ییلدریم: پس از کودتای نافرجام، اعتماد به آمریکا کاهش یافته است/ وارد کردن نام ترکیه در ماجرای رضا ضراب یک بازی سیاسی است

نخست‌وزیر ترکیه گفت پس از کودتای ناکام سال گذشته، اعتماد افکار عمومی این کشور به آمریکا کاهش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی، بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، گفت: اعتماد افکار عمومی ترکیه به آمریکا پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه کاهش یافته است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی با بیان این مطلب افزود: آمریکا باید گام‌هایی برای تغییر این روند بردارد. موضوعاتی مانند فعالیت‌های گروه فتح‌الله گولن، حزب اتحاد دموکراتیک کردها و یگان‌های مدافع خلق مردم ترکیه را رنجیده خاطر می‌کند و اعتماد به آمریکا را کاهش می‌دهد. 

نخست وزیر ترکیه افزود: آنها (آمریکایی‌ها) در ماجرای 15 ژوئیه نیز سکوت کردند و واکنش ضعیفی به این موضوع نشان دادند. این نیز مردم ترکیه را بیش از پیش ناراحت کرد. انتظار ما از آمریکا آنست که این موضوعات را اصلاح کند. مسئله دیگر نیز پرونده رضا صراف (ضراب) است. یکی از مقامات بانکی ترکیه نیز در آمریکا بازداشت شده است. آنان تلاش می کنند ترکیه را نیز وارد این ماجرا کنند. این نیز یک بازی سیاسی است و از نظر ما غیر قابل قبول است.

ییلدیریم گفت: ادعایی که مطرح می شود این است که برخی فعالیت هایی که تحریم‌های ضدایرانی را نقض کرده، صورت گرفته است. رضا صراف نیز با همین اتهام بازداشت شد. معاون مدیر کل هالک بانک ترکیه پس از وقایع 17 و 25 دسامبر 2013 میلادی 7 بار به آمریکا سفر کرد. پس از بازداشت صراف نیز به آمریکا سفر کرد و به ترکیه بازگشت. وی 7 بار به آمریکا سفر می‌کند و شما (آمریکایی‌ها) به وی چیزی نمی‌گویید، اما ناگهان وی را بازداشت می کنید. این کاری غیر عادی است. ما بر این باوریم که این مسئله علاوه بر ابعاد حقوقی مفهوم دیگری نیز دارد. 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش حمله تروریستی در سن پترزبورگ را نیز به شدت محکوم و با ابراز همدردی با مردم روسیه بر ضرورت همبستگی در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

نخست وزیر ترکیه از اظهارات اخیر کمال قلیچ‌دار اوغلو، رئیس حزب جمهوریت خلق که کودتای 15 ژوئیه را کودتای کنترل شده توصیف کرده است، نیز انتقاد کرد و گفت: این سخنان قلیچ‌دار اوغلو روح 249 تن را که در مقابله با کودتای 15 ژوئیه شهید شدند و خانواده های آنان را آزرده خاطر می‌کند. این سخنان ویران کردن دنیای 2 هزار و 196 نفری است که در مقابله با کودتا دچار معلولیت شدند. ادعایی که قلیچدار اوغلو مطرح کرده ادعای بسیار مهمی است. اگر وی این ادعا را بر اساس اطلاعات و اسنادی مطرح می کند آن را اعلام کند. این ادعا را نمی توان فقط به منظور سیاه‌نمایی علیه دولت کنونی و تشویش اذهان مطرح کرد. مفهوم این سخنان آنست که ما از کودتا مطلع بودیم و به صورت سازماندهی شده با همراهی با کودتاگران مردم را به خیابان ها روانه کردیم و موجب مرگ و یا معلولیت آنان شدیم.

ییلدریم این ادعاها را ادعاهای غیرعادی توصیف و به شدت آن‌ها را رد کرد. 

وی در ادامه مجموع افراد مظنون درباره کودتای نافرجام را که در بازداشت بسر می برند 47 هزار و 128 تن اعلام و خاطر نشان کرد، 141 هزار و 547 تن پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه تحت پیگرد قرار گرفتند. 

نخست وزیر ترکیه همچنین احتمال وقوع کودتای جدید را در این کشور رد کرد و هدف مطرح شدن چنین موضوعاتی را حفظ روحیه بازداشت‌شدگان، خانواده‌های آنان و بستگانشان دانست و افزود: مردم ترکیه آسوده خاطر باشند؛ زیرا دولت و رئیس جمهور وظایف خود را انجام می‌دهند. جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد. انشاالله کودتای دیگری روی نخواهد داد، اما اگر چنین اقدام جنون‌آمیزی صورت گیرد این بار (کودتاچیان) تاوان سنگین تری خواهند پرداخت. 

ییلدیریم درباره دیدارش با وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: ما پیشتر درخواست استرداد فتح‌الله گولن را در دوره دولت قبلی این کشور اعلام کردیم و مدارک لازم را نیز به آمریکا فرستادیم.  مقامات آمریکا بر این موضوع تاکید می کنند که موضوع استرداد گولن یک موضوع حقوقی است و روند بررسی آن ادامه دارد. این سخنان ما را قانع نمی کند. ما خواستار آن هستیم که دولت جدید آمریکا این موضوع را به صورت جدی‌تر و سریع‌تر دنبال کند.

ییلدیریم در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: درباره دولت ترامپ در مقایسه با دولت قبلی آمریکا دیدگاه ما مثبت تر است. ما امیدوارانه‌تر به روابط با آمریکا نگاه می کنیم. چند مسئله در روابط ما با آمریکا وجود دارد. این مسائل ترکیه را ناراحت می‌کند. اگر این مسائل با عقل سلیم و به صورت سازنده‌تری بررسی شود هیچ علتی وجود ندارد که روابط دو کشور بهتر نشود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار