انتقاد استاندار خوزستان از سرعت اجرای پروژه قطار شهری اهواز

استاندار خوزستان نسبت به تاخیر در اجرای پروژه قطار شهری اهواز و خلف وعده پیمانکار پروژه در زمان تعیین شده برای تحویل پروژه مذکور انتقاد کرد.

انتقاد استاندار خوزستان از سرعت اجرای پروژه قطار شهری اهواز به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در حاشیه بازدید از فاز اول پروژه قطار شهری اهواز در ایستگاه زیتون کارمندی گفت: این پروژه از اردیبهشت سال 94 کاملا تعطیل و رها شد که با پیگیری و فشار زیاد و همچنین تامین اعتبار مناسب توانستیم این پروژه را مجددا به حرکت در بیاوریم و در حال حاضر ریل‌گذاری فاز اول این پروژه آغاز شده است و ادامه دارد.

 وی با انتقاد از روند پیشرفت فاز اول پروژه قطار شهری اهواز بیان داشت: روند حرکت این پروژه کند است و این سرعت اجرای پروژه قابل قبول نیست، ضمن اینکه پیمانکار پروژه قول داده تا تمهیدات لازم را برای افزایش سرعت اجرای پروژه انجام دهد اما در حال حاضر واقعا سرعت اجرای این پروژه بسیار کند و آرام است و مدنظر ما و شهرداری نیست.

 شریعتی در خصوص زمان اعلام شده برای بهره‌برداری از فاز اول پروژه قطار شهری اهواز افزود: بنا بود تا آذرماه سال جاری ریل‌گذاری فاز اول این پروژه پایان یابد، اما همزمان با ریل‌گذاری باید بحث تامین برق ریل‌ها و راه‌اندازی ایستگاه‌ها و ... انجام شود. ما تمایل داشتیم و داریم که در سال 97 لااقل فاز اول خط یک قطار شهری اهواز مورد بهره برداری قرار بگیرد.

 استاندار خوزستان در خصوص وضعیت اعتباری پروژه قطار شهری اهواز اظهار داشت: آن بخش از اعتبارات این پروژه که جزو وظایف ما بود تامین شده است. برای سال 95 یک رقم 32 میلیارد تومانی و همچنین یک رقم 57 میلیارد تومانی برای این پروژه در حال آماده شدن است و همچنین برای سال 96 نیز رقمی معادل 68 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. علاوه بر این 300 میلیارد تومان  اوراق مشارکت نیز آماده انتشار است. بنابراین پول و اعتبارات قابل ملاحظه‌ای برای این پروژه فراهم کردیم که تا پیش از این اعتبارات فراهم نبودند و مشکلاتی را برای ادامه پروژه ایجاد کرده بودند. تامین اعتبار آن بخش از اعتبارات فاز اول این پروژه که جزو وظایف ما بود، انجام شده است.

 وی در رابطه با علل طولانی شدن بیش از حد اجرای پروژه قطار شهری اهواز اذعان کرد: در وهله اول باید توجه داشت که این پروژه بیش از یک سال تعطیل شده بود و طبیعتا تا مجددا این پروژه به حرکت در بیاید مقداری زمان می‌برد و حرکت پروژه در ابتدا کند است.تا حدودی این مساله قابل قبول است اما انتظار می‌رود که به تدریج اجرای این پروژه سرعت بیش تری به خود بگیرد و پیمانکار پروژه سرعت بیش تر و بالاتری به این پروژه ببخشد.

 غلامرضا شریعتی در ادامه گفت: همزمان معاونت عمرانی استانداری باید برای آماده سازی تدریجی واگن‌های مورد نیاز با معاونت عمرانی وزارت کشور پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا پس از بهره‌برداری از این پروژه مدتی برای تامین واگن‌ها معطل نشویم و همزمان به محض اتمام اجرای پروژه بتوانیم بحث قطار شهری را فعال کنیم.

 این مقام مسئول از آغاز مذاکرات با شرکت‌های خارجی نظیر شرکت های چینی برای خط دوم پروژه قطار شهری اهواز خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر این موضوع در معاونت حقوقی شهرداری اهواز در حال بررسی است. ان شاءالله به محض رفع اشکالات قرارداد مربوطه سعی می‌کنیم خط دوم این پروژه را به سمت جلو پیش ببریم اما دغدغه و تمرکز اصلی ما اکنون روی فاز اول خط یک این پروژه است که باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

 شریعتی بیان داشت: پس از اتمام فاز اول این پروژه که ادامه آن به سمت میدان ساعت می‌رود، انتظار داریم که تونل دوم این پروژه هم به تدریج احداث شود.

 استاندار خوزستان در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چه زمانی را برای بهره‌برداری فاز اول خط یک پروژه مترو اهواز وعده می‌دهید، اذعان کرد: من برای این موضوع وعده نمی‌دهم، قبلا پیمانکار پروژه زمانی برای پایان این قسمت از پروژه اعلام کرد اما تا حدودی خلف وعده کرد. امیدوارم در اوایل سال 97 یا اواخر سال جاری فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز به بهره برداری برسد.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت عدم اتمام فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز در زمان مقرر شده خلع ید شرکت کیسون از این پروژه انجام می‌شود؟ گفت: این بحث‌ها در واقع مسایل تخصصی و فنی کار است البته در رابطه با تاخیر این پروژه باید گفت که اولا در اکثر نقاط کشور که دارای قطار شهری هستند آن گونه که به من گزارش دادند پروژه‌های قطار شهری شامل یک تونل می‌شد اما پروژه متروی اهواز با دو تونل تعریف شد که همین مساله کار را سخت‌تر و گسترده‌تر می‌کند.

 غلامرضا شریعتی اذعان داشت: از سوی دیگر شرایط اهواز سطح آب‌های زیرزمینی، بافت خاک و ... با سایر نقاط متفاوت است اما این مساله دلیل نمی‌شود تا کم‌کاری احتمالی شرکت کیسون (پیمانکار فاز اول پروژه قطار شهری اهواز) را پشت گوش بیندازیم. بالاخره حدود 12 سال است که این پروژه آغاز شده است اما آنچه که مهم است تمرکز بر ادامه این پروژه به منظور جلوگیری از طولانی شدن بیشتر اجرای آن است. م ، معاون عمرانی استانداری، معاون شهرداری اهواز و مدیرعامل قطار شهری اهواز واقعا روی این مساله وقت گذاشتیم و مرتبا از این پروژه بازدید داشتم و چندین مرتبه نیز آقای نوبخت رییس سازمان برنامه وبودجه را به بازدید از این پروژه آوردم تا یخ‌های این پروژه باز شد وگرنه کسی فکر نمی‌کرد با اختلافات و بحث‌های شدیدی که وجود داشت این پروژه مجددا حرکت داشته باشد.

 وی اظهار کرد: هیچ اصراری بر این موضوع که پروژه قطار شهری اهواز دست چه پیمانکاری باشد نداریم اما به علت مسائل فنی و تخصصی قرارداد این پروژه بحث ادامه، عدم ادامه یا خلع سلاح شرکت کیسون از این پروژه مستلزم برخی تمهیدات و همچنین به مربوط به کاستی‌های اداری، قانونی و حقوقی است و به راحتی قابل انجام‌ نیست. به همین علت ما در وقت مقتضی تصمیم‌گیری می‌کنیم.

 شریعتی در پاسخ انتقادات نسبت به عملکرد ضعیف شرکت کیسون در پروژه مترو اهواز و مراعات حال این شرکت توسط مسئولین اذعان داشت: من چه در زمان دولت قبل و چه قبل از تصدی به سمت استانداری مسئول پروژه قطار شهری اهواز نبودم اما در کار مردم  مراعات هیچکس  را نمی‌کنم زیرا هیچ حقی ندارند که حق مردم را تضییع کنند. در جلساتی که در خصوص این پروژه برگزار شد به هیچ وجه مراعات هیچکس را نکرده و نمی کنم بلکه با در نظر گرفتن اولویت ها براساس نفع یا عدم نفعی آن ها برای مردم، تصمیم گیری های لازم را انجام می دهد البته اگر در رابطه با این پروژه به نتایج دیگری غیر از آنچه اعلام شد برسیم بدون شک و مطمئنا آن اقداماتی که لازم است انجام خواهیم داد.

 استاندار خوزستان در خصوص تعویق 11 ماهه حقوق کارگران پروژه قطار شهری اهواز بیان کرد: البته این موضوع باید از پیمانکاران پروژه سوال شود. برای نمونه من یقه یک مغازه دار را بگیرم و بگویم که چرا پول شاگرد خود را نمی‌دهی؟ طبیعتا به من بی‌ارتباط است زیرا قانون راه و روال پیگیری چنین مساله‌ای را مشخص کرده است. درست است که من نفر اول استان هستم این امر به معنای این نیست که نفر اول استان در هر کاری که تمایل داشت دخالت کند سازوکار هر کاری قانون است.

 نماینده دولت در خوزستان افزود: البته فشارها و توصیه‌ها و تاکیدات خود را به پیمانکار پروژه قطارشهری اهواز برای بحث تامین و پرداخت حقوق پرسنل و کارگران این پروژه حتما انجام خواهم داد اما قانون هم سازوکاری برای این کارگران پیش‌بینی کرده است. اگر این کارگران از پرداخت نشدن مطالباتشان شکایت کنند قطعا اداره کار نیز بازرسان خود را اعزام خواهد کرد البته باید در نظر گرفت که کارگران هم نمی‌خواهند که اخراج شوند و کار خود را از دست بدهند.

 وی اذعان کرد: حتما بر بحث پرداخت حقوق کارگران و پرسنل این پروژه تاکید خواهم کرد و با گشایشی که اکنون در این پروژه صورت گرفته و تامین اعتبارات و حرکت این پروژه ان شاءالله مشکل حقوق کارگران و پرسنل این پروژه نیز حل خواهد شد.

 

انتهای پیام/گ

بازدید از پیشرفت ساخت قطار شهری اهواز

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۴ تير ۱۳۹۶
خوبه ولله داره از خودش انتقاد می کنه... متروی مشهد و اصفهان بعد از اهواز شروع شدند و زود به نتیجه رسیدند.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۲۴ ۱۸ تير ۱۳۹۶
از قدیم گفتن //هر چی پول بدی //اش میخوری
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۲۳ ۱۸ تير ۱۳۹۶
حتما به پیمانکار درست پول نمیدید//اونم هی کار را معطل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۱۸ تير ۱۳۹۶
متاسفانه همه جا همینطور است. الان در کرج بیش از 15 سال است که کلنگ مترو زده شده است اما کاری نشده است.
مگر عمر و صبر انسان چقدر است؟ چقدر انسان باید صبر و تحمل کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟