رئیس میراث فرهنگی کاشان:

مرمت ۴۵ کوزه و خمره در دو فصل کاوش محوطه باستانی استرک

رئیس میراث فرهنگی کاشان گفت: ۴۵ کوزه و خمره، از میان ۷ هزار قطعه سفال کشف شده در دو فصل کاوش در محوطه استرک و جوشقان کاشان، مرمت شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن جاوری  با  توجه به آغاز مرحله دوم کاوش‌های منطقه باستانی در منطقه باستانی استرک در کاشان اظهار داشت: پس از کاوش‌های فصل اول در این منطقه یافته‌هایی مربوط به عصر آهن دو (یعنی ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) به دست آمد.

وی با بیان اینکه فصل اول کاوش با وسعت ۲۰ متر مربع سال گذشته با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی انجام شد، افزود: در این کاوش‌ها بقایای ۱۸ تدفین شامل چندین زن و مرد و شش کودک در این محوطه کشف شد که دو مورد از این اجساد دارای تدفین عادی و مابقی مرده‌سوزی عصر آهن ۲ بود.

رئیس میراث فرهنگی کاشان با بیان اینکه فصل دوم کاوش‌های این منطقه باستانی با همکاری و حضور کارشناسان عالی رتبه و متخصص انسان شناسی از دانشگاه ورشو لهستان در حال انجام است، بیان داشت: مرمت ۴۵ کوزه و خمره از میان هفت هزار قطعه سفال و برگزاری دوره آموزشی انسان شناسی با همکاری دانشگاه های کاشان و ورشو از دستاوردهای کاوش در این محوطه باستانی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین نمایشگاهی از ابزار کشف شده در کاوش محوطه باستانی استرک، جوشقان و محل موزه هنرهای تزیینی واقع در اصفهان برگزار شد.

جاوری بیان داشت: تاکنون علاوه بر اجساد مرده‌سوزی، وسایلی مانند کوزه و کاسه، رشته مهره از جنس صدف و عقیق، فنجان های دسته دار، درپوش با نقش کنده هندسی، مهر سلیندری، کوزه‌های دسته دار و تغارهای بزرگ سفالی از این منطقه کشف شده است.

 

انتهای پیام/م

 

کاوش محوطه باستانی استرک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.