افزایش چشمگیر معتادان در آمریکا در پی حمایت‌های مکرر کاخ سفید از تجارت مواد مخدر

حمایت دولت‌های مختلف آمریکا از تجارت پرسود مواد مخدر پس از اشغال افغانستان در سال ۲۰۰۱، موجب افزایش چشمگیر تعداد معتادان آمریکایی شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در تحلیلی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی سالیانه خود از بحران مواد مخدر و همچنین افزایش چشمگیر اعتیاد به هروئین در آمریکا ابراز نگرانی کرد بدون آن که علل آن را مورد بررسی قرار دهد.

در این مطلب آمده است: حقیقت ناگفته این است که افزایش اعتیاد به هروئین در آمریکا با تهاجم به افغانستان به رهبری این کشور در اکتبر ۲۰۰۱ افزایش یافته است. افغانستان تحت اشغال نظامی آمریکا تقریبا ۹۰ درصد مواد مخدر غیرقانونی جهان را که هروئین است، تولید می‌کند. تولید مواد مخدر در افغانستان از سال ۲۰۰۱ (زمان آغاز حمله آمریکا) تاکنون ۴۹ برابر شده است و در سال ۲۰۱۷، تولید مواد مخدر در افغانستان تحت اشغال آمریکا به ۹ هزار تن رسید.

این در حالی است که دولت طالبان در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ با حمایت سازمان ملل، ممنوعیت کاشت خشخاش را اجرا کرد و تولید آن را بیش از نود درصد کاهش داد. به گفته مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، طالبان تولید مواد مخدر را در سال ۲۰۰۱ به ۱۸۵ تن کاهش یافت. تولید مواد مخدر در این کشور در سال ۲۰۰۰ یعنی یک سال قبل از آن ۳۳۰۰ تن و دو سال قبل ۴۷۰۰ تن بود.

به سرعت پس از تهاجم و اشغال افغانستان به دست نیرو‌های آمریکایی-ناتو در هفتم اکتبر ۲۰۰۱، تولید مواد مخدر بار دیگر به سطح قبل خود رسید (یعنی افزایش بیش از نه برابری در سال ۲۰۰۲). به گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، تولید مواد مخدر در افغانستان ۴۹ برابر افزایش یافت و به ۹ هزار تن رسید.

در ادامه این مطلب آمده است: در سال ۲۰۰۱ و پیش از تهاجم آمریکا-ناتو به افغانستان، ۱۸۹ هزار نفر در آمریکا هروئین مصرف می‌کردند. بر اساس بررسی دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه کلمبیا، این تعداد در سال ۲۰۱۲-۲۰۱۳ به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید.

در سال ۲۰۰۱، ۱۷۷۹ آمریکایی بر اثر مصرف بیش از حد هروئین جان خود را از دست دادند. تا سال ۲۰۱۶، تعداد آمریکایی‌هایی که در نتیجه اعتیاد به مواد مخدر جان خود را از دست دادند به ۱۵۴۴۸ نفر رسید.

درباره ارتباط میان اعتیاد در آمریکا و افزایش چشمگیر تولید مواد مخدر در افغانستان در پی تهاجم آمریکا-ناتو به این کشور در این مقاله به گزارش مجله تایم در سال ۱۹۹۱ اشاره شده است. در این گزارش آمده است: به علت آن که آمریکا می‌خواست به شورشیان در افغانستان موشک‌های استینگر و دیگر تجهیزات نظامی بدهد، به همکاری کامل پاکستان نیاز داشت.

به گفته یک مقام اطلاعاتی آمریکا، رسوایی‌های بانک اعتباری و بازرگانی بین‌المللی [یک بانک بین‌المللی که از سوی یک تاجر پاکستانی در لندن تأسیس شد] و ایران-کنترا [رسوایی سیاسی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ریگان]موجب شد آمریکا همه تلاش خود را انجام دهد تا تحقیقات علنی در این زمینه انجام نشود در نتیجه چشم خود را به روی قاچاق مواد مخدر در پاکستان بست.

تحقیقات آلفرد مک کوی نشان می‌دهد پس از آن، زمین‌های مرزی پاکستان و افغانستان تبدیل به بزرگترین تولید کنندگان هروئین در جهان شدند و ۶۰ درصد از نیاز آمریکا به مواد مخدر را تامین می‌کردند.

در سال ۲۰۱۷، همزمان با افزایش نیرو‌های آمریکایی در افغانستان، مناطق تحت کشت هروئین تا ۸۳ درصد در یک سال افزایش یافت.

لازم به گفتن نیست که تجارت مواد مخدر یک تجارت چند میلیارد دلاری است که دولت‌های آمریکا از آن حمایت کرده‌اند. واقعیت ناگفته این است که سیاست خارجی آمریکا حمایت از این تجارت پرسود است. قاچاق مواد مخدر سومین تجارت پر سود پس از تجارت نفت و سلاح است.

به گفته آبی مارتین، روزنامه‌نگار آمریکایی مدرک قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد سیا (سازمان جاسوسی آمریکا) مواد مخدر را از افغانستان خارج می‌کند. با این حال، باور این موضوع سخت است که در منطقه‌ای که به طور کامل تحت اشغال نظامی آمریکاست و کاملا تحت نظارت است، نتوان متوجه خروج مواد مخدر از کشتزار‌های این کشور شد.

به گفته تیموتی الکساندر گازمان، تحلیلگر سیاسی، آن که هواپیما‌ها و کشتی‌هایی برای انتقال ۹۰ درصد از هروئین جهان را از افغانستان به بقیه جهان در اختیار دارد به طور حتم طالبان نیست.

انتهای پیام/

گزارش گلوبال ریسرچ از حمایت دولت‌های آمریکا از تجارت مواد مخدر پس از اشغال افغانستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا داره از داخل نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا داره از داخل نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
آسمان
۲۲:۱۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
وقتي مسؤل اول يك كشور فاسد باشد قطعاً ديگر مقامات هم فاسد ميشوندنابودي داعش در افغانستان بهانه بود تا هم از داعش بهره ببرد هم از ترياك افغانستان استفاده کند که بزودي صداي خود امريكاييهارا در ميآورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
افزایش چشمگیر معتادان در آمریکا در پی حمایت‌های مکرر کاخ سفید از تجارت مواد مخدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
ممنون از اطلاع رسانی های خوبتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا برایت متاسفم............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
آمریکا بهتره به جای مداخله در امور کشورهای دیگه یک نگاهی به اوضاع آشقته خودش داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
ترامپ چرا یک نگاهی به مردمت نمیکنی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
خدا این جنایتکاران آمریکایی را نابود کنه
آخرین اخبار