اصفهان؛

برگزاری همایش «میانچال مدار معرفت» در کاشان

همایش «میانچال مدار معرفت» ویژه بزرگداشت و معرفی شخصیت آیت الله حاج آقارضا مدنی با سخنرانی سخنرانی آیت‌الله مرتضی مقتدایی دبیر دوم عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در دارالمومنین کاشان برگزارمی‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،دبیر همایش «میانچال مدار معرفت » امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت :این همایش با موضوع «نقش مسجد و مدرسه علمیه آیت الله العظمی مدنی کاشانی در انقلاب اسلامی» ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 21 تیرماه در تالار آزادی دانشگاه کاشان با اجرای ویژه برنامه‌های متنوع برگزار می شود.

حسینعلی مدنی، پخش پیام صوتی تصویری آیت الله سبحانی به همایش و سخنرانی آیت الله مقتدایی دبیر دوم عضو شورای عالی حوزه های علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه را از جمله برنامه های اصلی همایش میانچال مدار معرفت برشمرد.

به‌گفته‌وی، اجرای تواشیح، پخش کلیپ معرفی شخصیت آیت الله مدنی کاشانی (ره)و نقش وی در انقلاب، برگزاری نمایشگاه عکس و لوازم شخصی آیت الله مدنی و رونمایی از سردیس آیت الله مدنی کاشانی و  نصب آن در پارک موقوفه وی از دیگر برنامه های همایش است.

وی، چاپ دو اثر با عنوان ویژه نامه «منار» در 250 صفحه و «ارج نامه مفاخر کاشان» را ازدیگر برنامه های این همایش یادآورشد و گفت: نشست شعر و خاطره ساعت 30 :21  روز پنج شنبه 15 تیرماه در مسجد میانچال و نشست هنری ساعت 30 :21  روز یکشنبه 18 تیرماه در خانه تاریخی عطارها از برنامه های جنبی همایش است.

به‌گفته‌وی،نشست شعرو خاطره با سخنرانی مجید زجاجی پژوهشگر کاشانی و شعرخوانی تعدادی از شاعران و ذاکران کاشان از جمله حاج محمود شرفی(کمیل)، استاد صائم کاشانی، شهاب تشکری و دیگر اعضای انجمن های ادبی مطرح این شهرستان در خانه تاریخی عطارها برگزار می شود.

این نوه آیت الله مدنی(ره)، با اشاره به اینکه برگزاری این همایش و برنامه‌های جنبی آن فتح باب و مقدمه‌ای برای برگزاری کنگره علمی ملی مدنی کاشانی در سال آینده است گفت: فراخوان ارسال مقالات به این کنگره تا پایان شهریورماه ادامه دارد که تاکنون 50 اثر شامل مقاله و شعر به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

مدنی،در ادامه با تاکید بر شخصیت والای آیت الله مدنی، گفت: فعالیت مسجد و مدرسه میانچال وی تنها مختص قشر خاص نبود بلکه قشرهای مختلف جامعه از خدمات فرهنگی اجتماعی آن بهره مند می شدند.

به‌گفته‌وی، هم اکنون پرورش یافتگان مسجد و مدرسه میانچال در منصب های مختلف کشور و حتی از خارج از کشور فعالیت می کنند.

مدنی، با بیان اینکه خاندان آیت الله مدنی کاشانی هم در انقلاب اسلامی و هم در انقلاب مشروطه نقش آفرین بوده اند، افزود: آیت‌الله ملا عبدالرسول مدنی کاشانی در کتابی با عنوان «رساله انصافیه» نگرش کاملی بر اصول و موانع مشروطیت داشته است.

به گفته وی آیت الله حاج آقارضا مدنی کاشانی نیز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به اصل «ولایت فقیه» در کتاب «براهین الحج الفقها والحجج» پرداخته بود.

آیت الله حاج آقا رضا مدنی کاشانی در بیست و سوم محرم الحرام سال ‎1321 هجری قمری در کاشان دیده به جهان گشود.

پدر این عالم وارسته حضرت آیت الله عبدالرسول مدنی از علمای بزرگ زمان خود و والده مکرم ایشان دختر عالم بزرگ آیت الله ملا حبیب الله شریف بوده است.

معظم له، تحصیلات خود را در کاشان در خدمت بزرگانی همچون شیخ محمود نجفی،سید محمود علوی و جدش ملاحبیب الله شریف ادامه داد و پس از 12 سال، در قم در خدمت آیت الله حاج شیخ عبداکریم حایری تحصیلات خود را ادامه و برای خدمت به مردم، اسلام و تشیع به کاشان بازگشت.

مرحوم مدنی سال ها با تدریس در مسجد میانچال کاشان در تعلیم و تربیت طلاب و روحانیت نقش مؤثری داشت.

این عالم ربانی در کار تألیف و تصنیف بسیار کوشا بود و آثاری از خود بر جای گذاشت که نشان دهنده قدرت استنباط وی در مسایل فقهی است.

براهین الحج الفقها والحجج، القصاص الفقها والخواص،کتاب الدیات، فرائض المقلدین (رساله عملیه)، کتاب الخلافه، مناسک حج، آل محمد کیست، ولایت فقیه اصول مذهب شیعه، کشف الاستار و کشف الحقایق از جمله آثار ارزشمند این عالم ربانی است.

وی پس از سال ها مجاهدت در راه علم، تقوی و خدمت به خلق خدا در سن 93 سالگی در پنجم تیر ‎1371 هجری شمسی برابر با ‎ 24ذیحجه ‎ 1412هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بقعه پنجه شاه کاشان به خاک سپرده شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.