مقدمات حوزوی بستری برای فهم عمیق قرآن است

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با تأکید بر تحصیل دقیق مقدمات حوزوی، گفت: طلبه باید ادبیات عرب، عقاید و فقه را به خوبی بداند و در محضر قرآن از دروس حوزوی برای فهم این کتاب نورانی بهره ببرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛حجت الاسلام سید مصطفی حسینی رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ، در حاشیه چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در جمع طلاب حوزه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه با اشاره به جایگاه ویژه قرآن و حاملان این کتاب شریف در روایات، اظهار داشت: نباید طوری باشد که ما تنها در الفاظ قرآن کریم توقف داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید از لفظ و واژه عبور کرد و این کتاب شریف را به کار گرفت و از مفاهیم والای آن درس آموخت، تصریح کرد: انس با این کتاب نورانی، فهم و عمل به آن نیازمند مقدماتی است و ما تا زمانی که به این مقدمات دست پیدا نکنیم و آن‌ها را فراهم نکنیم در انس با این کتاب شریف ضعیف خواهیم بود.

حجت الاسلام حسینی روخوانی و حفظ این کتاب را از مقدمات تشرف به محضر قرآن دانست و گفت: این کتاب، یک کتابچه راهنما و دستورالعمل کامل سعادت و هدایت انسان و بیانگر مسیر شقاوت بشر است، ما به سعادت نخواهیم رسید مگر آنکه این کتاب را قانون حیات خود قرار دهیم.

وی دروس حوزوی را مقدمه لازم برای شناخت عمیق و فهم بهتر قرآن دانست و گفت: برای فهم معارف قرآنی تحصیل دقیق دروس حوزوی یک ضرورت است، نحو، صرف، بیان و بدیع، اعتقادات و علوم فقهی برای رسیدن به مفاهیم والای قرآن است، اما این نباید به گونه‌ای باشد که خود مقدمات اصالت پیدا کند و نتیجه مورد غفلت قرار گیرد.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تحصیل ادبیات و فراگیری آن را یک مقدمه بسیار مهم برای فهم قرآن کریم دانست و گفت: نباید همین ادبیات برای طلبه اصالت پیدا کند و در آن توقف کند بلکه باید از آن عبور کرد و علوم حوزوی را به محضر قرآن آورد.

وی با اشاره به تحول برنامه‌های قرآنی در حوزه علمیه و توجه بیشتر به این کتاب الهی، افزود: اگرچه این امر مبارکی است؛ اما لازم است طلبه خود توجه کرده و برنامه ویژه برای انس با قرآن داشته باشد و این را نوافلی بداند که خارج از برنامه تربیتی حوزه است.

حجت الاسلام حسینی المیزان را حاصل انس ویژه علامه طباطبایی با قرآن دانست و تأکید کرد: اگر علامه به مختصر حوزه بسنده می‌کرد المیزان شکل نمی‌گرفت، باید بنگریم که روزانه چقدر برای قرآن وقت می‌گذاریم، نباید طوری باشد که طلاب از ترجمه قرآن عاجز باشند.

وی افزود: باید بدانیم کسی از پرداختن به قرآن و انس با این کتاب شریف متضرر نخواهد شد، اگر طلبه درس خود را درست نخواند نمی‌تواند خوب قرآن بداند و خوب عمل کند، همین اتصال به قرآن است که عالمان را از انوار به روز قرآن تغذیه و سخنان آن را به روز می‌کند.


انتهای پیام/م

برای فهم معارف قرآنی تحصیل دقیق دروس حوزوی یک ضرورت است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.