شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ از شهریور 1313 تا دی‌ماه 1395

مروری بر شخصیت یار دیرینه امام، انقلاب و رهبری را در گزارش امشب معمای شاه بخوانید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ از شهریور 1313 تا دی‌ماه 1395
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم.

انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این مملکت نقش بسزایی داشته اند.

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بزرگمردی که از پیش از انقلاب دوشادوش امام خمینی (ره) برای سرنوشت این کشور گام برمی داشت، نیز از همین افراد است. کسی که پس از سال ها مجاهدت در دی‌ماه 1395 و در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی در شهریور 1313 در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان متولد شد و از 14 سالگی در مکتب اساتیدی چون سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب ‌الدین نجفی مرعشی، محمد حسین طباطبائی و حسینعلی به تحصیل علوم دینی پرداخت.

در همان جا بود که هاشمی با شخصیت و افکار امام ره را بیشتر آشنا شد و از همان زمان به مخالفت با حکومت محمد رضا شاه پهلوی و انقلاب سفیدی که راه افتاده بود مشغول شد.

این فعالیت‌ها با تبعید امام خمینی (ره) همچنان ادامه پیدا کردند تا جایی که وی به جرم مبارزه علیه رژیم پهلوی از سال ۱۳۳۷ تا سال ۱۳۵۷ هفت بار و مجموعاً ۴ سال و ۵ ماه به زندان افتاد.

نقش مدیر مالی مبارزات انقلاب و ارتباط با سایر گروه‌های انقلابی نیز از جمله وظایفی بودند که امام در زمان تبعیدشان به ایشان سپرده بودند.

یکی از گروه هایی که هاشمی با آن ها ارتباط نزدیکی داشت، حزب موتلفه اسلامی بود، گروهی که چندی پیش اخباری مبنی بر همکاری او با آن ها برای ترور حسنعلی منصور منتشر شد.

او در سال 1337 با عفت مرعشی که دختری از خانواده روحانی و از نوادگان سید محمد کاظم طباطبایی یزدی است، ازدواج کرد و نتیجه این پیوند 5 فرزند با نام های فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر بود.

هاشمی در دوران پیش از انقلاب و در طول نهضت امام خمینی (ره) به صورت یک عضو فعال و همیشه در صحنه حضور داشت.نمونه بارز حمایت ایشان از امام خمینی (ره)، حرکتی بود که ایشان به همراه دیگر علما در اعتراض به زندانی شدن امام انجام دادند.

ترور نافرجام هاشمی نیز یکی دیگر از وقایعی بود که در شب ۴ خرداد ۱۳۵۸ روی داد و طی آن ایشان در منزلش مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

ایراد سخنرانی‌های متعدد در مجامع مختلف بر ضد نظام پهلوی، تاسیس مکتب تشیع، ترجمه سرگذشت فلسطین، تألیف امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار، تالیف تفسیر راهنما، نشر مقالات گوناگون و... از جمله فعالیت های برجسته وی به شمار می روند.

ریاست دوره چهارم مجلس خبرگان، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس اسبق مجلس خبرگان رهبری، نخستین رئیس مجلس ایران و چهارمین رئیس جمهور ایران در دو دوره پیاپی بین سال‌های 1368 تا 1376 از جمله دیگر سمت های وی بودند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی سرانجام به دلیل عارضه قلبی در دیماه 1395 به دیار باقی شتافتند.

این شب ها حسین باقریان ایفای نقش ایشان را در سریال معمای شاه عهده دار شده است.


 
گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار