اصفهان؛

اصفهان ، پیشرو در اهدای خون

سازمان انتقال خون اصفهان با تولید خون با کیفیت و استاندارد، علاوه بر تامین نیاز خود، به استان های همجوار هم در این زمینه کمک رسانی می کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ایران به عنوان یکی از مطرح ترین کشورهای منطقه در زمینه علوم مختلف پزشکی شناخته می شود و استفاده از روش های نوین درمانی همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشته و بدیهی است که انتقال خون و استفاده از فرآورده های آن یکی از بزرگترین نیازمندی های علم پزشکی برای نجات جان بیماران است.

سابقه اولين تزريق خون در كشور ما به سالهاي ابتدايي دهه 20 هجري شمسي بر مي‌گردد. در واقع در اين سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومي با اين مقوله، دريافت خون از داوطلبان براي تزريق به بيماران به سختي انجام مي گرفت و راضي كردن افراد براي دادن خون عمدتا به ابتكار عمل پزشك بستگي داشت.

در واقع بيمارستان‌هاي ارتش و مراكز جمعيت شير و خورشيد سرخ ايران از اولين مراكزي بودند كه به صورت سيستماتيك اقدام به جمع آوري خون از ميان اعضا و داوطلبان خود كردند.

به تدريج با شناخته شدن ارزش حياتي تزريق خون در نجات بيماران، و افزايش تجويز خون در مراكز درماني، جمع آوري خون داوطلبان جوابگوي نياز بيماران نبود و تنها راه چاره پرداخت مبالغي در برابر دريافت خون بود و بديهي است كه كمترين كنترلي از نظر بررسي سلامت و كيفيت روي خون‌ها وجود نداشت.

با توجه به مشكلات و عوارض ناشي از تعدد متوليان امر انتقال خون، طرح اوليه تاسيس يك سازمان مستقل براي ساماندهي سيستم تامين خون و فراورده‌هاي خوني شكل گرفت و به تدريج پررنگ تر شد تا اينكه در نهايت به تاسيس سازمان ملي انتقال خون ايران در نهم مرداد ماه 1353 منتج شد.

یکی از قدیمی ترین سازمان های انتقال خون کشور در استان اصفهان واقع شده است که تاریخچه احداث آن به سال 1345 می رسد. این سازمان علاوه بر تامین خون مورد نیاز استان اصفهان ، به استان های همجوار هم در این زمینه کمک رسانی می کند و از نظر کیفیت و کمیت خون در کشور  از بهترین سازمان های انتقال خون محسوب می شود.

برای دریافت دقیق تر آمار و اطلاعات به سازمان انتقال خون اصفهان واقع در میدان خواجو مراجعه کردیم. در سال گذشته بیش از 162 هزار مراجعه به این سازمان وجود داشته که 128 هزار از آنان موفق به اهدای خون شده و 339 هزار واحد فراورده خونی در این مرکز تولید شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون اصفهان با اشاره به افزایش تعداد مراجعان برای اهدای خون در سالهای اخیر گفت: سال گذشته 128 هزار واحد خون در یافت کردیم که علاوه بر تامین نیاز استان، 4 هزار و 500 واحد به سایر استان ها انتقال داده شد.

مجید زینلی با تاکید بر اینکه شاخص های مختلفی برای اهدای خون در نظر گرفه می شود  ادامه داد:  شاخص اهدای خون داوطلبانه در استان اصفهان 100 در صد و شاخص اهدا کننده 5/2 درصد می باشد یعنی از هر 1000 نفر ، 25 اهدا کننده خون هستند.

وی افزود: اهدا کنندگان مستمر به افرادی اطلاق می شود که در سال حداقل دوبار برای اهدای خون مراجعه کنند که این امار در ده سال اخیر در استان اصفهان از 35 درصد به 56 درصد افزایش یافته است.

بر اساس استانداردهای جهانی ، آقایان هر 3 ماه یکبار و بانوان هر 4 ماه یکبار می توانند برای اهدای خون اقدام نمایند و شاخص اهدای خون در استان اصفهان برای آقایان بیش از 96 درصد و برای بانوان 1/3 درصد می باشد که میزان اهدای خون بانوان در اصفهان پایین تر از میانگین کشوری است.

ارسال پلاسما به اروپا

بیش از 10 سال است که سازمان انتقال خون ایران با تولید خون با کیفیت و بر اساس استانداردهای جهانی، اقدام به ارسال پلاسما به اروپا نموده است و بر اساس امار ارائه شده از مدیر عامل سازمان انتقال خون اصفهان، از سال 75 تا 95 تعداد 412 هزار واحد پلاسما برای تولید داروهای مشتق از پلاسما از اصفهان به اروپا صادر شده است.

مجید زینلی با اشاره به تولید 14 نوع فرآورده خونی در این مرکز گفت: در سه ماه آینده با راه اندازی مرکز جامع اهدای خون در اصفهان، علاوه بر دریافت خون کامل، دریافت پلاکت آفرز و پلاسمای آفرز در این مرکز انجام می شود.

در این روش فقط پلاکت و یا پلاسمای مورد نیاز از اهدا کننده دریافت می شود و مابقی خون به اهدا کننده برگرداننده می شود.

از دیگر اقدامات این مرکز در سال 95 می توان به افتتاح مرکز سپاس اشاره کرد، افرادی که مایل به اهدای سلول های بنیادی خود هستند در این مرکز پذیره نویسی شده و با انجام آزمایش های کامل، قادر به اهدای مغز و استخوان خواهند بود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون اصفهان گفت: با گذشت 9 ماه از فعالیت این مرکز ، 551 نفر موفق به پذیره نویسی شده ند که 25 نفر از آنان را بانوان تشکیل می دهند و امیدواریم درآینده شاهد حضور بیشتر بانوان در این عرصه باشیم.

 

انتهای پیام/م

 

گزارش از سولماز محمدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.