خبرگزاری فرانسه گزارش داد:

آیا ترامپ با افشای اطلاعات فوق حساس به روسیه مرتکب جرم شده است؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به موضوع افشای اطلاعات فوق حساس به روسیه از سوی دونالد ترامپ پرداخت.

آیا ترامپ با افشای اطلاعات به روسیه مرتکب جرم شده است؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن نوشت: اتهامی که علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای افشای اطلاعات فوق حساس به مسئولان روسی مطرح شده است، این پرسش‌ را بر می انگیزد که آیا او مرتکب جرم شده است و پیامدهای قضایی آن چه می تواند باشد؟

چه اطلاعاتی در میان گذاشته شده‌اند؟
به نوشته واشنگتن پست و دیگر رسانه‌ها، دونالد ترامپ اطلاعات طبقه‌بندی شده را راجع به طرح گروه تروریستی داعش برای کار گذاشتن بمب در رایانه‌های قابل حمل با قابلیت انفجار در هواپیما لو داده است و از یک شهر در سوریه نام برده است که یک منبع این اطلاعات را از آنجا جمع‌آوری کرده است.
 
آیا ترامپ مرتکب جرم شده است؟
به گفته کارشناسان، رئیس جمهور می تواند اطلاعات را از طبقه‌بندی خارج کند. برخی می گویند رئیس جمهور با افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده، آنها را از طبقه‌بندی خارج کرده و جرمی مرتکب نشده است.

کریستینا رودریگز، استاد مدعو مدرسه حقوق کلمبیا (Colombia Law School) در این رابطه گفت: «من فکر نمی کنم او کار غیرقانونی انجام داده باشد. رئیس جمهور عموما قدرت این را دارد که اسنادی را از طبقه بندی خارج کند. اما می توان اینگونه استدلال کرد که او بی احتیاطی کرده است. این دلیل نمی شود که وقتی قدرت انجام کاری به شما داده شد، شما حق دارید آن کار را انجام دهید.»

ترامپ از چه مقرراتی تخطی کرده است؟
دیگر کارشناسان می گویند قرار دادن اطلاعات حساس در اختیار یک کشور دشمن مانند روسیه، در شرایطی که حتی با متحدان کشور در میان گذاشته نشده‌اند، می تواند نقض سوگند ریاست جمهوری باشد.

رئیس جمهور قسم می خورد از قانون اساسی آمریکا «حفاظت، حمایت و دفاع کند.»
حال آنکه به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس با مسکو، که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا آن را به دخالت در انتخابات ریاست جمهوری به نفع دونالد ترامپ متهم می کنند، می تواند زیر پا گذاشتن این تعهد جدی باشد.

کارشناسان خاطر نشان کردند چنین بی احتیاطی می تواند «جرم و تخلف با اهمیت بسیار بالا» تلقی شود.

رودریگز تصریح کرد: «شما حتما نباید جرمی مرتکب شده باشید تا برکنار شوید، برخی تخلفات می تواند به عنوان توجیهی برای برکناری مورد استفاده قرار بگیرند. شما ممکن است به علت سوءاستفاده از قدرت یا سوءاستفاده از اعتماد عمومی برکنار شوید.»

چه کسی می تواند تحقیق کند؟
هر تحقیقی در مورد روند احتمالی برکناری باید توسط کنگره آغاز شود اما از آنجا که این اطلاعات به مسئولان روسی داده شده‌اند و دموکرات‌ها انتصاب یک دادستان ویژه را در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواستار شده‌اند، این دادستان در صورتی که منصوب شود، می تواند به این پرونده نیز بپردازد.

دیوید گولاو، استاد حقوق در دانشگاه نیویورک اعلام کرد یک موضوع این است که اگر دونالد ترامپ طبق عادت پرحرفی کرده است، این موضوع می تواند بی احتیاطی تلقی شود اما موضوع دیگر این است که اگر او این کار را به «نشانه حسن نیت» برای گرم شدن روابط آمریکا و روسیه انجام داده است در این صورت می تواند به عنوان تصمیم فرمانده کل نیروهای مسلح تلقی شود هر چند احمقانه یا غلط به نظر می رسد.

آیا کنگره ترامپ را خلع می کند؟
جمهوری خواهان در کل همه وفادار به رئیس جمهور هستند. بنابراین شانس کمی وجود دارد که روند خلع آغاز شود. اما خشم افکار عمومی می تواند میچ مک‌کانل رئیسِ جمهوری‌خواهان سنا را تحت فشار بگذارد که آنوقت او باید این تصمیم احتمالی را با منافع حزبش محک بزند.

گولاو گفت:‌ «تا زمانی که دونالد ترامپ توسط جمهوری خواهان حمایت شود، حساب پس دادن واقعی در کار نخواهد بود.»


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار