درخواست پناهندگی سیاسی دیپلمات‌های ترکیه به آلمان

برلین اعلام کرد بیش از 250 دیپلمات ترکیه، کارمند دولتی و اعضای خانواده‌شان خواستار پناهندگی سیاسی در آلمان شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی ؛ وزارت کشور آلمان گفت 151 درخواست پناهندگی از سوی اتباع ترکیه با روادید سیاسی و 111 درخواست دیگر از سوی کارمندان دولتی این کشور مطرح‌ شده است.

وزارت کشور آلمان مشخص نکرد که چه تعداد از درخواست‌ها از سوی کارکنان نظامی ترکیه که در پایگاه‌های ناتو مستقر هستند، مطرح‌ شده است.

سخنگوی وزارت کشور آلمان در خلال نشستی خبری گفت: «درخواست پناهندگی سیاسی به‌صورت پرونده به پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت ... و بر اساس قانون دربارۀ آن تصمیم‌گیری خواهد شد.»

موج درخواست‌های پناهندگی اتباع ترکیه پس از کودتای نافرجام تیر 1395 علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و همچنین سرکوب گستردۀ مخالفان در این کشور شدت گرفت؛ دولت ترکیه بیش از 100 هزار نفر را به اتهام ارتباط با کودتاچیان بازداشت و یا از مناصب دولتی برکنار کرد.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی مخالف آنکارا را که در تبعیدی خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند، مسئول این کودتا عنوان کرده است.

برلین می‌گوید سرویس اطلاعاتی ترکیه طرفداران گولن را در آلمان تحت نظر دارد.

روابط میان ترکیه و اتحادیۀ اروپا، به‌ویژه در پی مخالفت دو کشور اروپایی (آلمان و هلند) و لغو اجتماعات و مراسم  تبلیغاتی آنکارا در این کشورها، تیره شده است.

هدف آنکارا از برگزاری اجتماعات و سخنرانی‌های تبلیغاتی در کشورهای اروپایی جلب حمایتِ ترک‌های مقیم این کشورها برای تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاست‌جمهوری در همه‌پرسی آتی ترکیه بوده است.

اردوغان در واکنش به این مخالفت‌ها، آن‌ها را به استفاده از «شیوه‌های دوران نازی» و نقض آزادی بیان متهم کرده است.

ترکیه پس از درخواست سال 1987 برای عضویت در اتحادیۀ اروپا، از سال 2005 مذاکرات با این اتحادیه را آغاز کرده اما عضویتش در اروپا به دلیل مشکلات متعدد تاکنون میسر نشده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار