ارومیه؛

ایجاد زمینه و انگیزه مشارکت آحاد جامعه را در حوزه سلامت

باید زمینه و انگیزه مشارکت آحاد جامعه را در حوزه سلامت ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛این مطلب را معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جلسه مشترک با اعضای هیات رئیسه دانشگاه علوم پزشکی و سازمان های مردم نهاد سلامت آذربایجان غربی عنوان کرد.

جلسه در سالن جلسات دفتر ریاست دانشگاه برگزار گردید دکتر ایازی ضمن تقدیر از اقدامات دانشگاه و خیرین عزیز و اینکه اقدامات خیرین برای همیشه ماندگار شده و باقیات صالحات هست گفت : توسعه مشارکت های اجتماعی ، اقدامات پیشگیرانه از بیماری ها ، ارتقای مشارکت بین بخشی و موضوع آسیب های اجتماعی از جمله اولویت های معاونت امور اجتماعی می باشد.

وی در ادامه بر اهمیت عوامل اجتماعی در سلامت جامعه اشاره کرده و گفت : در مقوله عوامل اجتماعی لازم است زمینه مشارکت آحاد جامعه را در حوزه سلامت ایجاد نمود و باید انگیزه این مشارکت را نیز بوجود آورد و برای این امر تشکیل سازمانهای مردم نهاد عرصه سلامت و کانونهای اجتماع محور بسیار کمک کننده است و برای نیل به اهداف سلامت باید این سازمانها را باور داشته باشیم و زمینه فعالیت و مشارکت آنها را فراهم نماییم و به آنها از منظر فرصت نگاه کنیم نه تهدید .

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر رویکرد سلامت جامعه محور تاکید کرده و گفت : در این رویکرد مردم مسائل را بیان می کنند و مطالبه گر مجموعه مدیریت سلامت برای حل مشکلات می باشند که شاید برخی موارد آن تلخ باشد ولی در دراز مدت کمک کننده به مدیریتهای سلامت است .

در این جلسه دکتر آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز طی سخنانی بر اهمیت مشارکتهای اجتماعی در ارتقای سلامت جامعه تاکید کرده و گفت : استراتژی اصلی دانشگاه در ترویج مشارکتهای اجتماعی عرصه سلامت ، فرهنگ سازی است .

وی در ادامه به اقدامات ارزشمند انجام یافته در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ساکنین حاشیه شهر ها اشاره کرد و گفت : انعقاد تفاهمنامه همکاریهای مشترک سازمانهای دخیل در امر ارتقای سلامت حاشیه شهر ها با دانشگاه علوم پزشکی استان نمونه بسیار مهم در جلب مشارکتهای اجتماعی و همکاریهای بین بخشی عنوان کرد .

دکتر آقازاده ضمن تشکر از حمایتهای استاندار سلامت جو و خیر محور استان از حوزه سلامت پیشنهاد داد با همکاری استانداری ، شهرداری ، دانشگاه و خیرین ساختمان مستقل برای سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در ارومیه و تجمیع این سازمانها در آن ایجاد شود.

دکتر تقی زاده قائم مقام رئیس دانشگاه در امور مشاکتهای اجتماعی ، سازمانهای مردم نهاد و خیریه های سلامت استان نیز در این جلسه به ارائه گزارش عملکرد حوزه مشارکتهای اجتماعی پرداخت .

وی تشکیل جلسات و انجام نشست های کارشناسی با دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی مرتبط با سلامت بمنظور بررسی نحوه تعامل، هماهنگی و همکاری های بین بخشی در توسعه مشارکت های اجتماعی حوزه سلامت ، تشکیل کارگروه نیازسنجی با حضور معاونت های دانشگاه بمنظور بازنگری و اولویت بندی نیازهای حوزه سلامت در راستای هدایت کمکهای خیرین ، برگزاری جلساتی با حضور نمایندگان سمن های عرصه سلامت جهت بررسی اولویت های نیازمندی آنان ، تهیه بانک اطلاعاتی سمن های حوزه سلامت استان و ایجاد سایت الکترونیکی برای امور مشارکتهای اجتماعی دانشگاه به آدرس ejtemaee.umsu.ac.ir بعنوان بخشی از اقدامات انجام یافته در این حوزه بیان کرد .

دکترعطاپورمدیرکل اموراجتماعی استانداری آذربایجان غربی دیگر سخنران این مراسم بود که از ایجاد معاونت امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بعنوان یک الگوی موفق نام برده و گفت : توسعه سازمانهای مردم نهاد از اولویت استانداری آذربایجان غربی در دولت یازدهم بود که با بیش از 50 سمن امسال موفق شدیم رتبه دوم کشوری را در توسعه کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد کسب نماییم.

وی دو اتفاق خوب در حوزه سازمان های مردم نهاد عرصه سلامت را در استان تشکیل مجمع خیرین سلامت و ایجاد ارتباط ساختاری با سازمان های مردم نهاد سلامت عنوان کرد.

دکتر انتظار مهدی معاون بهداشتی دانشگاه در این جلسه به ارائه گزارشی از طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت و در حاشیه شهر ها پرداخت .

وی مهمترین هدف نظامهای سلامت را تامین عدالت در سلامت در سه مولفه پاسخگوئی نظام سلامت، توزیع سلامت و کاهش هزینه های کمرشکن بصورت عادلانه بین تمام گروههای سنی و جنسی در تمام جغرافیای سیاسی عنوان نمود .

دکتر انتظار مهدی پاسخگویی جامع به انتظارات و نیازهای مردم حاشیه نشین(کاهش مخاطرات- کنترل بیماریها) ، ترویج شیوه زندگی سالم ، هماهنگی در پاسخ جامع به نیازهای ارتقای شاخص های سلامت(افزایش امید زندگی مشابه سایر احاد جامعه) حاشیه نشینان با مشارکت بین بخشی(شهرداری، آموزش و پرورش، بهزیستی و..)، افزایش رضایتمندی مردم حاشیه نشین از خدمات نظام سلامت را از اهداف برنامه تامین مراقبت های اولیه سلامت در حاشیه شهرها و سکونت گاههای غیررسمی بیان نمود .

گفتنی است در این جلسه نمایندگان سازمان های مردم نهادسلامت از جمله مجمع خیرین سلامت ، انجمنهای MS ، اوتیسم، کبدی ، دیابت، تالاسمی و کانون هموفیلی مشکلات ، انتظارات ، توانمندی ها و اقدامات خود را تشریح کردند.

پخش نماهنگ حاشیه شهر و اقدامات مجمع خیرین سلامت از دیگر بخشهای این نشست بود .

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.