فوق تخصص بیماری های عفونی مطرح کرد

تب شالیزار گریبانگیر کشاورزان مازندرانی

با توجه به انجام کشت دوم برنج کشاورزان مازندرانی مراقب بیماری تب شالیزار باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دکتر فرهنگ بابا محمودی فوق تخصص بیماری ‌های عفونی در گفتگو با ، گفت: کشت دوباره برنج آغازی برای بیماری تب شالیزار است و کشاورزان مراقب باشند.

وی افزود: ۱۵ نفر در مازندران برای کشت دوم برنج مشکوک به بیماری تب شالیزار تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر بابامحمودی گفت: تب شالیزار بیماری عفونی فصلی است که از حیوان وخصوصا جوندگان با آلوده کردن آب و در جریان آبیاری و مراحل کاشت و داشت برنج در مزارع به انسان منتقل می‌ شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه تب شالیزار بیشتر در مزارع برنج دیده می ‌شوند، افزود: از اردیبهشت تا زمان برداشت محصول این بیماری در مازندران شایع‌ تر است.

بابامحمودی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بیماران به نوع شدید تب شالیزار مبتلا می ‌شوند، گفت: در این وضعیت علاوه بر عوارض گذشته، گرفتگی کبدی، زردی چشم، تنبلی و نارسایی کلیه، دفع نامناسب، بالارفتن سموم بدن، کاهش پلاکت خون، گرفتگی ریوی و خونریزی مغزی نیز به عوارض‌های آن افزوده می‌ شود.

وی با بیان اینکه این بیماری در سال ۸۲ در مازندران شناسایی شد، افزود: برای تشخیص این بیماری علاوه بر آزمایش خون، آزمایش اختصاصی نیز از فرد بیمار گرفته می ‌شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: علائمی، چون تب بالا به صورت ناگهانی، درد‌های عضلانی به ویژه درد کمر، سردرد، ساق پا و پشت چشم دارد و در ۹۰ درصد موارد نیز فرد بیمار بدون هیچ گونه عارضه‌ ای بهبود پیدا می‌ کنند.

انتهای پیام/آ

تب شالیزار در کمین شالیکاران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار