شبکه تلویزیونی سی سی تی وی گزارش داد:

تأیید نشدن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ الزاماً به معنای مرگ این توافق نخواهد بود

خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام)، باعث سلب اعتماد جهانی از وعده‌های کاخ سفید در آینده خواهد شد.

تأیید نشدن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای از سوی ترامپ الزاماً به معنای مرگ این توافق نخواهد بودبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، مجری این شبکه گفت: انتظار می‌رود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، طی گزارشی به کنگره این کشور در هفته‌ آینده، پیروی ایران را از توافق هسته‌ای امضا شده میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، تأیید نکند. رئیس جمهور آمریکا، هر 90 روز یکبار باید به کنگره‌ این کشور گزارش دهد که آیا از نظر دولت آمریکا، ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای عمل کرده است یا خیر. اگر دولت ترامپ از تأیید پیروی ایران از برجام خودداری ورزد، این مسئله به صورت بالقوه، ممکن است منجر به فروپاشی این توافق شود.

نیتن کینگ، خبرنگار این شبکه، طی گزارشی از واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، در این خصوص گفت: ایرانیان در 15 ژوئیه 2017، به خیابان‌های پایتختِ کشورشان آمدند تا دستیابی به توافق هسته‌ای را جشن بگیرند، زیرا حصول این توافق، وعده‌ پایان یک دهه تحریم‌های مجازات کننده و انزوای ایران را می‌داد. این در حالی است که دو سال بعد، ایرانیان بار دیگر به خیابان‌های تهران آمدند تا اظهارات رئیس جمهور جدید آمریکا را علیه برجام محکوم کنند. ترامپ در برابر نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای ایران گفت: «توافق ایران یکی از بدترین و یکطرفه ترین معاملاتی بود که آمریکا تاکنون واردِ آن شده است. صادقانه بگویم: آن توافق، مایه شرمساری آمریکا است و من فکر نمی‌کنم که شما آخرِ این ماجرا را شنیده باشید.»

خبرنگار این شبکه افزود: این در حالی است که هیچ‌یک از سایر قدرت‌های جهانی که این توافق را امضا کرده‌اند، با دیدگاههای ترامپ درباره این توافق موافق نیستند. حتی برخی از اعضای کابینه‌ خودِ ترامپ بر این باورند که این توافق کارآمد و مؤثر بوده است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از نشست کمیسیون برجام در نیویورک، که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد و در آن، برای اولین بار رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، با همتای ایرانی خود دیدار کرد، گفت: «هیچ نیازی به مذاکره‌ مجدد درباره بخش‌هایی از این توافق وجود ندارد، زیرا این توافق درباره برنامه هسته‌ای (ایران) است و تحت همین عنوان، توافقی کارآمد است. همه‌ ما در خصوص این حقیقت متفق‌القول بودیم که هیچ نوع تخطی از جنبه‌های این توافق که به برنامه هسته‌ای مربوط می‌شود، صورت نگرفته است، این بدان معناست که به تمامی این توافق عمل شده است.»

نیتن کینگ اضافه کرد: دولت ترامپ احساس می‌کند که توافق ایران، آمریکا را محدود ساخته است. بسیاری از متحدان سیاسی دولت آمریکا (برخی از جمهوری‌خواهان در کنگره) بر این عقیده‌اند که این توافق، باعث برداشته شدن بسیار زودهنگام تحریم‌های ایران شد و در رابطه با محدودسازی تحقیق و توسعه‌ ایران در خصوص سلاح‌های هسته‌ای چندان کارآمد نیست و همچنین به تهران اجازه خواهد داد - که اگر تمایل داشته باشد - بتواند به سرعت، سلاح هسته‌ای تولید کند.

خبرنگار اضافه کرد: عدم تأیید پیروی ایران از مفاد برجام از سوی دولت ترامپ، احتمالاً بخشی از سیاست کلی تقابل‌گرایانه‌تر واشنگتن علیه تهران خواهد بود. البته عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، الزاماً به معنای مرگ این توافق نخواهد بود، زیرا این مسئولیتِ کنگره آمریکا - نه کاخ سفید - است که پس از اعلام عدم تبعیت ایران از برجام از سوی دولت آمریکا، تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌های هسته‌ای گذشته‌ ایران را که پس از امضای برجام از طرف آمریکا به حالت تعلیق درآمده بوده است، بار دیگر بر این کشور تحمیل کند یا خیر.

خبرنگار این شبکه در پایان افزود: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، مشکلِ بالقوه‌ بسیار بزرگی را برای آمریکا در رابطه با اعتماد جهانیان به آمریکا درپی خواهد داشت. اگر آمریکا باز هم از یکی دیگر از توافقات بین‌المللی - به‌ویژه توافقی هسته‌ای - خود را کنار بکشد، آنگاه کشورهایی - مانند کره شمالی - که آمریکا ممکن است در آینده با آن‌ها مذاکره کند، چگونه خواهند توانست به وعده‌های کاخ سفید اعتماد کنند.

 

انتهای پیام/

 

تایید نشدن پایبندی ایران به برجام، چه تبعاتی برای آمریکا دارد؟

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ررر
۲۳:۲۹ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
مثل آب خوردن تایید میکنه اینا بازی رسانه ایست
آخرین اخبار