شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

13 سال شکنجه و زندان برای یک مبارز انقلابی

حبیب الله عسگر اولادی که 13 سال زندان را در دوران پهلوی تجربه کرد، بیشتر بشناسید.

13 سال شکنجه و زندان برای یک مبارز در دوران پهلوی
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه‌های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند.  

حبیب الله عسگراولادی نیز از افرادی است که به جهت فعالیت هایش در طول انقلاب و تأسیس حزب مؤتلفه اسلامی  نامش در تاریخ ماندگار شده و این شب ها مجتبی اسفیدانی نقش وی را در معمای شاه ایفا می کند.

عسگراولادی در سال 1311 به دنیا آمد و در آبان 1392 در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی از حدود سیزده سالگی وارد فعالیت های سیاسی به رهبری آیت الله کاشانی شد. در سال 1327 بود که او به فعالیتهای سیاسی وارد و با حوادث ملی شدن نفت آشنا شد و در تجمعات و تظاهرات این دوران شرکت کرد. در ادامه او با شروع نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، با ایشان آشنا شد و در سال 1342 به همراه عده ای از همفکران و دوستانش هیئتی را در جهت پیشبرد اهدافشان تشکیل دادند. در ماجرای تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، ارتباط هیئت وی با بیت امام گسترده‌تر شد و این ارتباط باعث ائتلاف آنها با دو هیئت مسجد شیخ علی و هیئت اصفهانیهای بازار و تشکیل هیئتهای مؤتلفه اسلامی شد.. با تشکیل این هیأت فعالیت های او نیز اوج گرفت و در کل این گروه در پیشبرد قیام های مردمی از جمله قیام 15 خرداد نقش بسزایی داشتند.

این شخصیت پس از وقوع ترور حسنعلی منصور به علت دست داشتن در این پروژه بازداشت و به حبس ابد محکوم شد اما پس از 13 سال حبس با عفوی که به وی خورد آزاد شد.

در ادامه وی پس از آزادی به سمت دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری منصوب شد و بعد از انقلاب نیز سمت هایی چون  نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی ، رئیس شورای مرکزی کمیته امداد و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را عهده دار شد.

عسگراولادی همانطور که ذکر شد سرانجام در آبان ماه سال 1392 درگذشت.


گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار