اختراع نانو سوخت هواپیما

مطرح شدن قزوین در عرصه هوا فضا با ابتکار جوان

با طرح عملیاتی یک مخترع نخبه جوان و سرمایه گذاری خارجی، قزوین می تواند در تولید بالگرد و عرصه هوافضا در کشور شاخص شود.

مطرح شدن قزوین در عرصه هوا فضا با ابتکار جوانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛محمدرضا جباری، وقتی با جوانان نخبه و مخترع مواجه می شوی سینه ات را جلو می دهی، سرت را بالا می گیری و با اعتماد به نفس به آینده امیدوار می شوی که افراد زیادی هستند که می توانند به کشور کمک کنند و افتخار آفرین باشند.

خبرنگاری از جمله مشاغلی است که هرازگاهی با این نخبگان آشنا می شوی و می توانی قلمت را بچرخانی و جوان اندیمشندی را به جامعه معرفی کنی واز توانمندی ها و گاه مشکلات این گروه اطلاع رسانی کنی تا شاید گره ای گشوده شود و یا جوانی به مردم شناسانده شود.

این بار جلسه ای در امور اقتصادی و دارایی استان قزوین برگزار شد تا برخی خبرنگاران با جوانی آشنا شوند که سختی اجرایی کردن یک طرح از ایده تا ثروت سرمایه گذاری در ایران را به تن خریده و پیشنهادهای وسوسه انگیز غرب را به سویی انداخته تا در موطن خود کاری کند کارستان. فرشید بزمی، جوانی با ۵ مدال جهانی نخبه ای از کشورمان که در هوافضا می درخشد و پس از تحصیلات عالیه در قلب آمریکا و با همه زرق و برق ینگه دنیا به ایران و به لطف مدیری دلسوز و حامی واقعی تولیدکننده به قزوین آمده تا کاری کند تا این استان در عرصه هوا فضا هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

فرشید بزمی فوق دکتری هوافضا از دانشگاه آریزونای آمریکا توانسته نبوغ و خلاقیت ایرانی را به رخ جهانیان بکشد و در جشنواره های گوناگون از جمله اختراعات کشور سوئیس و آمریکا دو مدال طلا، درلهستان وآلمان دو مدال نقره و در جشنواره اختراعات کره جنوبی مدال برنز را کسب کند و در صنعت هوافضا بدرخشد.

جوایز این جشنواره در حوزه هوا فضا پس از جایزه نوبل که در رشته علوم شاخص است از برترین جایگاهها تلقی می شود که جوان کشورمان آنها را گردن آویز خود کرده است.

اختراع در عصر کنونی باید کاربردی باشد

فرشید بزمی در نشست با خبرنگاران لب به سخن می گشاید تا از خود بگوید و طرح و ایده خود را با رسانه ها در میان بگذارد و باشناختی که از فضای بوروکراسی اداری دارد می خواهد در ابتدای راه، خبرنگاران را همراه خود کند تا شاید کارها سریعتر پیش برود.

این نخبه و مخترع جوان گفت: اختراع باید کاربردی باشد و من پس از تحصیل در رشته هوا فضا که جایگاه خاصی در عصر کنونی دارد و تنها ۵ درصد اختراعات جهانی در این عرصه است می تواند کارساز باشد.

وی بیان کرد: در جشنواره اختراعات ۷ کشور انگلیس، سوئد، نروژ، دانمارک، هلند، سوئیس و آلمان میزبان بودند و در سال ۲۰۱۷ که جشنواره اختراعات در کشور آلمان برگزار شد ۱۱ هزار نفر شرکت کردند و ۸۵۰ طرح و اختراع از ۳۱ کشور جهان برگزیده و در نهایت ۹ طرح اجرایی انتخاب شد که اختراع متعلق به من بود.

بزمی گفت: یکی از اختراعات ارتقاء هواپیما با نانو سوخت است که می توان با این سوخت در ارتفاعات بالاتر که معمولا مصرف بیشتر می شود با استفاده از آن میلیونها لیتر در سوخت هواپیما صرفه جویی کرد.

وی تصریح کرد: هر چند این اختراع برای هواپیماهای مسافری و باری طراحی شده اما می تواند در هواپیماهای نظامی هم اجرایی شود و تحولی در این عرصه ایجاد کند.

بزمی اظهارداشت: آمادگی دارم تا این طرح مهم و نیز ساخت بالگرد را در ایران اجرایی کنم و اعتقاد دارم این طرح رویایی نیست و قابل اجراست و می توانیم خود را از وابستگی به بیگانگان رها کنیم.

قزوین را به مرکز تولید بالگرد تبدیل کنیم

وی در ادامه گفت: در شرایطی که با تحریم ها و کش و قوس های فراوان به خرید دو بالگرد دلمان را خوش کرده ایم باطرحی که ارائه شده قادر خواهیم بود قزوین را به قطب تولید و ساخت انواع بالگرد تبدیل کرده و در شرایطی که دو شرکت دانش بنیان ایرانی توانسته پس از ناسا و بوئینگ در رتبه سوم جهانی قرار گیرد و حتی ایرباس را پشت سر گذاشته ایم این کار بزرگ را عملی کنیم.

این مخترع ایرانی یادآورشد: مهمترین هدفم از آمدن به ایران، پیاده کردن ایده هایم در داخل برای کمک به اقتصاد و اشتغال کشور است و پس از مطالعه شرایط موجود و با پیشنهاد دبیر ستاد سرمایه گذاری استان قزوین به این استان آمدم تا وضعیت را بررسی وبهترین نقطه را برای اجرای طرح انتخاب کنم.

وی بیان کرد: در استان قزوین موقعیت های خوبی وجود دارد از جمله فرودگاه ویژه که در حال حاضر بلا استفاده است می تواند مکان بسیار مناسبی باشد و سرعت کار را بالا ببرد و اگر مسئولان استان همراهی کنند برای اجرای طرح آمادگی دارم.

بزمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص پیش بینی سرمایه گذار برای ساخت بالگرد در قزوین اظهارداشت:این طرح بسیارکاربردی است ومیتواند قزوین و کشور را در عرصه هوافضا به عنوان یک برند مطرح کند و در این راستا سرمایه گذار خارجی هم برای کار پیش بینی شده است و من از استان هیچ تسهیلاتی نخواهم گرفت و یک مکان مناسب می تواند مشکل ما را حل کند.

وی اضافه کرد: درفاز اول ساخت بدنه و تجهیزات بالگرد(بجز موتور) پیش بینی شده و در فاز بعدی قادریم موتور بالگرد را نیز بسازیم و جایگاه خود در ناوگان بالگردی جهان را که در حال حاضر در رده سوم جهانی است ارتقاء بخشیم.

تولید هر بالگرد ۲۵ شغل ایجاد می کند

بزمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص ظرفیت اشتغالزایی تولید بالگرد در قزوین بیان کرد: به ازای تولید هر بالگرد می توان برای ۲۵ نفر شغل ایجاد کرد و با نصف قیمت کنونی خرید بالگرد از خارج این محصول را در داخل تولید کرد.

نگذارید فرودگاه قزوین خاک بخورد

این جوان مخترع در ادامه تصریح کرد: قزوین ظرفیت های فراوانی داردکه هنوز مورد استفاده مطلوب قرار نگرفته وبرای نمونه شرکت خدمات هواپیمایی ویژه(فرودگاه سمپاشی) که امروز خاک می خورد می تواند بهترین مکان برای اجرای طرح ما برای تولید بالگرد باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر کشورهای کانادا و آمریکا در صنعت تولید بالگرد در جهان شاخص هستند وبا اجرای این طرح قزوین پس از صنعت و کشاورزی و گردشگری می تواند در عرصه هوافضا هم می تواند جایگاه ویژه ای پیدا کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد.

مسئولان فرصت را از دست ندهند

هرچند ما ایرانی ها در از دست دادن فرصت سرآمد هستیم و گاهی در دقیقه ۹۰ تصمیم می گیریم اما انتظار می رود این بار که فرصت یک سرمایه گذاری خوب بدون هیچ گونه تحمیل شرایط مالی به دولت در قزوین فراهم شده آن را قدر بدانیم و پس از بررسی این طرح اقتصادی و شاخص و در صورت تایید کارشناسی همراهی لازم را با این جوان نخبه فراهم کنیم و ضمن استفاده بهینه از امکانات موجود قزوین را در عرصه هوافضا هم مطرح کنیم.

شرکت خدمات هواپیمایی ویژه که سالهاست دچار بحران است و خلبانان و تکنسین های آن با مشکلات عدیده و حتی بیکار شدن مواجهند امروز به عنوان یکی از مکان های مورد نظر برای اجرای طرح تولید بالگرد می تواند احیاء شده و با استفاده بهینه از آن دوباره به چرخه کار و فعالیت بازگردد و در مسیر اقتصاد مقاومتی محور موثری باشد.

از استاندار محترم و معاون اقتصادی و مسئولان ستاد سرمایه گذاری استان انتظار می رود فرش قرمز را برای گستردن در زیر پای جوانی نخبه که بدون ادعا در صدد کارآفرینی است تعجیل کنند تا این طرح به دیلل بی مهری و بی توجهی از استان رخت بر نبندد.

منبع :مهر

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.