تردید مسکو دربارۀ عملکرد کمیتۀ حقیقت‌یاب درباره حادثه شیمیایی سوریه

معاون وزیر خارجه روسیه مشارکت ایران، برزیل و هند را در هرگونه تحقیقی درباره حمله شیمیایی سوریه خواستار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، سرگئی ربایکف -- معاون وزیر خارجۀ روسیه -- با اشاره به این که مسکو دربارۀ عملکرد سازمانی بین‌المللی برای تحقیق دربارۀ حمله شیمیایی در سوریه «تردید» دارد، مشارکت ایران، برزیل و هند را در هرگونه تحقیقی درباره این حمله مشکوک خواستار شده است.

سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، کمیته‌ای حقیقت‌یاب را منصوب و برای گفت‌وگو با بازماندگان حمله شیمیایی اخیر در سوریه و جمع‌آوری نمونه‌های بیومتریک در محل حملۀ شیمیایی ادعایی در منطقۀ خان شیخون در شهر ادلب در شمال غرب سوریه اعزام کرده است.

دستکم 86 نفر در حملۀ شیمیایی ادعا شده در منطقۀ خان شیخون در شهر ادلب در شمال غرب سوریه کشته شدند. مخالفان دولت سوریه دولت دمشق را به دخالت در این حمله شیمیایی متهم می‌کنند. دولت سوریه قویاً این اتهام را رد ومی‌گوید علت این انفجار شیمیایی حملۀ هوایی به یک انبار تحت کنترل ستیزه‌جویان معارض در منطقه بوده است. روسیه نیز این موضوع  را تأیید کرده است.

سرگئی ریابکوف روز جمعه (25 فروردین 96) با اشاره به تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب از سوی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: «مسکو بر این باور است که نتایج کمیته حقیقت‌یاب در سوریه باانگیزه‌های سیاسی و مغرضانه تنظیم‌شده و نیاز به شفاف‌سازی دارد.»

وی افزود: «ما نسبت به عملکرد و شیوه‌ای که آن‌ها در پیش‌گرفته‌اند بدگمان هستیم.»

معاون وزیر خارجۀ روسیه تصریح کرد: «اعتماد به ادامۀ فعالیت آن‌ها تضعیف‌شده است چون آن‌ها از حقایق روشن چشم‌پوشی می کنند.»

وی افزود: «آن‌ها سپس این نتایج خود را به‌عنوان حقیقت نهایی به سراسر جامعه بین‌المللی تحمیل می‌کنند.»

وی افزود: «در این کمیته باید نمایندگانی از کشورهایی حضورداشته باشند که قادرند بدون پیروی از دستورات دولت‌های متبوع خود اوضاع را به‌طور عینی ارزیابی کنند.»

ریاست کمیته حقیقت‌یابی که به سوریه اعزام‌شده است را احمد اوزمجو، از کشور ترکیه بر عهده دارد که دولتش قویاً خواهان برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه است.

ریابکوف همچنین مشارکت تمامی اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل را در تحقیقات بین‌المللی دربارۀ سوریه خواستار شده است.

امریکا جمعۀ گذشته حمله‌ای موشکی را علیه یک پایگاه هوایی سوریه اجرا کرد. امریکا می‌گوید این حمله در واکنش به حملۀ شیمیایی مشکوکی انجام‌شده که واشنگتن مدعی است دولت سوریه با استفاده از جنگنده‌های این پایگاه انجام داده است.

ریابکوف با اشاره به علاقۀ روسیه در روشن شدن علت این حمله افزود: «منطق واضح هست. اگر امریکا درست می‌گوید و هواپیماها در پایگاه هوایی الشعیرات حامل محموله های شیمیایی بوده‌اند با این حساب باید تجهیزات و مستنداتی دراین‌ارتباط در آنجا کشف شود.»

این دیپلمات روسی یادآور شد: «ما به‌شدت خواهان روشن شدن حقیقت هستیم و علاقه‌ای به رویارویی با امریکا، انگلیس و فرانسه و دیگر کشورها که به دنبال اهداف ژئوپلیتیکی خود هستند، نداریم.»

دولت سوریه نیز گفته است فقط به کمیته‌ای بی‌طرف اجازۀ تحقیقات دراین‌باره را خواهد داد. این در حالی است که گروه حقیقت‌یاب سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی تاکنون برای ورود به سوریه با دمشق هماهنگی‌های لازم را انجام نداده است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار