مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد:

جریته شویی و جریته برداری درانتظار ثبت در فهرست آثار معنوی است

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد از تکمیل پرونده ثبتی آیین جریته شویی و جریته برداری نوش آباد خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،زهرا ساروخانی اظهار داشت: پرونده این آیین سنتی پس از یکسال مطالعه و تحقیق میدانی توسط پایگاه میراث فرهنگی،صنایع دستی  و گردشگری نوش آباد،  به کمیته ثبت  میراث معنوی استان ارسال شد.

وی با تاکید بر اینکه جریته شویی و جریته برداری شهر نوش­ آباد در شب ها و روزهای خاص از ایام محرم به ویژه شب تاسوعا و عاشورا برافراشته می­ شود، گفت: در شب ششم محرم هر سال جریته از محل حسینیه حضرت قاسم بن الحسن (ع) به خانه تاریخی مرحوم مقصودی انتقال داده می­ شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد افزود: در صبح روز ششم بانوان نوش آبادی، از  محله های مختلف حضور می ­یابند و با قرائت قرآن، ادعیه­ عاشورا و عرفه به ذکر می پردازند و ادوات و پارچه های جریده را شسته و تمیز می کنند در پایان مراسم، خود صاحبخانه پارچه های تمیز شده را به علم آویزان و تزیئنات دیگری اگر دارد، را هم اضافه می­ کند.

وی افزود: در ادامه این مراسم، کشکول زرین جریته نیز با گرد آجر سایده همان روز تمیز و با سرکه صیقل داده می شود.

ساروخانی ادامه داد: با اتمام این مراسم در شب تاسوعا،هیئت قاسم ابن الحسن به همراه چهلچراغ وتوغ  به درب منزل صاحب عزا در مرکز محله منطقه درب ریگ (زمین وقفه) آمده، به عزاداری می پردازند.

در پایان مراسم، صاحب خانه با نان سنتی نوش­ آباد ( نان عباسعلی) از هیئت پذیرایی و علم شسته شده را تحویل آنها می دهد و سپس هیئت به همراه جریته به حسینیه منطقه درب ریگ رفته و علم را تحویل آن حسینیه می دهد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار