جیب های خالی آقای رئیس و بزرگترین رویداد جهانی شطرنج در ایران

مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان در حالی جمعه آغاز می شود که منابع مالی برای برگزاری این مسابقات هنوز فراهم نشده است.

بی تفاوتی فدراسیون شطرنج جایی که آبروی ایران در میان استبه گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسابقات شطرنج قهرمانی زنان جهان در حالی از روز شنبه به میزبانی کشورمان آغاز می شود که فدراسیون شطرنج منابع مالی کافی برای برگزاری این مسابقات را فراهم نکرده است.
 
فدراسیون جهانی شطرنج برای نخستین بار میزبانی چنین رقابت هایی را به کشور ما واگذار کرده است. در این مسابقات  63 شطرنجباز از 23 بهمن ماه با هم به رقابت می پردازند. آتوسا پورکاشیان ،میترا حجازی پور و سارا خادم الشریعه نمایندگان کشور مان در این مسابقات هستند.
 
مسئولان برای میزبانی باشکوه از این مسابقات تدارکات لازم را در نظر گرفتند تا جایگاه شطرنج ایران را به دنیا نشان دهند.
 
برگزاری این مسابقات به میزبانی کشورمان با مسائل حاشیه ای زیادی همراه بود. از همان ابتدا که فدراسیون جهانی شطرنج، ایران را برای میزبانی این دور را از رقابت ها انتخاب کرد، خیلی از مخالفان کشورمان به بهانه های واهی قصد داشتند ایران را ناامن نشان دهند و موضوع حجاب بهانه یکی از شطرنج بازان آمریکایی بود که مورد توجه رسانه ها قرا گرفت.
 
البته همین شطرنج باز آمریکایی پس از مدتی از اظهارات خود ابراز پشیمانی کرد و گفت از سخنان من سوء برداشت شده است و من با دین اسلام مشکلی ندارم.
 
 پس از اینکه فدراسیون جهانی شطرنج اسامی شطرنج بازان برای شرکت در این رقابت ها را اعلام کرد 6 شطرنج باز از حضور در این رقابت ها انصراف دادند و تعداد بازیکنان به 58 نفر رسیده بود اما فدراسیون جهانی، شطرنج بازان ذخیره را جایگزین این بازیکنان کرد.
 
علی رغم همه مشکلات و حاشیه هایی که برای میزبانی ایران دراین مسابقات بوجود آمد تاثیری در تغییر تصمیمات مسئولان فدراسیون جهانی نداشت و فیده همچنان از میزبانی ایران حمایت  کرد.
 
مسئولان فدراسیون شطرنج همه شرایط را برای میزبانی ایران فراهم کردند اما بزرگترین مشکلی که برای این رقابت ها وجود دارد تامین منابع مالی فدراسیون برای برگزاری این مسابقات است. طبق برنامه  قرار بود فدراسیون هزینه ها را طی 2 مرحله به فدراسیون جهانی پرداخت کند، اما فدراسیون شطرنج بودجه کافی برای تامین هزینه ها در اختیار ندارد و با وجود چند روز مانده به آغاز این رویداد بزرگ مسئولان در تلاش هستند تا منابع مالی این رقابت ها را پرداخت کنند.
 
منابع مالی مسابقات هنوز تامین نشده است
 
مهرداد پهلوانزاده رئیس فدراسیون شطرنج در این باره اظهار داشت: برای تامین هزینه های این مسابقات رایزنی های زیادی انجام دادیم، با رفع مشکلات پیش رو به زودی بودجه لازم در اختیار ما قرار می گیرد و در اختیار فدراسیون جهانی قرار می دهیم.
 
وی گفت: کمبود بودجه از مشکلات اولیه ما برای این رقابت ها بود و وزارت ورزش نیز به فدراسیون کمک مالی کرد اما مبلغی که وزارتخانه در اختیار ما قرار داد بسیار اندک است. با این وجود سعی می کنیم این معضل را تا پیش از شروع مسابقات برطرف کنیم.
 
رئیس فدراسیون شطرنج در پایان خاطر نشان کرد: مبلغی که باید فراهم کنیم بسیار زیاد است، البته برای حل این مشکل با چند حامی مالی مذاکره کردیم، امیدوارم این مشکل برطرف شود و این مسابقات را بدون دغدغه آغاز کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار