ارومیه؛

آغاز فعالیت اکیپ‌های معدوم‌سازی بیماری آنفولانزای طیور در بوکان

رئیس دامپزشکی بوکان گفت: اکیپ‌های پایش، نمونه برداری، قرنطینه و معدوم‌سازی آنفولانزای طیور در سطح این شهرستان فعال شده و قرنطینه بین مرزی نیز فعال شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ اسکندر عبدی در جلسه معارفه شهردار این شهرستان که با حضور مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استان آذربایجان غربی برگزار شد اظهار داشت: بر اساس اطلاعیه‌ای که چند روز قبل به این اداره ابلاغ شد در 11 استان کشور بیماری آنفولانزای مرغی وجود دارد و متاسفانه یکی از استان‌های همجوار ما هم درگیر این معضل شده است.

عبدی گفت: روشی که در گذشته در مورد این بیماری وجود داشت H5و N1 و H5 و N8 بود که در موارد ابتلای انسانی هم خطرناک بود و در صورت شیوع سبب خسارات زیادی می‌شد اما در حال حاظر باتوجه به جهش‌های ژنتیکی که وجود دارد و با توجه به قابلیت‌هایی که دارد در حال حاضر بهH5 و N9 تبدیل شده است.

اسکندری بیان کرد: در گذشته در طیور وحشی فقط ناقل بیماری بودند و تلفاتی نداشتند اما اکنون با توجه به جهشی که دارد در طیور وحشی هم تلفات ایجاد می‌کند و بیشترین خسارتی که در صورت شیوع ایجاد می‌کند در طیور تخم‌گذار است و این نافی این موضوع نیست که در طیور گوشتی هم سبب ایجاد خسارت بشود.

وی افزود: اگر در جایی این بیماری سرایت کرده باشد توسط نیروهای سازمان دامپزشکی معدوم‌سازی‌های لازم صورت گرفته و جلوی شیوع آن گرفته شده و به تبع این اقدامات در سطح شهرستان با بازبینی امکانات موجود هر چند که حداقل امکانات وجود دارد اکیپ بندی‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس دامپزشکی بوکان در این رابطه اظهار داشت: اکیپ پایش و نمونه‌برداری، اکیپ قرنطینه و اکیپ معدوم‌سازی فعالیت می‌کنند و نیز مراقبت و پایش در سطح روستاها به مرغداری‌ها انجام می‌شود که البته برای این که بیماری منتقل نشود ما از مرغداری به مرغداری نمی‌رویم بلکه مسئولان بهداشتی و خود مرغداران را ملزم کرده‌ایم که به ما گزارش بدهند و نیز مسائل مربوط به جوجه‌ریزی ساماندهی شده است.

اسکندری تصریح کرد: قرنطینه بین مرزی شهرستان بوکان و سقز فعال شده و در سه شیفت آنجا فعال و موارد را کنترل می‌کنند و ساماندهی کشتارگاه طیور هم انجام شده و کنترل‌های بهداشتی آن به صورت مرتب انجام می‌گیرد و حتی دو نفر هم با وجود مسئولین بهداشتی در شب بر آن محل نظارت دارند.

اسکندری بیان کرد: مشکل عمده‌ای که وجود دارد مرغ زنده است که در این اواخر با اعتراض و تذکر استاندار همراه بود که نباید در جنوب استان مرغ زنده عرضه بشود چون مخاطرات روحی و روانی زیادی برای کودکان دارد و نیز آلودگی هوا و جذب حشرات و حیوانات وحشی به داخل شهر انجام می‌شود و نیز دفع پسماند فضولات آنها مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و نیز انتظار می‌رود که اصناف مراکزی را که مجوز ندارند پلمب کند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.