ساری/

15 تا 40 درصد بیماری تب‌شالیزار بی‌علامت است

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران گفت: 15 تا 40 درصد بیماری تب‌شالیزار بی‌علامت است به همین دلیل آمار مبتلایان به طور دقیق در دنیا مشخص نیست.

نادر آهنگر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری با بیان اینکه تب‌شالیزار بیماری عفونی مشترک میان انسان و دام است، افزود: بیماری تب شالیزار در تمام نقاط دنیا به‌ویژه مناطق گرمسیری دیده می‌شود.

وی گفت: شیوع این بیماری در فصل گرم سال و در مناطق روستایی افزایش می‌یابد.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران با اشاره به اینکه بیماری تب‌شالیزار از ادرار حیوانات دفع می‌شود، افزود: حیواناتی از جمله سگ، گاو و خوک مخزن این بیماری هستند.

آهنگر اظهار داشت: درحال حاضر امکان ابتلا به بیماری‌شالیزار کاهش یافته در صورت شنا در رودخانه‌ها احتمال ابتلا داریم.

وی یادآور شد: مشاغلی از جمله کشاورزان، کارگران فاضلاب، دام‌پزشکان، ماهیگیران، دامداران و کارگران معادن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری تب‌شالیزار هستند.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه بیماری تب شالیزار از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، اظهار داشت: عامل آلودگی از طریق تماس پوستی به‌ویژه اگر خراشی باشد به راحتی منتقل می‌‎شود.

آهنگر خاطرنشان کرد: 15 تا 40 درصد این بیماری بی‌علامت است به همین دلیل آمار مبتلایان به طور دقیق در دنیا مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه تب، درد عضلانی و زردی از علائم بیماری تب‌شالیزار به‌شمار می‌رود، گفت: تشخیص این بیماری از طریق ادرار و خون است.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران ادامه داد: درمان بیماری تب‌شالیزار از طریق آنتی‌بیوتیک بوده و نوع شدید با استفاده از داروهای تزریقی است.

آهنگر تصریح کرد: میزان بروز بیماری تب‌شالیزار در مناطق معتدل یک‌ دهم تا یک در 100 هزار نفر جمعیت در سال است و در مناطق مرطوب گرمسیری میزان بروز افزایش می‌یابد و در شرایط طغیان به 100 در 100 هزار نفر جمعیت می‌رسد.

وی یادآور شد: تعداد مبتلایان بیماری تب‌شالیزار در مازندران در سال 90، 32 مورد، در سال 91، 15 مورد و در سال گذشته 31 مورد بوده ‌است.

معاون فنی مرکز بهداشت مازندران با تاکید بر اینکه افراد بهتر است از شنا کردن در رودخانه‌ها پرهیز کنند، گفت: کشاورزان نیز در هنگام فعالیت باید پوشش کامل داشته‌ باشند./ز

برچسب ها: تب ، شالیزار ، مشخص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.