اسپوتنیک در گزارشی به بررسی عوامل دخیل در پذیرش توافق مینسک از سوی اوکراین پرداخت.

اسپوتنیک: آیا کی‌یف توافق مینسک را می‌پذیرد؟
 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب‌سایت اسپوتنیک در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- روز شنبه با همتای اوکراینی خود تماس تلفنی برقرار کرد و متعهد شد با سران روسیه و اوکراین برای بازگشت صلح به منطقه «دنباس» همکاری کند.

الکساندر خرُلنکو –یک تحلیلگر سیاسی- در گزارشی به دلایلی که پترو پروشنکو –رئیس‌جمهور اوکراین- را در نهایت به اجرای توافق مینسک وادار می‌کند، پرداخت.

پروشنکو و ترامپ روز شنبه در تماسی تلفنی درباره تشدید درگیری‌ها در دنباس صحبت کردند و کاخ سفید بیانیه ترامپ در این خصوص را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «ما با اوکراین، روسیه و دیگر طرفین درگیر در جنگ دنباس همکاری خواهیم کرد تا صلح را به این منطقه بازگردانیم».

سخنگوی پروشنکو اعلام کرد هر دو رئیس‌جمهور آمادگی خود را برای «برداشتن گام‌های جدید به منظور تقویت مشارکت اوکراین و آمریکا» اعلام کردند.

اما الکساندر خرُلنکو این سوال را مطرح می‌کند که چرا مدت کوتاهی پس از ادای سوگند دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور آمریکا- تنش‌ها در جنوب شرقی اوکراین تشدید شد؟

به گفته این تحلیلگر سیاسی پروژه غرب درباره اوکراین در حال فروپاشی است. زیرا رئیس‌جمهور اوکراین به شدت برای عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. این تلاش‌ها احتمالاً یکی از دلایل مهم تشدید جنگ در جنوب شرقی این کشور است. از طرفی نیز حمایت فعال انگلیس از کی‌یف و ارسال نیرو برای شرکت در تمرینات نظامی اوکراین به تنش‌ها دامن می‌زند.

از طرف دیگر برخی از سناتورهای آمریکایی سرسختانه در تلاشند تا اوکراین را در یک تنش نظامی بزرگ درگیر کنند. البته غرب به هیچ وجه به انتظارات و خواسته‌های سران اوکراین توجه نمی‌کند.

از نظر این تحلیلگر سیاسی آمریکا از فتنه‌انگیزی در دنباس حمایت نمی‌کند. این در حالیست که گزینه‌های پیش روی اوکراین و حتی مهماتش بسیار کم است. پس دیر یا زود کی‌یف وادار می‌شود به توافق مینسک بازگردد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار