طولانی ترین دولت بعد از شهریور 1320 از آن که بود؟

منوچهر اقبال که محمدرضا خسرویان نقش او را در سریال «معمای شاه» ایفا می کند، از جمله نخست وزیران دوران پهلوي بود.

طولانی ترین دولت بعد از شهریور 1320 از آن که بود؟
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.      
 گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در بر می‌گیرد.
 
یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

منوچهر اقبال که محمدرضا خسرویان نقش او را در سریال «معمای شاه» ایفا می کند، از جمله شخصیت هایی است که در مقطعی به عنوان نخست وزیر ایران منصوب شد و سمت های گوناگونی را نیز در دوران پهلوی تجربه کرده است. 

وی پس از تحصیلات مقدماتی به پاریس رفت و دکتراي تخصصی خود را در بیماری های عفونی گرفت. اقبال بعد از ازدواج با یک زن فرانسوی در سال 1312 به ایران برگشت و پس از مدتی تدریس در دانشگاه تهران، در 1321سال  با کمک برادر بزرگش علی اقبال که در آن روزها از متولیان مجلس و از دوستان نزدیک قوام السلطنه بود، به معاونت وزارت بهداری منصوب شد.

اقبال با جا بازکردن بین سران قدرت در آذرماه ۱۳۲۷ وزیر بهداری و سرپرست وزارت کشور شد و در ۲۱ اسفند به وزارت کشور رسید. وی با سیاستی که داشت با حفظ ظاهری منافع شاه در راستای حمایت از او اقداماتی چون تبعید آیت الله کاشانی، انحلال برخی احزاب و اعلام طرح توقیف جراید به مجلس پانزدهم را انجام داد.

با وجود همه این فعالیت ها با تشکیل دولت رزم آرا، اقبال کار به جایی نبرد و از طرف شاه به عنوان استاندار آذربایجان  تهران را ترک کرد.

اقبال پس از مدتی در حالی کشور را در مقطعی ترک کرد که  برخی مجامع فرهنگی غرب، با اهداف سیاسی، عالی‌ترین نشانهای علمی خود را از جمله دکترای افتخاری حقوق از کالج لافایت (دکترای افتخاری از دانشگاه پنسیلوانیا) و درجه دکتری از دانشگاه پاریس در ۱۹۵۹را به او دادند و وی حتی به عضویت فرهنگستان پزشکی فرانسه نیز درآمد. 

این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 1336 علاء برکنار و حکم نخست وزیری اقبال صادر شد. کابینه اقبال طولانی‌ترین دولت بعد از شهریور ۱۳۲۰ بود و سه سال و نیم پابرجا ماند.

او حکومت نظامی را لغو کرد و به جای آن «سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)» را تشکیل داد، همچنین انعقاد قراردادی با شرکت نفت ایتالیایی، ایجاد سازمان بازرسی شاهنشاهی، اخذ چندین وام از دولت آمریکا، انتقال اختیارات سازمان برنامه و بودجه به رئیس دولت و تصویب قانون رسیدگی به اموال کارمندان دولت از دیگر فعالیت های وی بود که منجر به جیب زدن پول های هنگفتی برای وی شد.

منوچهر اقبال سرانجام در سال 1356 و در 68 سالگی بر اثر سکته درگذشت.  



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار