اردبیل؛

بی احتیاطی در چهارشنبه سوری؛ یک عمر پشیمانی

همه ساله در آخرین روزهای سال در چهارشنبه سوری متاسفانه شاهد حوادث دلخراش و فجیع هستیم که جبران برخی از این حوادث سخت و در خیلی از موارد غیرممکن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، در روزهای پایانی سال و با نزدیک شدن به شب آخرین چهارشنبه سال عده ای از مردم به جای توجه به رسم های کهن و زیبای این روز با درست کردن یا خرید و فروش و بازی با ترقه ها این روز را به یک کابوس برای شهروندان تبدیل کرده و در اثر بی احتیاطی به نکات ایمنی سبب ایجاد حوادث ناگوار می شوند و این سنت بزرگ و باستانی را به یک آئین مرگبار تبدیل می کند.

چهارشنبه سوری یکی از جشن های باستانی ایرانیان است که قدمت آن به چندین هزار سال می رسد، این مراسم در شب آخرین چهارشنبه سال (سه شنبه شب) با انجام برنامه های خاصی برگزار می شود.

آخرین شب چهارشنبه سال و آیین های مربوط به آن کم و بیش در تمامی مناطق کشور از جمله استان اردبیل با اجرای برنامه های خاصی نظیر آتش بازی، فال گوش ایستادن و خوردن آجیل مشکل گشا برگزار می گردد.

از سال های گذشته در این شب ایرانیان آتشی روشن می کردند و در هنگام پریدن از روی آن با خواندن سرود "زردی من از تو / سرخی تو از من" زردی و بیماری خود را به آتش داده و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می کردند.

با گذشت زمان سال به سال آیین های باستانی تحت تاثیر عوامل متعددی شکل عوض می کنند و به شیوه های دیگری اجرا می شوند امروزه استفاده از وسایل جدید آتش بازی، مواد محترقه و منفجره نحوه برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را تا حدود زیادی تغییر داده است.

آیین چهارشنبه سوری که در سنت پیشین شادی بخش و پیام آور سلامت خانواده ها بود در سال های اخیر به دلیل ظهور و گسترش استفاده از ترقه های انفجاری پرخطر شده و اکنون این شب شادی بخش را به یک تفریح خشن در بین افراد تبدیل کرده است.

افزایش 80 درصدی کشفیات مواد محترقه

فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل گفت: کشفیات مواد محترقه در سال جاری نسبت به سال گذشته 80 درصد افزایش یافته که در این زمینه نیز افرادی دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده اند.

 بی احتیاطی در چهارشنبه سوری؛ یک عمر پشیمانی

سرهنگ داوود موسوی در خصوص برخورد با متخلفان بیان کرد: مزاحمان خیابانی، متخلفان نظم عمومی و هنجارشکنان ضمن معرفی به مراجع قضایی تا پایان تعطیلات نوروزی یعنی تا چهاردهم فروردین سال 96 تحت نظر و وسایط نقلیه آنان نیز تا همان روز توقیف خواهد شد.

وی همچنین افزود: نیروی انتظامی در شب چهارشنبه آخر سال به منظور ایجاد نظم و امنیت با انجام طرح ویژه ای تمامی محلات استان را پوشش خواهد داد.

فرمانده انتظامی شهرستان اردبیل از هم استانی ها خواست که در چهارشنبه آخر سال به منظور ایجاد آرامش و امنیت بیشتر با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته و در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری با شماره گیری 110 به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

سرهنگ موسوی تصریح کرد: نیروی انتظامی به منظور کنترل وضعیت و کاهش صدمات وارده و هم چنین برای تامین امنیت در سطح استان از حداکثر امکانات و توان خود تا به امروز استفاده کرده و از این به بعد نیز استفاده خواهد کرد.

در مراسم چهارشنبه سوری در سال های اخیر تجربه های تلخ زیادی در سطح کشور و استان داشته ایم اما با وجود این تلفات و حوادث دلخراش افرادی وجود دارند که با بی احتیاطی در این شب جان و مال خود و افراد دیگر را به خاطر شادی و هیجان آنی به خطر می اندازند.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان اردبیل گفت: در سال گذشته 82 نفر مصدوم مربوط به چهارشنبه سوری در سطح استان داشته ایم که از این تعداد 14 نفر به علت شدت آسیب در بیمارستان ها و کلینیک های درمانی بستری شده اند و بقیه افراد به صورت سرپایی درمان شده اند.

بی احتیاطی در چهارشنبه سوری؛ یک عمر پشیمانی 

غیبتی اظهار کرد: به منظور پیشگیری از حوادث تلخ چهارشنبه سوری از والدین می خواهیم که در کنار فرزندانشان باشند و تا حد امکان آن ها را از مواد محترقه و منفجره دور نگهدارند تا شاهد حوادث ناگوار از سوی آن ها نباشیم هم چنین از شهروندان تقاضا داریم از روشن کردن آتش در معابر عمومی جدا خودداری کنند.

وی افزود: نیروهای اورژانس استان در جهت کاهش حوادث چهارشنبه سوری در این ایام برنامه آموزش همگانی و امدادی برای دانش آموزان در سطح استان اجرا می کنند.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان اردبیل ضمن بیان این که آسیب های چشمی و تنفسی از خطرات تهدیدکننده حیات افراد در این ایام هستند، گفت: در صورت آسیب چشمی توجه به این نکته بسیار مهم است که هنگام آسیب دیدن یکی از چشم ها ضمن بستن چشم آسیب دیده به دلیل قرینه بودن رفلکس ها چشم سالم را نیز ببندند.

غیبتی در رابطه با آسیب های تنفسی افزود: در مواردی که موهای داخل بینی و اطراف دور لب حرارت دیده باشد احتمال التهاب و مسدود شدن راه تنفسی بسیار زیاد است در هنگام وقوع این حوادث از دادن خوراکی و غذا به بیمار جدا خودداری کنند و با حفظ خونسردی با شماره 115 تماس حاصل کرده و به اورژانس اطلاع دهند تا نیروهای ما سریعا بر سر بالین مصدوم حاضر شوند.

وی تصریح کرد: در صورت بروز آسیب های پوستی از پمادهای سوختگی و خمیردندان و یا مواردی دیگر به علت ایجاد عفونت در قسمت سوختگی استفاده نکنند و تنها یک پارچه تمیز و مرطوب روی محل آسیب دیده بگذارند و منتظر نیروهای اورژانس شوند.

معاون فنی و عملیات اورژانس استان اردبیل بیان کرد: در روزهای پایانی سال و چهارشنبه آخر سال آمبولانس های پشتیبان، اتوبوس آمبولانس ها و موتور آمبولانس ها با حداکثر ظرفیت برای خدمت رسانی به همشهریان آماده باش هستند.

در سال های اخیر صدای مهیب انفجار و دود آتش ناشی از مواد محترقه هر ساله شکل جدید به خود می گیرد و چهره شهر را در این منطقه به چهره یک شهر جنگ زده تبدیل می کند و پس از آن هم برجای ماندن خسارت و تلفات زیاد ناشی از این مراسم و یک عمر پشیمانی.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل گفت: در سال گذشته 12 مورد انفجار ناشی از مواد محترقه در استان اردبیل در چهارشنبه آخر سال روی داده است که در اثر آن چهار نفر مصدوم شدند.

یعقوبی تصریح کرد: در چند روز اخیر نیز در آستانه چهارشنبه سوری در اثر انفجار ناشی از مواد محترقه در دو نقطه اردبیل متاسفانه تاکنون 7 نفر کشته و 7 نفر نیز مصدوم شده اند.

بی احتیاطی در چهارشنبه سوری؛ یک عمر پشیمانی 

وی گفت: آتش نشانی در جهت کاهش آسیب ها و صدمات چهارشنبه سوری اقدام به پخش بروشور و سی دی های آموزشی در بین کودکان و نوجوانان و آموزش نکات ایمنی در مدارس مختلف استان نموده است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل نقش اولیای مدارس و معلمان را در کاهش آسیب ها و افزایش آگاهی دانش آموزان نسبت به خطرات استفاده از ترقه و مواد محترقه مهم و چشمگیر بیان کرد و اظهار داشت: معلمان و اولیا می توانند در این جهت نقش بسزایی ایفا کنند چرا که بیشتر آسیب دیدگان این روز در گروه سنی کودک و نوجوان هستند.

یعقوبی افزود: کلیه 116 نفر نیروهای ستادی و عملیاتی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل در شب چهارشنبه آخر سال در آماده باش کامل خواهند بود و نیروهای ثابت و متغیر آتش نشانی در نقاط مختلف شهر با خودرو ها و موتورسیکلت های امدادی سازمان به صورت محسوس و نامحسوس به گشت زنی و امدادرسانی به حادثه دیدگان خواهند نمود.

وی ضمن اشاره به حوادث و انفجارهایی که اخیرا در استان اردبیل روی داده است، بیان کرد: با وجود تلاش گروه های مختلف در استان اردبیل و اجرای طرح های آموزشی متاسفانه در چند روز اخیر شاهد انفجار ناشی از بمب دست ساز و از دست دادن تعدادی از همشریان بودیم که انتظار داریم افراد با رعایت نکات ایمنی چهارشنبه آخر سال را با سلامت و خوشی در کنار عزیزانشان بگذرانند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.