واکسیناسیون بیش از دو هزار و 800 نفر شتر علیه بیماری شاربن در خوسف

دکتر محمودی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف از واکسینه شدن دو هزار و 812 نفر شتر از ابتدای سال تاکنون بر علیه بیماری شاربن در این شهرستان خبر داد.

دکتر محمودی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛گفت:بیماری شاربن یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که شاربن بیماری واگیر فوق حاد و یا حادی است که تمامی حیوانات اهلی و انسان را مبتلا می سازد.

وی افزود:به وسیله سپتی سمی بزرگ شدن طحال،مرگ ناگهانی و خونریزی در بافت های زیرجلدی و ترشح خون سیاه رنگ از منافذ طبیعی که منعقد نمی شود،این بیماری مشخص می شود .

دکتر محمودی گفت :حیوانات آلوده و لاشه آنان منبع انتشار بیماری به شمار می روند هرچند که برخی از چراگاه ها نیز ممکن است به عامل بیماریزا آلوده باشند، ابتلای به بیماری از طریق دستگاه گوارش هنگام خوردن غذا و یا نوشیدن آب آلوده صورت می گیرد.

 سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خوسف افزود:پرورش شتر در این شهرستان با توجه به اقلیم جغرافیایی و مراتع ویژه برای چرای شتر و راندمان مطلوب گوشت و شیر اهمیت به سزایی دارد.

 وی از مهمترین موانع بر سر راه تولید و پرورش شتر و توسعه کند این صنعت،نبود زیرساخت های مناسب برای توسعه را بر شمرد که از جمله به نبود کشتارگاه اختصاصی شتر،نبود بستر مناسب برای فرآوری شیر که از مهمترین دغدغه های دامداران و مجموعه دامپزشکی در خصوص توزیع خارج از چرخه بهداشتی و نظارتی که اتفاق می افتد اشاره کرد.

دکتر محمودی گفت:شهرستان خوسف در پرورش شتر در سطح استان و کشور شناخته شده است و پتانسیل بسیار بالای این شهرستان نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و همت بیشتر دامداران منطقه را می طلبد چرا که باید تشکل های صنفی قوی تری برای مطالبه گری خود در این حوزه تشکیل داد.

انتهای پیام/غ

2800 نفر شتر علیه بیماری شاربن در خوسف واکسینه شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار