امام جمعه اصفهان:

۱۳ آبان ماه یادآور سه خاطره بزرگ است که سختی هرکدام از آن‌ها در قلب ما هست

امام جمعه اصفهان با اشاره به سه خاطره بزرگ 13 آبان ماه گفت: تبعید امام خمینی به ترکیه و سپس به نجف در پی اعتراض و سخنرانی به لایحه کاپیتولاسیون بود، اما همین تبعید با اینکه برای مردم و‌ علما سخت بود اما به رشد انقلاب کمک کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اصفهان اظهار داشت: خودم و همه شما نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت می‌کنم؛ بحثی که در خطبه قبل داشتیم پیرامون تأثیر تقوا در بصیرت انسان و در انجام وظایف فردی و اجتماعی‌اش است.

وی با بیان این که تأثیر تقوا در روشنگری تأثیر طبیعی است، توضیح داد: نه این که اگر انسان کار خوب انجام دهد خدا در عوض ترک گناه راه را به او نشان دهد بلکه به این معناست که خدا راه را نشان داده و عقل را هم به عنوان راهنما قرار داده اما گاهی این عقل موانعی پیدا می‌کند که نمی‌تواند راه را روشن ببیند مثل آبی که لجن بگیرد.

امام‌جمعه اصفهان ادامه داد: عقلی که گرد و‌ غبار و کدورت بگیرد نمی‌تواند روشنگری خود را انجام دهد؛ صفاتی در ما هست که نمی‌تواند راه را روشن کند، حسد یکی از این‌ صفت‌هاست که در مقابل عقل می‌ایستد.

طباطبایی نژاد با اشاره به داستان حضرت یوسف(ع) بیان کرد: برادران یوسف که همه فرزندان حضرت یعقوب‌ بوده و افراد معمولی نیستند که حق را به خوبی نشناسند یا آشنای به دین نباشند عقل کامل هم داشتند، عقل هم به آدم می‌گوید نباید جنایت کند به خصوص نسبت به برادر، اما حسادت  بر این راهنما غالب می‌شود.

وی با بیان این که ۱۳ آبان ماه یادآور سه خاطره بزرگ است که سختی هرکدام از آن‌ها در قلب ما هست، گفت: اولین خاطره، تبعید امام خمینی به ترکیه و سپس به نجف در پی اعتراض و سخنرانی به لایحه کاپیتولاسیون بود، اما همین تبعید با اینکه برای مردم و‌ علما سخت بود اما به رشد انقلاب کمک کرد.

امام‌جمعه اصفهان تصریح کرد: زمانی که امام خمینی به نجف تبعید شدند، شاید بسیاری از فضلا نسبت به ایشان از جهت مرجع دینی بودن شناخت نداشتند اما بعد از مدتی دو حوزه بزرگ نجف به عظمت امام پی بردند و‌ شاگردان خود را در تقوا، صحبت کردن و حتی راه رفتن توصیه به پیروی از امام می‌کردند.

وی دومین خاطره ماندگار ۱۳ آبان را کشتار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۵۷

دانش آموزان به حمایت از امام مدارس را تعطیل کرده و همراه با دانشجویان در تجمع دانشگاه تهران شعار مرگ بر شاه دادند، که تعدادی از دانش آموزان و دانشجویان در حمله مزدوران با تیرهایی که به سمت آن‌ها شلیک می‌شد مجروح و کشته شدند، حکومت وقت به خیال خودشان با این کار مردم را ترساندند اما مردم بیشتر روشن شدند، کینه به دل گرفتند و پایه انقلاب محکم‌تر شد.

طباطبایی‌نژاد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را سومین خاطره ۱۳ آبان برشمرد و یادآور شد: سال ۱۳۵۸ تعدادی از دانشجویان پیروی خط امام، سفارت‌خانه آمریکا در ایران را تسخیر کردند و امام خمینی این عمل آن‌ها را که سبب ترس برخی و استعفای بازرگان شده بود، انقلاب دوم نامید.

وی ضمن توصیه به شرکت همگان در راهپیمایی ۱۳ آبان تأکید کرد: باید همه سعی کنیم در این روز شرکت و اعلام کنیم که ملت ایران از تحریم‌ها، مخالفت‌های امریکا با کشورهای اسلامی و دست و پازدن های این انسان‌های پلید کوچک کوچک‌ترین ترسی به دل نمی‌دهد و در برابر استکبار جهانی خواهد ایستاد.

 

انتهای پیام/م

 

عقلی که کدورت بگیرد نمی‌تواند روشنگری انجام دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.