شناسنامه شخصیت‌های «معمای شاه»؛

شهیدی که در اوج بیماری محاکمه شد

شهید مرتضی نیک نژاد که از اعضای حزب موتلفه اسلامی بود را بیشتر بشناسید.

شهیدی که در اوج بیماری محاکمه شد که بود؟
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا به انسان‌های برجسته‌ای در زمینه‌های گوناگونی از جمله انقلاب اسلامی که جزو شاخص ترین برهه‌های تاریخی کشورمان است، بر بخوریم. انسان های ارزشمندی که علاوه بر کتاب های موجود به تازگی مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» گویی زنده شده‌اند و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را روایت می‌کنند و یادآور اشخاص بزرگی هستند که در سرنوشت این کشور نقش بسزایی داشته اند.
 
یکی از گروه‌هایی که اعضای آن در راه انقلاب به شهادت رسیدند و نامشان در تاریخ ماندگار شد، «موتلفه اسلامی» است که شهید مرتضی نیک نژاد نیز جزو 4 شهید بنام این گروه بود.

شهید نیک نژاد که احمد نگهبان نقش وی را در سریال معمای شاه ایفا کرده است، در سال 1325 در اصفهان به دنیا آمد. وی بعد از گذراندن مقطع دبیرستان در رشته انسانی، از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شد. در ادامه همزمان با گذراندن دوران افسری وظیفه وی وارد فعالیت های سیاسی شد.

نیک نژاد بعد از فراگیری فنون نظامی برای مدتی در الیگودرز به عنوان معلم فعالیت می کرد و در همان مقطع نیز از آگاهی بخشی به جوانان دست نمی کشید.

او با آشنایی با شهید رضا صفار هرندی در جلسات دینی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی اصغر هرندی شرکت کرد و با آشنایی با شهید بخارایی، جمعی صمیمی تشکیل دادند و از همین جمع به موتلفه اسلامی پیوست.

وی در جریان عملیات بدر نفر دوم عملیات و پشتیبانی کننده شهید بخارایی بود که پس از اینکه شهید بخارایی منصور را به سزای خیانتهایش رساند. چند تیر شلیک کرد که مامورین را از توجه به بخارایی منصرف سازد. این گلوله ها به ناودان مجلس و شیشه اتومبیل بنزی که منصور را در آن انداخته و به بیمارستان می بردند اصابت کرد و شیشه جلوی بنز را خرد کرد. او از صحنه عملیات خارج شد ولی بعد از مدتی در زمستان 1353 در حالی که از جلسه منزل یکی از دوستانشان بیرون می آمدند به همراه شهید صفار هرندی دستگیر شد.

در دادگاه تجدید نظر با اینکه وی مریض و قادر به حرکت نبود اما به دستور رئیس دادگاه نظامی، او را با برانکارد به جلسه آوردند و در حالی که روی نیمکت دراز کشیده بود، او را محاکمه کردند.

وی در سحرگاه 26 خرداد 44 در حالی که با چهره ای خندان به سوی چوبه های تیرباران می دوید تکبیر گویان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.



گزارش از فاطمه شهدوست


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار