اهواز؛

راه اندازی مرحله نخست متروی اهواز

استاندار خوزستان از راه اندازی مرحله نخست خط یک قطار شهری اهواز از فرودگاه تا مصلا در مدت 6 تا 10 ماه آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی در بازدید از ایستگاه های مصلا و میدان بسیج (ساعت) پروژه قطار شهری اهواز، اظهار داشت: اقدامات خوبی در این طرح انجام شده، هر چند در مواردی کند و با تاخیر همراه بوده است.

وی با اشاره به حفاری حدود 25 کیلومتر تونل در این طرح تاکنون افزود: یکی از موارد مشکل در حفر تونل در طرح مترو اهواز، حفاری در زیر رودخانه کارون بود که با موفقیت انجام شد و امیدواریم گام خط یک قطار شهری اهواز از فرودگاه تا مصلا در مدت 6 تا 10 ماه آینده راه اندازی شود.

به گفته وی، کارهای اساسی گام دوم نیز از مصلا تا میدان بسیج(ساعت) انجام شده است و اگر همه تلاش کنند می توان این بخش را در بازه ای 15 ماهه به بهره برداری رساند.

شریعتی اظهار کرد: مردم اهواز در اجرای پروژه قطار شهری اهواز سختی های زیادی تحمل کرده اند؛ مسیرهای زیادی در شهر اهواز برای اجرای این پروژه بسته شد و بنا بود قطار شهری اهواز پیش از این آغاز به کار کند ولی 10 سال است که گرفتار این پروژه هستیم.

وی اذعان داشت: مردم این مشکلات را با سعه صدر تحمل کردند تا یکی از نمادهای توسعه و پیشرفت شهری دراهواز راه افتد و اکنون این طرح ، مطالبه مردم شده و از آن شاکی هستند و حق دارند.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به اعلام اهواز به عنوان آلوده ترین شهر کشور و دنیا توسط برخی، افزود: مشکلات ریزگردها و آلاینده های صنایع نفت نیز در اهواز وجود دارد و آلاینده های سوخت خودروها نیز بر آلودگی اهواز می افزاید.

غلامرضا شریعتی خاطرنشان کرد: این موارد، ضرورت راه اندازی و توسعه قطار شهری را برای مردم اهواز بیشتر می کند و اگر به فکر سلامت مردم هستیم و بنا باشد محیط زیست اهواز پاک تر و آلودگی کمتری داشته باشیم، یکی از پروژه هایی که باید به آن توجه کنیم، قطار شهری است.

وی گفت: ریل مورد نیاز قطار شهری اهواز نیز خریداری شده و تنها برخی قطعات زیر ریل باقی مانده که آماده است و تنها باید حمل شود و اگر به اهواز انتقال داده شود، پروژه آماده ریل گذاری می شود که زمان زیادی نیز نیاز ندارد.

شریعتی با بیان اینکه وزارت کشور نیز به راه اندازی پروژه قطار شهری اهواز علاقمند است، افزود: برای واگن های مترو اهواز کار خاصی انجام نداده ایم ولی وزارت کشور برای مترو سایر کلان شهرها، واگن سفارش داده و معاون وزیر کشور نیز قول داده است که اگر پروژه قطار شهری اهواز آماده شود، واگن های سهمیه شهرهای دیگر را به اهواز تحویل می دهد تا مترو اهواز شروع به کار کند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: برای استفاده از اوراق قرضه نیز مکاتباتی انجام شده است که امیدواریم مقدمات آن فراهم شود، اگر چه کارهای اداری مربوط به آن حداقل 6 ماه طول خواهد کشید ولی پس از 6 ماه نیز که این مبلغ به پروژه بیاید می تواند کارها را پیش ببرد. تا پیش از آن نیز تلاش می شود در این بازه زمانی کارها انجام شود.

خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.

پیمانکاران متروی اهواز شرکت های چینی کیسون و نورینکو هستند که در سال 1385 کار را تحویل گرفتند و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برسانند اما این طرح اکنون تنها 28 درصد پیشرفت دارد.

آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (6 ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلای اهواز) به بهره برداری برسد. نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 مسئولان، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.

اختلاف میان پیمانکار چینی متروی اهواز (شرکت کیسون) و کارفرما در یک سال اخیر باعث تعطیلی 18 ماهه طرح شده است.

از سوی دیگر اختلاف میان هلاکویی مدیرعامل سابق متروی اهواز و موسوی شهردار باعث شد که هلاکویی پس از حدود 10 سال مدیریت در این سازمان استعفا دهد. محبوبی مدیرعامل جدید متروی اهواز اوایل مهر در این سمت منصوب شد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.