اصفهان؛

افتتاح 22 مرکز بهداشتی در استان اصفهان

22 واحد ارائه کننده خدمات بهداشتی صبح امروز همزمان با افتتاح 657 مرکز بهداشتی در سراسر کشور و با دستور وزیر بهداشت در استان اصفهان افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، 657مرکز جدید ارائه خدمات بهداشتی امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی از مراکز بهداشتی مازندران و از طریق ویدئو کنفرانس بصورت همزمان در 28 استان و 47 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی سراسر کشور افتتاح شد.
22 واحد بهداشتی افتتاح شده در استان اصفهان شامل 9 باب مرکز خدمات جامع سلامت شهری، 9 باب مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 2 باب پایگاه سلامت شهری، یک باب پایگاه سلامت روستایی و یک باب خانه بهداشت است.
این مراکز با اعتبار 85 میلیون ریال در مساحت 14 هزار متر مربع در شهرستان های مختلف استان اصفهان احداث شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در مراسم افتتاحیه 22 واحد ارائه کننده خدمات بهداشتی گفت: با احتساب واحدهای جدید تعداد پایگاه های شهری استان به حدود 470 واحد، خانه های بهداشت روستایی به حدود 520 باب و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی به 80 مرکز می رسد.
دکتر رضا خدیوی افزود: ساخت، توسعه، بهسازی و بازسازی مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت در استان اصفهان کماکان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: حدود 40 مرکز و پایگاه دیگر تا هفته سلامت در ابتدای سال 96 نیز در استان اصفهان بهره برداری خواهد شد.
از بین 657 واحد بهداشتی جدید افتتاح شده در روز سه شنبه، 350 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در مناطق کم برخوردار در استان های مازندران، اصفهان، فارس، بوشهر، هرمزگان، زنجان، گلستان، سمنان و شهرهای ایرانشهر، زاهدان، اهواز، تبریز، جیرفت، مشهد،،قم و تهران ( مناطق تابعه دانشگاه علوم پزشکی ایران) است.
این واحدهای بهداشتی جدید در مجموع شامل 200 هزار متر مربع فضای ارائه خدمت جدید هستند که با اختصاص اعتباری بالغ بر دو هزار و 800 میلیارد ریال ساخته شده‌اند.
این مراکز در قالب نظام شبکه‌ای خدمات بهداشتی از این نظر حائز اهمیت هستند که هر چهار تا 12 هزار نفر از جمعیت تحت پوشش روستایی می‌توانند در سریعترین زمان و نزدیکترین فاصله ممکن، از حداکثر خدمات بهداشتی و درمانی منتفع شوند .

بر اساس برآورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ساکنان این مناطق بیش از 80 درصد از نیازهای اساسی سلامت خود را بر اساس پروتکل های بین‌المللی استاندارد از این مراکز دریافت می‌کنند که این امر از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود که در گذشته نیز این نوع خدمات به طور مکرر مورد تاکید مراجع بین‌المللی ذیربط قرار گرفته است.
این مراکز جدید شامل مراکز خدمات جامع سلامت روستایی غیر شبانه روزی که هر کدام حدود هشت هزار نفر ( بین چهار تا 12 هزار نفر) را پوشش می دهند که در این مراکز خدمات پزشک خانواده، بر اساس نظام ارجاع و نیز خدمات پرستاری و اورژانس 115 ارائه می شود.
همچنین خدمات تخصصی و آزمایشگاه و نیز خدمات دندانپزشکی با فاصله کمتر از نیم ساعت
در صورت ارجاع و نیز خدمات سلامت محیط و کار و دسترسی به خدمات دارویی و مشاوره تغذیه و روانشناسی بالینی در در دسترس افراد تحت پوشش خواهد بود.
در مراکز جامع سلامت روستایی به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک مستقر می شود و به ازای هر 12 تا 20 هزار نفر جمعیت تحت پوشش( یک یا چند مرکز خدمات جامع) به شرط رعایت دسترسی جغرافیایی، یک کارشناس سلامت روان (با اولویت روانشناسی بالینی) و
یک کارشناس تغذیه حضور خواهند داشت.

همچنین به ازای هر 15 هزار نفر جمعیت تحت پوشش (یک یا چند مرکز جامع سلامت روستایی) به شرط رعایت دسترسی جغرافیایی و دسترسی زمانی حداکثر نیم ساعت با خودرو یک نفر دندانپزشک درنظر گرفته می شود.
علاوه بر آن به ازای هر 10 تا 15 هزار نفر جمعیت تحت پوشش (یک یا چند مرکز جامع سلامت روستایی) یک کاردان یا کارشناس علوم آزمایشگاهی حضور خواهد داشت.

افتتاح این مراکز بهداشتی در راستای تحقق اجرای طرح تحول سلامت و نظام ارجاع است.
نظام ارجاع ساختاری است که در آن خدمات اولیه با حضور پزشکان عمومی ارائه می شود و در صورت نیاز بیمار به خدمات پزشکی تخصصی و بستری در بیمارستان فرد بیمار از طریق پزشک خانواده (پزشک عمومی) به سطح بالاتر که پزشک متخصص حضور دارد ارجاع می شود.
اجرای طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت سال 93 با هدف کاهش هزینه های درمانی و افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در کشور آغاز شده است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.