دنیس راس: سرنوشت برجام به توضیحات واشنگتن درباره علت خودداری از تایید آن بستگی دارد

مقام سابق آمریکایی با اعلام اینکه تایید نکردن احتمالی پایبندی ایران به برجام به معنای از بین بردن آن نیست، گفت سرنوشت توافق ‌هسته‌ای ایران به توضیح واشنگتن برای تایید نکردن آن بستگی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ دنیس راس، دیپلمات سابق آمریکا، در یادداشتی در روزنامه وال استریت ژورنال  نوشت تایید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای لزوما به معنای از بین بردن آن نیست و اگر ترامپ چنین کاری کند، باید تمایزی را که به دنبال ایجاد آن است و همچنین علت اهمیت آن را توضیح دهد.

او در یادداشت خود آورده است: با توجه به اظهارات اخیر ترامپ، انتظار می‌رود او از تایید پایبندی ایران به این توافق تا مهلت ضرب‌الاجل بعدی یعنی پانزدهم اکتبر خودداری کند. این امر لزوما به معنای پایان این توافق نیست. گواهی تایید، بخشی از برجام نیست بلکه الزامی در قانون آمریکا -قانون بازبینی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵- است که بر اساس آن رئیس جمهور هر نود روز باید تایید کند نقض فاحشی از جانب ایران در برجام رخ نداده و همچنین در فعالیت‌هایی مشارکت نداشته است که می‌تواند برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور را پیش ببرد.

او که پیش از این دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق بود در ادامه نوشت: از طرف دیگر امتناع از تایید پایبندی ایران به این توافق فشاری را به کنگره برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران وارد می‌کند که به عنوان بخشی از این توافق، کنار گذاشته شده بود. اگر نمایندگان آمریکا چنین رویکردی را در پیش گیرند آمریکا دیگر به تعهدات خود در قبال برجام عمل نمی‌کند. سرنوشت این توافق نیز به توضیحات دولت درباره علت خودداری از تایید پایبندی ایران به این توافق بستگی دارد.

انتهای پیام/

دنیس راس سرنوشت برجام را به توضیحات واشنگتن درباره علت خودداری از تایید آن وابسته دانست

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار