اصفهان؛

اختصاص بخش ویژه به شهدای آتش‌نشان پلاسکو در جشنواره شعر فجر

مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر از اختصاص بخش ویژه گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان فاجعه پلاسکو در این جشنواره خبرداد.

حمید محمدی محمدی،در حاشیه برگزاری آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در خانه تاریخی عامری‌های کاشان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:علاوه بر حذف محفل طنز جشنواره در زادگاه عبید زاکانی در روستای زاکان مسوولان جشنواره در حال رایزنی و گفتگو برای اختصاص بخش ویژه شهدای آتش‌نشان با سازمان آتش‌نشانی و شهرداری تهران قبل از برگزاری آیین اختتامیه هستند.

وی،با اشاره به‌اینکه جشنواره بین‌المللی شعر فجر مثل سایر جشنواره‌ها نیست که دوره بررسی آثار و اختتامیه داشته‌باشد گفت: چون شعر محصول ارائه‌شدنی در محافل و مجالس شعرخوانی است علاوه بر اینها این جشنواره در قالب محافل مختلف شعرخوانی جمله محفل آیین افتتاحیه در کاشان در شهرهایگوناگون ایران برگزارمی‌شود.

به‌گفته‌وی،با توجه به‌اینکه امسال برای نخستین‌بار بخش ویژه افغانستان به جشنواره اضافه‌شده‌است محافل بعدی شعرخوانی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر روزهای 15 و 16 بهمن در شهر مقدس مشهد و ری ویژه افغان‌های مقیم این دو شهر برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی،با تاکید بر اینکه محفل شعرخوانی دهمین

جشنواره سال گذشته در شهر ری باشکوه و استقبال خوب افغان‌ها روبرو شد گفت:حتی کارگران افغانستانی که با شعر آشنایی نداشتند و جز عامه مردم بودند برای لذت بردن از شنیدن شعر در جشنواره حضور داشتند لذا به‌همین دلیل محفل شعرخوانی ویژه افغانستانی‌های شهر مشهد نیز امسال اضافه‌شد.

*استان البرز محفل شعرخوانی شعر فجر

محمدی محمدی، برگزاری محفل شعرخوانی بعدی را در ساعت 16 و سی دقیقه روز دوشنبه هفته آینده در سالن سیروس صابر استان البرز یادآورشد و گفت:بندرعباس نیز پس از استان البرز میزبان محفل شعرخوانی است.

وی، برگزاری محفل شعرخوانی جوانان با رویکرد «شعر فاطمی» را به‌مناسبت ایام فاطمیه در سالن خیابان نجات‌اللهی تهران خاطرنشان‌کرد و گفت:محفل غلاویزان با محوریت دفاع مقدس جبهه‌های غرب در استان ایلام یکی دیگر از محافل شعرخوانی این دوره از جشنواره است.

به‌گفته‌وی، آیین اختتامیه جشنواره یازدهم نیز با حضور سیدرضاصالحی‌امیری، وزیر ارشاد به‌مناسبت انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیمه اسفندماه در مشهد برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، سفر شاعران ایرانی

به شهر نیشابور و بازدید از مقبره حکیم عمرخیام، عطار و سایر شعرای در خاک خفته نیشابور را از جمله برنامه‌های جنبی آیین اختتامیه در شهر مشهد برشمرد.

محمدی محمدی، برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور دبیران ادوار گذشته در سه بخش «بزرگسالان»، «کودک و نوجوان» و «درباره شعر» را تاکیدکرد و گفت:

دبیرخانه این دوره از جشنواره علاوه بر بررسی آثار منتشرشده در سال 94 مرتبط با این سه حوزه در بخش ویژه افغانستان نیز آثار 10سال اخیر از کتاب‌های چاپ شده شعر افغان را جمع‌آوری کرده‌است.

*مهلت تحویل کتاب‌های مجوز دار تا 15 بهمن به دبیرخانه جشنواره

وی، با اشاره به‌اینکه جشنواره از طریق خانه کتاب فهرست کتاب‌های مجوزدار خانه کتاب در سال 94 را احصا و جمع‌آوری کرده‌است گفت:کسانیکه اثرشان در این آثارجمع‌آوری و احصا نشده است تا 15 بهمن فرصت دارند کتاب مجوزدار خود را به دبیرخانه جشنواره برای داوری تحویل دهند.

به‌گفته‌وی، بحث تمرکززدایی و رفتن به شهرها و شهرستان‌هایی با انجمن‌ها و محافل و جریان‌های ادبی خوبی که تاکنون دیده‌نشدند رویکرد جشنواره در برگزاری محافل شعرخوانی خارج از مراکز استان و شهرهای پرجمعیت صاحب عِله و عُده در شهرها است.

محمدی محمدی،برگزاری آیین افتتاحیه و محفل شعرخوانی مهم‌ترین رویداد ادبی کشور را در کاشان با حضور دبیران علمی دوره‌های گذشته فرصت خوبی برای این شهرستان عنوان‌کرد و گفت: شعرای خوبی در کاشان شعرخوانی کردند.

وی،باتاکید بر اینکه شاعران در حوزه ادبیات نسبت به سال گذشته پیشرفت چندانی نداشتندگفت:شاید لازم بود شعرای کاشان بیشتر از موضوع مطلع می شدند، آگاهی می‌یافتند و خود را آماده‌تر نشان می دادند.

به‌گفته‌وی،تلاش و زحمات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان نیز برای برگزاری آیین افتتاحیه در این آیین افتتاحیه قابل تقدیر است.

محمدی محمدی،در پایان از استقبال و حضور خواهران و برادران افغان در آیین افتتاحیه و اشتیاق فراوان آنها از دبیر علمی جشنواره محمدکاظم کاظمی نیز از نکات ارزشمند این آیین افتتاحیه است.

شایان ذکراست:محفل ادبی آیین افتتاحیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور برخی دبیران دوره‌های گذشته این جشنواره و شعرخوانی محمد علی بهمنی، پرویز بیگی حبیب‌آبادی،اسماعیل امینی، علیرضا قروه، عبدالجبار کاکایی، محمود اکرامی‌فر و محمدکاظم کاظمی در خانه تاریخی عامری‌های کاشان برگزار شد.

سید علی اصغر صائم کاشانی، حاج محمود شریفی(متخلص به کمیل) و گروهی دیگر از شاعران کاشانی نیز در این آیین شعرخوانی داشتند.



انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.