ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

محفل شعر جوانان جشنواره بین‌المللی شعر فجر/ تشکیل نخستین جلسه ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب

محفل شعر جوانان جشنواره بین المللی شعر فجر در هفته گذشته با حضور سید عباس صالحی برگزار شد.

برگزاری محفل شعر جوانان جشنواره بین‌المللی شعر فجر/ تشکیل نخستین جلسه ستاد اجرایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته گذشته سعید صفری، استاد اعزامی زبان فارسی به بلگراد و سردبیر نشریه «فانوس فارسی» از انتشار سومین شماره این نشریه خبر داد و گفت: فانوس فارسی، نخستین نشریه آموزشی و مهارت‌افزایی زبان فارسی است که توسط مرکز آموزش زبان فارسی و نمایندگی بنیاد سعدی در بلگراد منتشر می‌شود و مخاطب اصلی آن فارسی‌آموزان بزرگسال در سطح آموزش میانی و بالاتر در سراسر جهان است.
 
در این هفته خبرهایی از جشنواره بین المللی شعر فجر به گوش رسید. دبیرخانه این جشنواره اعلام کرد: با نزدیک‌شدن به مراسم پایانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، دبیرخانه این جشنواره اعلام کرد، با وجود احصاء کتاب‌های شعر شاعران همزبان افغان در ایران و افغانستان، برای آن‌که در جمع‌آوری و بررسی‌ آثار شاعران مهاجر این کشور، هیچ کتابی از گردونه داوری جا نماند، شاعران مهاجر افغانستان تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه چهارم اسفند، فرصت دارند کتاب‌های شعر خود را به این دبیرخانه بفرستند یا به صورت حضوری تحویل دبیرخانه جشنواره بدهند.
 
محفل شعر جوانان جشنواره شعر فجر، نیز در این هفته در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر، محمد کاظم کاظمی دبیر علمی این جشنواره، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مجاهدی شاعر، جواد محقق معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی و شاعران جوان برگزار شد.
 
در این مراسم مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در خصوص شعر، گفت: شاعری پیر و جوان می‌شناسد اما شعر پیر و جوان نمی شناسد. شعر خوب و بد می شناسد. شاید درباره شاعری بتوانیم به پیشکسوت بودن اشاره کنیم، با نگاهی گذرا به شاعران معاصر و قدیم‌مان می توانیم دریابیم همه شان در سی سالگی بارقه های بزرگی را در شعر خود نشان دادند.
 
وی افزود: سن در پختگی شعر اثر می‌گذارد اما کمال چیزی غیر از پختگی است. کمال در هر سنی ممکن است در شاعران جوان رخ دهد.
 
همچنین ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نخستین جلسه ستاد اجرایی این نمايشگاه را با ریاست سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و حضور مدیران کمیته‌های نمایشگاه روز چهارشنبه (27 بهمن ماه) در سالن زنده‌یاد علی عاشوری در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار کرد.
 
در این جلسه سید عباس صالحی با اشاره به مشخص شدن ساختار نمایشگاه و صدور احکام مدیران کمیته‌ها گفت: با توجه به تاخیر پیش آمده، امیدوارم در زمان باقی مانده هر چه سریع‌تر بتوانیم اقدامات اجرایی نمایشگاه را پیش ببریم.
 
به مناسبت حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، نشست ترجمه شفاهی با حضور کارلو چروتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران، آنتونیا شرکاء عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، حانیه اینانلو مترجم و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی و بهرام مفتخری کامرانی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در محل سالن اجتماعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران سالن زنده یاد علی عاشوری برگزار شد.
 
در این نشست کارلو چروتی با اشاره به حضور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: پیشنهاد مهمان ویژه شدن کشور ایتالیا در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد استقبال مقامات ایتالیا قرار گرفت و با جدیت آن را دنبال می‌‌کنند.
 
در هفته گذشته مراسم رونمایی از ترجمه مجموعه داستان‌های برگزیده جایزه اُ.هنری همزمان با روز جهانی داستان کوتاه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.   در این مراسم پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و کلیپی کوتاه در ارتباط با زندگی ویلیام سیدنی پورتر، مجری برنامه مژده لواسانی به روی صحنه آمد و پس از خیر مقدم توضیحات کوتاهی در رابطه با مجموعه داستان های برگزیده اُ.هنری داد و گفت: این مجموعه که از نشر نیستان به چاپ رسیده است، 12 جلد آن منتشر شده و قرار است به 20 جلد برسد.
 
اعضای شورای راهبردی حوزه کشورهای عرب زبان که به منظور تنظیم سند راهبردی زبان فارسی در این منطقه و به ریاست سیدمحمدرضا دربندی، معاون بین‌الملل بنیاد سعدی، تشکیل جلسه دادند با اشاره بر اهمیت آموزش زبان فارسی به منظور معرفی تمدن ایرانی اسلامی، بر انتقال هرچه بیشتر ارزش‌های نهفته در آثار مشاهیر زبان و ادبیات فارسی در این منطقه تاکید کردند.
 
در این شورا همچنین خاطرنشان شد، کم‌توجهی به معرفی ادبیات معاصر کشورمان در
کشورهای عرب‌زبان طی چند دهه اخیر دلیلی بر تلاش بیشتر ما برای انتقال این ارزش‌ها است؛ به ویژه بر نقش و جایگاه زنان در ادبیات معاصر ایران نیز باید تاکید شود.
 
دومین همایش ملی کتاب و نشر نیز  در محل باغ کتاب تهران برگزار شد.   همایش ملی کتاب و نشر همایشی علمی است که به همت موسسه جهاد فرهنگی حکمت، در راستای گسترش و تعمیق پژوهش و مطالعات در حوزه صنعت نشر کتاب و عرصه کتاب و کتابخوانی و حل مشکلات این عرصه با رویکرد علمی، برگزار می‏‌شود. در این مراسم عناوین برگزیدگان این همایش نیز اعلام شد.
 
نشست رسانه ‌ای تشریح برنامه‌های نوزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.   در این نشست علیرضا حاجیان‌زاده مدیر عامل کانون اظهار داشت: در آستانه نوزدهمین جشنواره در این مجموعه هستیم و مقدمتا باید عرض کنم که ما معتقد هستیم، هنر قصه‌گویی یک هنر مردمی است و این مردمی‌بودن به چند دلیل است. اول اینکه مخاطبان قصه‌گویی به تعداد کودکان و نوجوانان کشور هستند و  جمع کثیری علاقه‌مند به شنیدن قصه هستند. دومین علت مردمی بودن آن این است که صاحبان این هنر مادران، مربیان، کتابداران و بسیاری از اقشار مختلف جامعه هستند که توانایی قصه‌گویی داشته و هنرمندان این هنر بسیاری از مردم هستند. دلیل بعدی نیز محتوای قصه‌ها هستند که معمولا برگرفته از تاریخ و تمدن بشریت است.  


انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.