکلاتی که عدم وجود سامانه متکدیان باعث آن می شد را بر شمرد و افزود: تاکنون در کشور مجموعه‌ای که بتوان بر اساس آن به رصد وضعیت تکدی در کشور پرداخته، ویژگیهای افراد متکدی و روند تکدی‌گری را طی سالهای مختلف در کلیه مناطق کشور مورد بررسی قرار دهیم را نداشته‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از اطلاعات این سامانه، برنامه‌ریزی بهینه برای ساماندهی متکدیان و رفع تنگناها و مشکلات بوجود آمده و از ورود مجدد متکدیان به چرخه تکدی‌گری جلوگیری شود.

جولان تکدی گرها در یاسوج

 این روزها شهر یاسوج پرازافرادی است که با شیوه های مختلف تکدی گری می کنند و نکته قابل توجه اینجاست که بیشتر این افراد پاکستانی ها هستند و به شکل های مختلف در خیابان های یاسوج حاضر می شوند گدایی می کنند به گونه ای که برخی از آنها چهره ای به شدت زننده دارند. برخی از آنها یا پایشان قطع است و یا دستشان،  برخی نیز با بچه ای به دست که وضعیت بهداشتی اصلا مناسبی ندارد گدایی می کنند و باعث ایجاد نارضایتی مردم شده است و روز به روز تعدادشان نیز بیشتر از گذشته می شود از پمپ بنزین ها بگیر تا خیابان های شلوغ و چهار راه ها هیچ کجا از آنها در آمان نیستی و دستشان به سمت شما دراز است.

نکته خیلی جالب در برخورد با این افراد این است که برای گرفتن پول اسم پیامبران را می آورند و اینجاست که مردم این شهر با شنیدن نام یکی از پیامبران و امامان مجبور به کمک می شوند و اگر هم کمک نکنی با نفرینشان رو به رو می شوی که چنین برخوردهایی اصلا مناسب و قابل قبول نیست گستاخی این افراد تا جایی پیش رفته است که وقتی ازت درخواست پول می کنند و نداری به آنها بدهی با جملات زشت و حرکات نا مناسب از جمله ادا در آوردن این افراد رو به رو می شویم این عوامل نا رضایتی زیادی را در بین مردم شهر یاسوج ایجاد کرده است که انتظار می رود در این زمینه چاره ای اندیشیده شود.

این افراد که به شیوه های مختلف تکدی گری می کند می توان گفت روزانه یک ابتکار از خود نشان می دهند در جدید ترین نوع که تا کنون کمتر دیده شده بود با دفترچه درمان شروع می کنند و کارشان را جلو می برند به این شکل که با گرفتن دفترچه درمان جلوی بقیه و اینکه پول گرفتن دارو هایم را ندارم اقدام به گدایی می کنند.

زنان متکدی حتی فرزندانشان را بر سر چهار راه‌ها، بازار و خیابان شیر می‌دهند، آنها یک پای ثابت پمپ بنزین‌ها هستند  و از خیابان و شهر به روستاها و حتی مناطق دوره‌افتاده می‌روند و تکدی‌گری می‌کنند.

متکدیان پاکستانی چهره زشتی به پایتخت طبیعت ایران داده‌اند و نیاز است مسؤولان و متولیان امر برای این  ناهنجاری بزرگ تدابیری اتخاذ کنند.

از طرفی کم نیستند مردم بومی استان که به دلیل فقر و محرومیت اقدام به تکدی گری در روستا ها و شهر ها می کنند و از این طریق امرار معاش .

 

ایران مامن امن گدایان خارجی / چنگال تکدی گری برپیکره پایتخت طبیعت ایران

 

متولی برخورد با متکدیان کیست؟

در گفت‌وگو با اهالی و کسبه آنچه بیش از هر چیز دیگر، آنها را رنج می‌دهد، نبود متولی برخورد با این متکدیان است. عده‌ای نیروی انتظامی را مسئول می‌دانند و برخی دیگر شهرداری و بهزیستی و دولت را. هر چه هست، همه‌شان معتقدند که درآمد این متکدیان خارجی از برخی کسبه هم بیشتر است. ضمن اینکه حضور متکدیان در شهر چهره جامعه را زشت می‌کند و وجود این افراد در اجتماع آسیب‌های فراوانی را متوجه جامعه می‌سازد چراکه حضور این افراد به صورت یک آموزش غیرمستقیم می‌تواند عده‌ای دیگر را به گدایی سوق دهد.

در این میان مسئولان تاکنون جلسات متعددی در این خصوص برگزار کرده‌اند، صحبت‌ها و بحث‌های زیادی شده است اما خروجی این جلسات باید چیزی باشد که در اجتماع دیده می‌شده و نشده است.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه متاسفانه اقدام آنچنانی برای جمع‌آوری متکدیان خیابانی نشده به خبرنگار ما گفت: اقداماتی برای جمع‌آوری این افراد صورت گرفته اما کافی نبوده است.

حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی اضافه کرد: متکدیان پاکستانی وضعیت نابهنجاری در تمام سطح شهر و حتی پمپ بنزین‌ها دارند، جمع‌آوری آنها کار شهرداری و اتباع خارجی حوزه امنیتی استانداری است.

وی عنوان کرد: موضوع متکدیان خیابانی و اتباع بیگانه به عنوان یک آسیب اجتماعی در کارگروه فرهنگی  و اجتماعی مطرح و ما آن را دنبال می‌کنیم. 

این مسؤول تصریح کرد: همه این اتباع بیگانه چون به صورت غیرقانونی وارد شهر شدند باید برخورد جدی با آنها صورت گیرد و قانون در این خصوص دست ما را باز گذاشته که با آنها برخورد کنیم و ما هم برخورد لازم را با این افراد انجام می‌دهیم. 

وی با بیان اینکه این افراد بیماری به همراه دارند و سلامت جامعه و مردم را تهدید می‌کنند، خاطرنشان کرد: ظاهر نامناسب این افراد باعث نگرانی و دل‌زدگی می‌شوند، لذا برای جمع‌آوری این افراد نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها متولی هستیم.

ربابه رستمی کارشناس ارشد روانشناسی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: در این مورد باید بگویم این کار اصلا قابل توجیه نیست کسانی که مشکل مالی دارند باید از سوی نهادهای مربوط مثل بهزیستی و کمیته امداد مشکل خود را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: کسانی هم که قصد کمک به متکدیان را دارند می‌توانند از طریق نهادها اقدام کنند تا تکدی‌گری در خیابان‌ها از طریق نهادهای مربوط کنترل و جمع‌آوری شود و در صورت عدم جلوگیری از این کار به یک خرده فرهنگ و عادت تبدیل خواهد شد.

مسؤولانی که در قبال این پدیده زشت مسؤولیت‌پذیر نیستند

کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: برخی از این افرادی که وابسته به مواد مخدر هستند از این روش به عنوان بهترین روش برای تامین هزینه‌های مواد خود استفاده می‌کنند و این چیزی است که ما امروز در شهرمان شاهد آن هستیم.

رستمی افزود: عده‌ای هم هستند که نیازمند نبوده ولی چون عادت کردند دیگر نمی‌توانند عادت خود را کنار بگذارند.

وی گفت: شاید بهتر باشد اسم تکدی‌گری را اعتیاد به این کار بنامیم اعتیاد یعنی عادت کردن، خو کردن به هر چیزی که کنار گذاشتن آن یک سری عوارض جسمی و روانی دارد و امروز تکدی‌گری به یک بیماری روانی تبدیل شده و ترک کردن آن مشکل است.

این روانشناس ادامه داد: وقتی وارد شهر تبریز می‌شویم با تابلوی بزرگ شهر بدون گدا روبرو می‌شویم کاش مسؤولان ما هم به خود می‌آمدند و کمک می‌کردند تا شاهد این عادت‌ها در شهرمان نباشیم.

 رستمی ادامه داد: من به عنوان یک روانشناس هشدار می‌دهم اگر مسؤولان در این زمینه اقدام نکنند روز به روز شاهد افزایش تکد‌ی‌گری در شهرمان خواهیم بود و افراد زیادی به این شغل روی می‌آورند و این معضل تنها با همت مسؤولان حل می‌شود و ما می‌توانیم شاهد شهر بدون گدا باشیم.

در پی تماس تلفنی که با مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه وبویراحمد داشتیم از وی در رابطه با ساماندهی گدایان در سطح شهر های استان پرسیدیم که در جواب گفت:جمع آوری و جلوگیری از کار متکدیان در سطح شهرها بر عهده شهرداری ها است و بهزیستی هیچ گونه وظیفه ای در این زمینه ندارد.

 موسوی امجد عنوان کرد: شهرداری موظف است که یک مکان برای نگهداری و ساماندهی متکدیان فراهم کند و پس از جمع آوری آنها افراد تحت پوشش نهاد بهزیستی را به ما معرفی و سپس ما برای ساماندهی آنها اقدام می کنیم.

 

ایران مامن امن گدایان خارجی / چنگال تکدی گری برپیکره پایتخت طبیعت ایران

سوء استفاده گدایان از احساسات مردم

از دیگر شیوه‌های تکدی عبارت است از: تظاهر به نقص عضو و یا جلب توجه عمومی با اجاره بچه‌ها و خواباندن آنها در معابر عمومی، سوء استفاده از مذهب به خاطر اعتقادات عمیق مردم به مسائل شرعی و مذهبی، دعا نویسی و پیشگویی و پوشیدن لباس‌های مندرس و تحریک کردن احساسات مردم.

تکدی‌گری با روش‌های سنتی مانند زن کولی با بچه در آغوش یا پیرمردی با زخم عمیق در پا و دست که اکثرا هم پاکستانی یا هندی  هستند و معمولا در فصل تابستان این کار را انجام می‌دهند. 

اخیرا نیز شیوه‌هایی از تکدی‌گری باب شده که بسیار جالب است در این که متداول شده فردی کاغذ به دست به سراغتان می‌آید و ادعا می‌کند برای عمل زن یا فرزندش نیاز به پول دارد و در شیوه دیگر افراد جوانی خوش‌پوش به سراغتان می‌آید و از شما کمک می‌خواهد.

بررسی‌های انجام شده، از رابطه بین گدایی و اعتیاد، بزهکاری، خودکشی، روابط جنسی، فساد و فحشا، لاابالی‌گری و سرقت حکایت می‌کنند.

علت‌های دیگری مانند فقر مادی و ناکامی اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، مهاجرت، معلولیت، بی‌مهری و غیره ممکن است موجب شود که جوان یا سالمندی به گدایی روی آورد.

گاهی حتی کمبود درآمد در بعضی از مشاغل و بالا بودن هزینه زندگی نیز ممکن است چنین عارضه‌ای را پدید آورد و به دنبال آن شخص به گروه‌های بزهکار بپیوندد و به انواع انحرافات اجتماعی روی آورد. 

راهکارهای کاهش تکدی گری در کشور 

ارتقاء دانش دینی و فرهنگی مردم جامعه  

جلوگیری از مهاجرت بی رویه از روستاها به شهر 

برخورد قاطع با متکدیان و جلوگیری از اعمال آنها توسط ادارات و سازمان های مسئول  

قانونی کردن مقابله و مبارزه با گدایی و تعریف قضایی و حقوقی رفتار تکدی گری به عنوان عملی که قانون را نقض می کند.  

مبارزه با رشد مشاغل کاذب از جمله دستفروشی ها 

همکاری و هماهنگی سازمان ها با یکدیگر جهت جلوگیری و رفع مشکل 

تحت حمایت قرار دادن همه افراد معلول و بی سرپرست  

تخصیص اعتبار به ستادهای استانی سامان دهی امور متکدیان و کودکان خیابانی  

با این حال برای رفع مشکل تکدی گری در این شهر و دیگر شهرهای کشور ، راه های متعددی وجود دارد که بی شک در وهله اول از بین بردن ریشه های اجتماعی این آسیب مهلک و مخرب می تواند کار ساز باشد .

گزارش از مرضیه سادات غلامی 

انتهای پیام/س

 

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
گدا
۱۷:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
به من عاجز بینوا کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۶ دی ۱۳۹۶
هرچه زود با انها برخورد جدی شود وانهارو جمع اوری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
این تکدی گری ها را هرچه زودتر خواهشمندم جمع اوری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۶ دی ۱۳۹۶
تو خیابون انقلاب بسیار زیاد مشاهده میشه به بهانه های مختلف میخوان پول بگیرن میگن گشنه مونه غذا میخوایم لطفا هرچه زودتر جمع اوری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
تو خیابون انقلاب بسیار زیاد مشاهده میشه به بهانه های مختلف میخوان پول بگیرن میگن گشنه مونه غذا میخوایم لطفا هرچه زودتر جمع اوری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
باید این تکدیگران جمع آوری شوند چون اکثرشون پولدارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ دی ۱۳۹۶
موافقم