کرمان؛

ورود هرفراورده مرغی مشکوک، به استان کرمان ممنوع

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان حفظ و حراست از سرمایه های دامی استان را از وظایف مهم دامپزشکی عنوان کرد و گفت: لازم است باتمام توان از سرمایه دامی استان محافظت کرد.

ورود هرفراورده مرغی مشکوک، به استان کرمان ممنوعبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، جلسه کارگروه پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به میزبانی اداره کل دامپزشکی و با حضور مسئولین تشکل های مرغداری استان، مرغداران و چند تن از صاحبنظران دامپزشکی بخش خصوصی و هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه بعد از بحث و تبادل نظر با فعالین بخش خصوصی و سایر اعضای جلسه اعلام شد مهمترین خطر ورود بیماری به استان ورود پرندگان آلوده، کود مرغی و وسایل حمل و نقل فرآوردهای دامی آلوده است

دکتر رشیدی به کلیه مرغداران استان اظهار کرد: اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه ای را رعایت نموده و از ورود هر گونه پرنده زنده، دان و وسایل آلوده و ماشین های حمل فراورده های دامی ضد عفونی نشده به مرغداری جلوگیری نمایند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تاکید مجدد بر رعایت اقدامات قرنطینه ای گفت: مرغداران محترم حتما در حوضچه ورودی مرغداری از مواد ضد عفونی کننده مناسب استفاده نمایند.

وی ضمن بیان این نکته که تاکنون در استان موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است اظهار داشت: متاسفانه علیرغم شیوع این بیماری در برخی ازاستانهای نزدیک به کرمان و احتمال ورود آن به داخل استان و ایجاد معضلات گسترده اقتصادی و بهداشتی، تاکنون هیچگونه اعتباری جهت مقابله با شیوع احتمالی آن از سوی دستگاههای ذیربط اختصاص داده نشده است و با توجه به امکانات و بودجه محدود این اداره کل، مقابله با این بیماری بسیار مشکل خواهد بود .

این مقام مسئول با اعلام این نکته که سیاست کلی سازمان دامپزشکی کشور در مورد مقابله با این بیماری ریشه کنی و معدوم سازی مرغداریهای درگیر با آن بوده بیان داشت: این مهم نیاز به تخصیص اعتبار ویژه و کافی جهت همکاری مرغداران و پرداخت غرامت وارده به آنان خواهد بود.

دکتر رشیدی در پایان از مرغداران محترم و کسانی که اقدام به نگه داری طیور بومی و پرندگان زینتی می نمایند درخواست نمود در صورت بروز مرگ ناگهانی بدون پیش آگهی قبلی و مشاهده علائم حاد به تنفسی، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان و افت تولید مراتب را سریعاً به دامپزشکی اطلاع دهند.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار