ادبیات در هفته ای که گذشت؛

از انتخاب شعار نمایشگاه کتاب تا درگذشت یک طنز نویس پیشکسوت

شعار سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در هفته گذشته انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در این هفته جلسه شورای سیاست‌گذاری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ریاست سید رضا صالحی امیری؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاوران وزیر و اعضای شورا روز چهارشنبه (23 فروردین ماه) برگزار شد.  
 
همایون امیرزاده؛ سخنگوی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به انتخاب شعار این دوره از نمایشگاه عنوان کرد: پس از اعلام فراخوان پیشنهاد شعار به اهالی فرهنگ، تعداد 180 پیشنهاد دریافت و پس از پالایش در جلسه‌ شورای سیاست‌گذاری مطرح شدند.  
 
وی افزود: پس از بحث و بررسی شعارهای پیشنهاد شده، شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» به عنوان شعار سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.  

همچنین در جلسه مدیران کمیته ها و بخش های گوناگون این نمایشگاه، بر رعایت نکات ایمنی و تجهیز سالن‌ها و غرفه‌ها به کپسول‌های آتش‌نشانی و دیگر لوازم ایمنی تاکید شد.   
 
از دیگر موضوعات این جلسه ثبت‌نام دانشجویان، دانش‌آموزان و اساتید و هیات‌های علمی دانشگاه‌ها برای دریافت بن خرید کتاب بود و عنوان شد که مکاتبات لازم برای دریافت فهرست دانشجویان دانشگاه‌ها انجام شده است و از اواخر فروردین ماه کار ثبت‌نام آغاز خواهد شد. 
 
خرمشاهی که در سال ۱۳۹۳ در دوزج خرقان از توابع  ساوه به دنیا آمد، حدود ۷۰ سال با نشریات طنز و فکاهی از جمله توفیق، خورجین، گل‌آقا و ملون همکاری داشت. وی از اواخر دهه ۷۰ به روزنامه کیهان پیوست و ستون شعر طنز روزانه‌ای را بنا نهاد که تا اواسط دهه ۸۰ بی‌وقفه منتشر می‌شد.  
 
محمد خرمشاهی همچنین سال‌ها جزو نویسندگان ثابت برنامه معروف فکاهی رادیویی "صبح جمعه با شما " بود. بعضی از شعرهای او معروفیت بسیاری پیدا کردند؛ از جمله این بیت شعر او: زحق توفیق خدمت خواستم، دل گفت پنهانی – چه توفیقی از این بهتر که خلقی را بخندانی.
 
فراخوان سی و پنجمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی از سوی دبیرخانه این جایزه منتشر شد. 
 
بنابراین گزارش در این هفته شاهد مراسم تودیع و معارفه ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی در کتابخانه ملی بودیم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیان کرد: اگر امروز اینجا هستیم به یمن خون شهدا است که از جان خود گذشتند که ما در فضای امن زیست داشته باشیم و این حق بزرگی است که آنها بر گردن ما دارند.
 
وی اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سازمان خوبی است با نیروی انسانی باانگیزه و با شرافت که خوشبختانه این سرمایه در خدمت خانم بروجردی است.

آیین افتتاحیه هفته هنر انقلاب اسلامی و اختتامیه جشنواره داستان انقلاب هفته گذشته در تالار سوره حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، شاعرانی چون عباس براتی‌پور، قادر طراوت پور و ناصر فیض برگزار شد.  
 
در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، در خصوص شهید آوینی گفت: وقتی از شهید آوینی صحبت می‌کنیم، از هویت هنر انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم. بی‌شک او هویت هنر انقلاب اسلامي است. آوینی از جهان بینی اسلامی به دنیا نگاه می‌کرد. به همین دلیل سخنانی که می‌گفت، در دل انسان ها می نشست. متاسفانه ما کمتر به سنن الهی توجه داشتیم. اگر از این منظر نگاه کنیم، حتی آثارمان ديگرگونه خواهد بود.  
 
وی افزود: هر انقلاب اجتماعی به دنبال خود انقلاب ادبی و هنری دارد. پیش از این‌ها منتظر بودند بدانند مکتب هنری انقلاب اسلامي چیست. آثار پدید آمده در انقلاب اسلامي به طور خود جوش بود
 
نسخه‌ای از کتاب «دنیای شیشه‌ای» (اکسپوهای جهانی از 1851 میلادی) تالیف علیرضا بهرامی، طی نشستی با حضور مهرداد اسکویی – هنرمند فیلمساز و عکاس – به مسئولان دفتر بین‌المللی نمایشگاه‌ها تحویل داده شد؛ تا نسخه‌ای از آن در موزه‌ اکسپو و نسخه‌ دیگر، در کتابخانه‌ تخصصی این نهاد جهانی ثبت شود.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار