رهبر در همایش‌ سراسری‌ معاو‌نان آموزشی دانشگاه آزاد عنوان کرد؛

۵۰ درصد ظرفیت آموزش عالی در دست دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد تقریباً ۵۰ درصد از آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده و بنابراین دانشگاه آزاد در ارتقاء کیفیت آموزش عالی کشور منتظر بقیه نمی‌نشیند.

دانشگاه آزاد ۵۰ درصد ظرفیت آموزش عالی را به خود اختصاص داده استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرهاد رهبر‌ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش‌ سراسری‌ معاو‌نان آموزشی دانشگاه آزاد که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، گفت: باید اقدامات ویژه‌ای را برای تحول در علوم انسانی‌ انجام دهیم‌ که این قضیه‌ نیازمند برنامه‌ای دقیق‌ است، از سویی دیگر ما باید به تولید علم‌ به ویژه تولید علم نافع‌ بپردازیم‌ که بتوانیم‌ با آن نیازهای‌ کشورمان‌ را در امر پژوهش‌ و آموزش رفع کنیم‌.

 وی در ادامه به ارتقای کیفیت آموزشی در علوم مختلف اشاره کرد و افزود: ارتقای کیفی آموزشی‌ در همه رشته‌ها الزامی‌ است و برای توسعه کیفی آموزش و پژوهش‌ باید ابتدا به سرمایه انسانی‌ که مهمترین‌ سرمایه جهان است احترام بگذاریم‌.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر به اساتید، دانشجویان، کارمندان و اعضای هیأت علمی احترام بگذاریم قطعاً می‌توانیم به ارتقاء کیفی آموزش و پژوهش دست بیابیم‌ و بنابراین‌ حفظ حرمت اساتید‌ و صیانت‌ از رفتارهای آنها الزامی‌ است.

 رهبر‌ بیان کرد: بعد از احترام به سرمایه انسانی‌ باید برنامه‌ای برای محتوای آموزشی داشته باشیم بطوریکه  شأ‌ن لازم را برای تحصیلات عالیه و تکمیلی در نظر بگیریم، دانشگاه آزاد تقریباً 50 درصد از آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده و بنابراین در ارتقاء کیفیت آموزش عالی به کشور منتظر بقیه نمی‌نشیند و کار خودش را انجام خواهد داد.

 وی تعامل‌ و همکاری با اساتید و دانشگاه‌های معتبر خارجی و داخلی را مهم و الز‌امی خواند و ادامه داد: برای اینکه بتوانیم کیفیت آموزش و پژوهش را توسعه و ارتقاء دهیم باید همکاری خوبی با اساتید‌ و دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی برقرار کنیم و بعد از تعامل نظم و اجرای دقیق برنامه‌ها را رعایت‌ و انجام دهیم‌ و بعد از آن نظارت بر محتوا داشته باشیم‌.

 رهبر در خصوص زیرساخت‌های آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد تصریح کرد: بعد از رسیدن به محتوای آموزش باید سرفصل‌هایی را ایجاد کرده و بر آنها نظارت داشته باشیم زیرا ما نیازمند زیرساخت‌ آموزش و پژوهش هستیم تا با آن بتوانیم از اداره و مدیریت ملوک‌الطوایفی‌ و جزایری جلوگیری کنیم.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اگر هر یک از شما معاونان‌ آموزشی دانشگاه پایان‌نامه دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترا را بررسی‌ کنید متوجه خواهید شد که تعداد بسیاری از آنها کپی است و این مسئله در شأ‌ن دانشگاه آزاد اسلامی نیست بنابراین ما نیازمند یک برنامه جدی در امر آموزش و پژوهش در دانشگاه می‌باشیم.

 رهبر‌ گفت: دکتر رهایی دستورالعمل‌هایی را برای مقاطع کارشناسی ارشد‌ و دکترا ترتیب داده و من در همین جا‌ به همه معاو‌نان آموزشی‌ دانشگاه آزاد این دستورالعمل‌ را ابلاغ می‌کنم تا طبق آن عمل کنند بنابراین از مهر ماه امسال‌ من از تک تک‌ شما معاونان‌ آموزشی در مورد نکات مهم مطرح شده در این همایش برنامه می‌خواهم.

 وی افزود: باید فضای مناسبی را برای استقرار اساتید‌ و اعضای هیأت علمی‌ در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم‌ بطوریکه استادان باید اتاق کار داشته باشند و بتوانند در امر آموزش و پژوهش فعالیت داشته باشند. متأسفانه ما با رکود علمی در کشور مواجه شده‌ایم و هرم اعضای‌ هیأت‌ علمی موجود در شأ‌ن دانشگاه آزاد نیست و این هرم‌ باید اصلاح شود.

 رهبر عنوان کرد: بنابراین افرادی که نمی‌توانند خود را با ضوابط و برنامه‌های تدوین شده دانشگاه آزاد تطبیق‌ دهند باید با دانشگاه آزاد اسلامی خداحافظی‌ کنند.

 وی در ادامه مشکل اساسی کشور را بیکاری‌ فارغ‌التحصیلان خواند و ادامه داد: ما استادانی را می‌بینیم که به مدت 24 سال هنوز به عنوان استادیار‌ یا دانشیار‌ در دانشگاه تدریس‌ می‌کنند آیا فعالیتی‌ تاکنون نکرده‌اند که هنوز ارتقاء نیافته‌اند یا اینکه فعالیتی را انجام داده اما درجه ارتقاء دریافت نکرده‌اند.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیکاری فارغ‌التحصیلان را یکی از مشکلات جدی کشور دانست و تصریح کرد: حدود 20 هزار نفر در حال حاضر فارغ‌التحصیل دکترا در رشته های مختلف‌ داریم که اگر از همه این افراد درباره شغل آینده سؤال بپرسیم اکثر‌شان می‌گویند می‌خواهیم عضو هیأت علمی شویم اما سؤال اینجاست که چه تعداد از آنها از کیفیت آموزش و پژوهش برخوردارند؟ و آیا همه دانشگاه‌های کشور جذب هیأت علمی می‌کنند که ما بخواهیم این تعداد را جذب هیأت علمی دانشگاه کنیم.

 رهبر بیان کرد: ما باید مهارت‌های مناطق کشور را شناسایی و طبق همان مهارت‌ها به استادان و دانشجویان آموزش دهیم.

وی یادآور شد: ما باید ایده‌ها را تبدیل به محصول و ثروت کنیم و از طریق آموزش و پژوهش می‌توانیم به جایگاه واقعی‌ دانشگاه آزاد برسیم‌ آن جایگاهی که در شأ‌ن این دانشگاه قرار دارد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار