بیرجند؛

بهره مندی بیش از 3 هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیک

کارشناس مسئول پیشگیری بهزیستی شهرستان بیرجند گفت:سال گذشته بیش از 3 هزار نفر از خدمات مرکز مشاوره ژنتیک بهره مند شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛فرزانه وحدانی کارشناس مسئول پیشگیری بهزیستی شهرستان بیرجند بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از فعالیت 5 مرکز مشاوره ژنتیک در شهرستان بیرجند خبر داد و گفت:سال گذشته بیش از 3 هزار نفر از خدمات این مراکز بهره مند شدند .

وی افزود:عوامل بسیار مهمی در بروز بیماری های ژنتیکی تأثیر دارند که از آن جمله می توان به درصد بالای ازدواج فامیلی،شیوع بالای برخی بیماری های معلولیت زای ژنتیکی چون تالاسمی و عدم آگاهی مردم اشاره کرد .

فرزانه وحدانی از دو طرح مهم و موفق در امر مشاوره ژنتیک نام برد و گفت:در سال گذشته دو طرح مشاوره پیش از ازدواج و اختلالات 15-25 سال به صورت رایگان  اجرایی شده است و طی امسال نیز ادامه دارد .

کارشناس مسئول پیشگیری بهزیستی شهرستان بیرجند در خصوص بینایی کودکان 3-6 سال نیز افزود:تعداد 14 هزار کودک در پایگاه های دائمی،مراکزبهداشتی، مهدهای کودک و پیش دبستانی ها مورد غربال قرار گرفته اند .

وی با اشاره به اینکه مددجویان بهزیستی و نیازمندان با دریافت یاری برگ می توانند از خدمات مشاوره استفاده کنند،گفت:15 مرکز مشاوره روانشناختی در سطح شهرستان بیرجند فعالیت می کند که از این تعداد دو مرکز مشاوره دولتی و 13 مرکز غیر دولتی هستند که در زمینه های سلامت روان،اختلالات،خانواده،طلاق و غیره خدمات ارائه می دهند .

فرزانه وحدانی از غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد خبر داد و افزود:این طرح در 4 بیمارستان ولیعصر،تأمین اجتماعی،میلاد و ارتش اجرا می شود و طی سال 95 نیز بیش از 10 هزار و 250 نوزاد مورد غربال قرار گرفته اند .

کارشناس مسئول پیشگیری بهزیستی شهرستان بیرجند به فعالیت دو پایگاه در زمینه های آموزش زندگی خانواده پیش از ازدواج و مهارت های زندگی اشاره کرد و اظهار کرد:کار اصلی پایگاه سلامت،مشارکت جویی از مردم محله و شناسایی فرصت های موجود در محله است .

وی گفت:در زمینه آموزش زندگی خانواده 1400 نفر،در زمینه پیش از ازدواج 836 نفر و در زمینه مهارت های زندگی در محلات نیز 990 نفر خدمات دریافت کرده اند .

وحدانی هدف دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد را کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد در سطوح پیشگیری  و درمان دانست. .

کارشناس مسئول پیشگیری بهزیستی شهرستان بیرجند با بیان اینکه در سطح پیشگیری،تیم های اجتماع محور در محلات و مهدهای کودک فعالیت می کنند،افزود:14 محله تحت پوشش این طرح هستند .

وی از یک مرکز ترک اعتیاد بانوان نام برده و گفت:این مرکز تنها مرکز ترک اعتیاد بانوان در بیرجند است .

وحدانی افزود:20 نفر از معتادان بهبود یافته با دریافت وام خود اشتغالی اقدام به راه اندازی شغل و حرفه نموده اند.

 انتهای پیام/غ 

غربالگری شنوایی بیش از 10 هزار نوزاد در بدو تولد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.