تولیت آستان قدس رضوی؛

زائر شهر رضوی نمادی برای پروژه‌های جهادی در راستای خدمت‌رسانی به مردم

زائر شهر رضوی اقدام نمادین برای پروژه‌های جهادی در راستای خدمت‌رسانی به مردم و به ویژه محرومان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد؛حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی گفت: در آیین بهره برداری از فاز اول زائر شهر رضوی این زائر شهر را نمادی از شعار «ما می‌توانیم» معرفی و خاطرنشان کرد: این پروژه که عملیات اجرایی آن در سالروز ولادت امام مجتبی (ع) آغاز شد، امروز هم‌زمان با سالروز میلاد با سعادت امام رضا (ع) فاز یک آن بهره‌برداری رسیده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: در نگاه اول برخی بهره‌برداری از پروژه زائرشهر را در این مدت زمان کوتاه ناباورانه می‌دانستند، اما به لطف الهی و عنایت حضرت رضا (ع) این پروژه که برای خدمت‌رسانی به زائران کم درآمد حضرت احداث شده است، به بهره برداری رسید.

وی با تأکید بر اینکه تمام اقدامات در این پروژه بر اساس استاندارد‌های روز مهندسی ساختمان و استفاده از مصالح ایرانی انجام شده است، تصریح کرد: این پروژه جلوه‌ای از تلاش در راستای تولید مسکن برای زائران امام علی بن موسی الرضا (ع) است ساختمان سازی از جمله اقتصاد‌های پیشرانی بوده که بسیاری از مشاغل دیگر را به تحرک می‌اندازد و موجب اشتغال زایی و رونق در بسیاری از مشاغل می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری پروژه زائرشهر را جلوه‌ای از «تولید» و «اشتغال» دانست و خاطرنشان کرد: اگر پروژه‌ها مبتنی بر «تولید» و «اشتغال» در کشور توسعه یابند، می‌توانیم شاهد کاهش مشکلات اقتصادی در ایران اسلامی باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه این پروژه به صورت یک اقدام نمادین برای پروژه‌های جهادی در راستای خدمت‌رسانی به مردم و به ویژه محرومان است، اظهار کرد: رونق این قبیل پروژه‌ها در کشور می‌تواند برای رفع مشکل «تولید» و «اشتغال» که مورد تأکید مقام معظم رهبری برای دولتمردان است، مثمر ثمر باشد.

وی رفع مشکلات زائران کم درآمد یا بی‌درآمد حضرت رضا (ع) را یکی از دغدغه‌های جدی آستان قدس رضوی خواند و اظهار کرد: تسهیل زیارت برای زائران، به ویژه زائران محروم حضرت رضا (ع) امری بسیار با اهمیت است. طی سال گذشته تا کنون به طور متوسط روزانه هزار زائر محروم و زیارت اولی به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: از ابتدای سال گذشته تا کنون نزدیک به ۴۰۰ هزار زائر زیارت اولی به حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا (ع) مشرف و میهمان آستان قدس رضوی شده‌اند.

وی با تقدیر از اقداماتی که در گذشته در راستای تسهیل تشرف زائران کم درآمد انجام شده است، عنوان کرد: امام جمعه محترم مشهد مقدس با همکاری شهرداری این شهر اقداماتی را در راستای تسهیل زیارت انجام داده‌اند که قابل تقدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه با افتتاح هر سه فاز پروژه زائرشهر رضوی ظرفیت اسکان ۲، ۰ هزار زائر حضرت رضا (ع) در این مکان فراهم می‌شود، به احداث زائرسرای رضوی اشاره و بیان کرد: پروژه دیگری برای اسکان زائران حضرت رضا (ع) در ۲ کیلومتری حرم مطهر و در منطقه مصلی مشهد مقدس آغاز شده که ظرفیت اسکان ۸ هزار زائر را دارد که تا حدود ۶۰ درصد مراحل احداث آن پیشرفت داشته است.



افزایش هشت درصدی ورود زائران داخلی به مشهد مقدس



علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: اگر چه خدمات قابل توجهی برای ارتقا خدمت رسانی به زائران صورت گرفته، ولی تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی افزود: یقینا خدمت به ۲۷ میلیون زائر و مسافری که سالانه به مشهد مقدس مشرف می‌شوند از توفیقات مردم و مسئولان این کلانشهر مذهبی است.

استاندار خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر وارد مشهد مقدس شده اند که در این مدت ورود زائران داخلی هشت درصد و ورود زائران خارجی ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

رشیدیان با اشاره به بهره برداری از مرحله اول عملیات اجرایی زائرشهر رضوی افزود: با همت آستان قدس رضوی در مدت بسیار کوتاهی شاهد بهره برداری از این پروژه بزرگ هستیم.

وی با بیان اینکه اقدامات زیادی در این راستا بویژه در حوزه حمل و نقل و راهسازی انجام شده است، گفت: ساخت ۱۰۰ مجتمع رفاهی و خدماتی بین راهی برای زائران رضوی به همت آستان قدس رضوی گام بزرگی در این زمینه به شمار می‌رود که برخی از آن‌ها به بهره برداری رسیده است.

استاندار خراسان رضوی افزود: زائرشهر رضوی برای رفع مشکل و کمبود‌های اسکان زائران کم درآمد طراحی شده و رقیبی برای سرمایه‌گذاران در اماکن اقامتی مشهد نخواهد بود.

رشیدیان گفت: وظیفه ما مسئولان ایجاد زمینه‎‌های لازم برای تشرف تمام زائران و عاشقان حضرت رضا (ع) از تمام اقشار جامعه است.

زائرشهر رضوی ظرفیت اسکان ن‌هایی و روزانه ۲۰ هزار زائر را دارد. فاز اول این پروژه ظرفیت اسکان ۴ هزار و ۵۰۰ نفر را دارد. این زائر شهر در زمینی به مساحت حدود ۳۵ هکتار احداث شده است که از حدود ۲۲۰ هزار متر مربع زیربنا مشتمل فضا‌های اقامتی و خدماتی تشکیل می‌شود.

حدود ۲۵ درصد از مساحت زمین این زائرشهر را بنا و ۷۵ درصد دیگر به فضا‌های باز شامل زمین‌های ورزش، فضا‌های سبز، پارکینگ و ... اختصاص یافته است، همچنین ساختمان‌های زائرسرای رضوی از ۲ بخش اقامتی و خدماتی تشکیل شده است.

همچنین حدود ۲۱ درصد از کل فضای زمین را ساختمان‌های اقامتی و در حدود ۴ درصد را نیز فضا‌های خدماتی اشغال خواهد کرد.

هر سوئیت مساحتی حدود ۴۰ تا ۴۵ مترمربع فضا داشته و ظرفیت اسکان برای ۶ نفر را دارد، این سوئیت‌ها دارای یک تراس، سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه کوچک است که همگی مجهز به امکانات یک هتل ۳ ستاره است.

انتهای پیام//ف. ج.


بهره برداری از فاز اول زائر شهر رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.