ذوالنوری در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمارهای دولت درباره اشتغال مطابق با واقعیات موجود نیست/ بسیاری از کارخانجات فعال در سال 95 تعطیل شدند/ رئیس جمهور نباید به خام‌فروشی نفت افتخار کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است؛ آمارهای رئیس جمهور درباره اشتغال مطابق با واقعیات موجود نیست.

مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم، در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به شعار (اقتصادی مقاومتی؛ تولید _ اشتغال) که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: معتقدم عمده مفهوم اقتصاد مقاومتی در دو جمله (اشتغال و تولید) محقق می شود.

وی با اشاره به مبحث تولید در کشور افزود: اقتصادی ماندگاری دارد که مبتنی بر تولید باشد و اگر اقتصادی صرفا واردات محور باشد، این اقتصاد یک اقتصاد سالم و مقاوم نیست و متاسفانه در چند سال اخیر به این مقوله به خوبی پرداخته نشد و بسیاری از واحدهای تولیدی کشور به تعطیلی کشیده شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به ورود کالاهای قاچاق در سال 95 به کشور تاکید کرد: این درحالی است که ورود کالاهای قاچاق بسیاری از عرصه های بازار داخلی را تسخیر و تصرف کرد.

ذوالنوری با اشاره به عدم وجود نظام واحد در ورود کالاهای وارداتی به کشور بیان داشت: این مسئله باعث شد تا کالای قاچاق به کشور وارد شود و متاسفانه این امر توان رقابت در قیمت تمام شده کالا را از تولیدکنندگان ما گرفت، تا اینکه بسیاری از صنایع ما دچار فروپاشی و تعطیلی شدند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولتمردان وظایف خود را در قبال کنترل قاچاق کالا انجام ندادند، افزود: معتقدم اگر بخواهیم به تولید، آن‌هم به مفهوم آنچه که مد نظر مقام معظم رهبری است برسیم؛ دولت باید واردات را کنترل کرده و با وضع تعرفه ها بازار داخلی را در دست بگیرد تا تولید و تولیدکننده تقویت شود و دولت باید با کاهش اخذ مالیات از تولیدکنندگان به امر تولید کمک کند.
 
ذوالنوری با بیان اینکه در برخی از کالاهای داخلی شاهد رقابت نیستیم بیان داشت: این مسئله در خودروسازی بیشتر به چشم می خورد که مردم باید همواره تاوان بی کیفیت بودن خودروها را بپردازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به مبحث اشتغال در کشور تاکید کرد: در حال حاضر حدود 8 میلیون بیکار در کشور وجود دارد که این موضوع فشار سنگینی به ملت وارد می‌کند و این طیف از بیکاران عمدتا از نسل جوان تحصیل کرده هستند.

وی با بیان اینکه دولت باید در زمینه اشتغال چاره اندیشی کند، افزود: آمارهای مختلفی درباره اشتغال ارائه می‌شود و به عنوان مثال آقای رئیس جمهور آمار اشتغال را در یک مرحله 2 میلیون و 400 هزار نفر عنوان می‌کنند و به این آمار در سال جاری 700 هزار نفر هم اضافه می‌کنند که باید گفت این موضوع در واقعیت قابل رویت نیست و خانواده‌ای که اعضای آن عمدتا بیکار هستند و یک نفر از این خانواده مشغول کار نیست، نمی تواند این آمارها را قبول کند.

ذوالنوری با بیان اینکه اگر تولیدی ایجاد شود اشتغالی ایجاد خواهد شد، افزود: در چند سال گذشته شاهد تعطیلی بسیاری از کارخانجات فعال بودیم و این مسئله خود به لشکر بیکاران کشور اضافه کرد لذا دولت باید به معنای واقعی موضوع اشتغال را پیگیری کند.

وی تاکید کرد: معتقدم هیچ کدام از این دو موضوع تولید و اشتغال اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه دولت یک نگاه واقعی به این موضوعات داشته باشد.

وی با اشاره به پیام نوروزی رئیس جمهور و اظهارات وی درباره رشد 8 درصدی اقتصاد در سال 96 گفت: این رقم رشد، یک رقم کاذب است چراکه عمده این رشد به منابع حاصل از فروش نفت باز می گردد و قطعا زمانی می توانیم از رشد تولید نفت حرف بزنیم که سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نفت رخ دهد.

ذوالنوری با بیان اینکه خام فروشی نفت به ضرر کشور است، بیان داشت: این موضوع جای فخر و مباهات ندارد که رئیس جمهور در پیام نوروزی خود بر این مسئله تاکید می کند لذا ما در این رابطه تنها از ظرفیت های موجود در فروش نفت استفاده کردیم و از این طریق صدور نفت را بالا بردیم و هنر خاصی نداشته ایم تا اینکه بخواهیم منابع فروش نفت را در بودجه سالیانه خرج کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: زمانی که ما 90 درصد بودجه جاری داشته باشیم و تنها 10 درصد بودجه عمرانی، نمی توانیم حرف از برنامه ریزی مناسب برای سال جدید بزنیم.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار