نیویورک تایمز: ممنوعیت مهاجرت به آمریکا تهدیدات تروریستی را کاهش نمی‌دهد

به عقیده کارشناسان، به نظر نمی‌رسد طرح ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور به آمریکا تاثیرقابل توجهی در کاهش تهدیدهای تروریستی داشته باشد.

نیویورک تایمز: ممنوعیت مهاجرت به آمریکا تهدیدات تروریستی را کاهش نمی‌دهد
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز نوشت: اگرچه فرمان "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان 7 کشور مسلمان به آمریکا با هدف دفاع از این کشور در برابر تهدیدهای تروریستی امضا شده است، به عقیده کارشناسان، به نظر نمی رسد این طرح تاثیرقابل توجهی در کاهش این تهدیدها داشته باشد.

نیویورک تایمز در مطلبی به قلم اسکات شِین نوشت: بسیاری از کارشناسان معتقدند تبعات ناخواسته این فرمان دونالد ترامپ حتی می تواند به افزایش تهدیدهای تروریستی ضد آمریکا منجر شود.

در این فرمان در حالی از وزارت امنیت داخلی آمریکا خواسته شده است ظرف مدت 180 روز آمار دقیقی درباره شهروندان خارجی که مرتکب اقدامات خشونت آمیز و تروریستی شده اند، ارائه دهد که محققان پیش از این تحقیقات جامعی در این باره انجام داده اند. به طور مثال، به گفته چارلز کورزمان، استاد جامعه شناسی دانشگاه کارولینای شمالی، از زمان حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001، هیچکس در آمریکا در نتیجه حمله تروریستی فردی کشته نشده است که خود یا والدینش از کشورهای عراق، سوریه، ایران، سودان، یمن، سومالی و لیبی به آمریکا مهاجرت کرده اند. 

شهروندان این هفت کشور، براساس فرمان ترامپ، شامل ممنوعیت 120 روزه برای ورود به خاک آمریکا می شوند.

به گفته کورزمان که به تازگی نتیجه مطالعه اخیر خود درباره مسلمانان آمریکایی و تروریسم را منتشر کرده است، از میان مسلمانان آمریکایی که به هر شکلی از خشونت افراطی از جمله حمایت از گروه های تروریستی یا طراحی حملات ترویستی متهم شده اند، تنها 23 درصد پیشینه خانوادگی آنها به یکی از این هفت کشور باز می گردد.

این فهرست (کشورهای منع شده) شامل عربستان و مصر که محل تولد سران القاعده و سایر گروه های تروریستی است، نمی شود. پاکستان و افغانستان نیز که سال ها جنگ و افراط گرایی آنها را به مهد شبه نظامیانی تبدیل کرده است که در مواردی به خاک آمریکا وارد شده اند، در این فهرست جایی ندارند.

شاید کشورهایی که ترامپ سرمایه گذاری های کلانی در آنجا داشته است، در این فهرست گنجانده نشده اند. همچنین کشورهای اروپایی که اقلیت آنها زمینه پرورش افراطیون را فراهم کرده است، در زمره کشورهایی نیستند که براساس فرمان ترامپ شهروندان آنها از ورود به خاک آمریکا منع می شوند.

شهروندان اروپایی برای سفر به آمریکا نیازمند دریافت روادید نیستند و با توجه به میزان مبادلات تجاری و گردشگری، اعمال هرگونه ممنوعیتی در این زمینه تبعات جدی در پی خواهد داشت.

براساس نتیجه محاسبات کورزمان، از زمان حملات یازده سپتامبر تاکنون، از مجموع بیش از 230 هزار نفری که در نتیجه خشونت باندهای خلافکار و قاچاق مواد مخدر و غیره کشته شده اند، 123 تن قربانی حملات تروریستی بوده اند.

از این رو فرمان ترامپ، فقط یک مورد از یک هزار و 870 مورد خشونت مرگبار در آمریکا را حل می کند. حتی اگر قربانیان حملات یازده سپتامبر را نیز محاسبه کنیم، باز هم تنها 1 درصد از قتل ها در آمریکا نتیجه خشونت افراطیون بوده است.

در عرصه سیاسی، فرمان ترامپ به برخی از آمریکایی ها تضمین می دهد که در برابر تهدیدات تروریستی و به طور کلی تر، نگرانی از ورود مهاجران مسلمانی که فرهنگی بیگانه را با خود به ارمغان می آورند، ایمن تر می شوند. اما مشکل اساسی چنین تضمینی این است که حتی اگر هم موثر باشد، به عقیده بسیاری از کارشناسان مسئله تروریسم، هزینه سنگینی دارد. این هزینه تنها متوجه داخل آمریکا نمی شود و بر متحدان آمریکا در خارج از این کشور از جمله کشورهای مسلمان نیز که برای مبارزه با تروریسم به همکاری اطلاعاتی و سایر کمک های آنها نیازمندیم، تاثیرگذار است.

دیوید بنجامین، مقام ارشد پیشین مبارزه با تروریسم وزارت خارجه، می گوید: « این اشتباهی بزرگ در زمینه همکاری های ضد تروریستی است. من نمی فهمم چرا ما باید عراقی ها را که نیروی زمینی مقابله با داعش را تشکیل می دهند، محروم کنیم.» 

بنجامین افزود: « فرمان ترامپ در داخل آمریکا نیز تاثیرات مخربی دارد. تهدید تروریستی در آمریکا از داخل این کشور است و این فرمان می تواند به افزایش خشم بخش هایی از جامعه مسلمانان آمریکا منجر شود.»

به گفته این مقام پیشین وزارت خارجه، فرمان ترامپ حاوی این پیام برای جامعه مسلمانان آمریکا است که آنها در معرض تبعیض و انزوا قرار دارند و این می تواند زمینه مساعدی برای رشد افراط گرایی فراهم کند. 

فرمان اجرایی ترامپ با استقبال کمی در میان کارشناسان و مقامات پیشین از هر دو حزب و با تجریه میدانی، روبرو شده است. جاناتان شانزر، معاون تحقیقاتی بنیاد دفاع از دموکراسی ها، گفت: « اگر این ممنوعیت موقت برای بررسی و بهبود قوانین مهاجرتی باشد، قابل قبول است. اما می دانیم که هیچ مشکل مشخصی در این روند مهاجرتی وجود ندارد و هیچ برنامه مشخصی نیز برای پرداختن به این مشکلات ظرف این 120 روز ارائه نشده است. این فرمان ترامپ، بیشتر براساس وعده های انتخاباتی وی است.»

وی با انتقاد از توجه ناکافی دولت پیشین به دلایل اصلی جاری شدن سیل پناهجویان که تنش و درگیری در خاورمیانه (غرب آسیا) است، ابراز امیدواری کرد دولت جدید بر حل این مناقشات تمرکز کند که البته، به گفته وی، کار آسانی نخواهد بود.

شانزر گفت: «کار آسان تر البته صدور فرمان های اجرایی از این دست است اما چنین مواضعی از سوی رئیس جمهور آمریکا تبعات زیادی دارد که همه آنها قابل پیش بینی و دلخواه نیستند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ماندلا
۱۵:۲۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۵
رفتارهای غیرمنتظره ی ترامپ دراداره کشورآمریکاحکایت ازآن داردکه شمارش معکوس برای تجزیه آمریکا مثل شوروی سابق زده شد.
آخرین اخبار