آمار اعتیاد دانش آموزی نباید انکار شود/ رویکرد واقع‌بینانه دولت یازدهم برای تبیین آمار

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آمار اعتیاد در حوزه دانش آموزی نباید انکار و اغراق شود و همچنین مسکوت بماند.

آمار اعتیاد دانش آموزی نباید انکار شود/ رویکرد واقع‌بینانه دولت یازدهم برای تبیین آمار
حمید صرامی مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اعلام آمار اعتیاد دانش‌آموزان در کشور عنوان کرد: در حوزه اعتیاد جامعه ایران با افزایش حجم تهدیدها از سوی کشور همسایه و همچنین سودا‌گران مرگ در کشور که با ایجاد آشپزخانه‌هایی در سطح کشور اقدام به تولید شیشه می‌کنند مواجه هستیم و این دو موضوع سبب شده تا در دهه اخیر با شدت اعتیاد روبرو بوده و حتی درالگوهای مصرف تغییراتی داشته باشیم که این مسئله بر نوجوانان و جوانان یعنی دانش آموزان و دانشجویان تاثیرگذاراست.

وی با بیان اینکه افزایش 37 درصد ورود مواد مخدر به کشور با توجه به موارد مذکور را داریم ادامه داد: باید بپذیریم این چنین مسائلی بر تمامی سطوح جامعه اثرگذار است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در حوزه دانش آموزان پژوهش ها حاکی از این است که نباید امار اعتیاد انکار،اغراق  و یا مسکوت باقی بماند و این سه پارامتر در دولت یازدهم با جدیت و رویکردی واقع بینانه برای تبیین آمار رخ داده است.

صرامی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش همکاری بسیار مطلوبی با ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد گفت: وضعیت شیوع مصرف مواد را رصد می‌کنیم و هیچ نقطه کوری از ستاد در این عرصه ندارد چرا که هماهنگی‌ها لازم با آموزش وپرورش انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بیان این آمار چه  تاثیریدر روند فعالیت‌ها دارد اظهار داشت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده آمار اعتیاد در طبقه نوجوان نباید بیش از حد علنی اعلام شود اما این مسئله به معنای تمان واقعیت نیست.

صرامی بیان کرد: چنانچه این امر بیش از حد انجام شود در طبقه نوجوان به عنوان هنجار شناخته شده که اثرات خوبی به دنبال ندارد و بحث‌هایی که تا کنون در ارائه آمار وجود داشته نه به دلیل کتمان حقیقت بلکه به خاطر کمک به وضعیت است.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نظارت و کنترل شرایط برای مبارزه با ابتلا به  اعتیاد دانش آموزان در حال اجرا است.

وی بیان کرد: اما دغدغه‌ای که اکنون با آن مواجه هستیم گرایش نوجوان به مصرف تجربی مواد خارج از روند منطقی بوده چرا که اقدامات پیشگیری، مداخلات برای توانمند سازی آنها و سرمایه‌گذاری مناسب در زمان مقتضی انجام نشده و همین امر زمینه آسیب را فراهم می‌کند.

صرامی یادآور شد: 58 درصد مبتلایان به اعتیاد کمتر از 32 سال و 14 درصد در گروه سنی 15 تا 19 ساله هستند اما امروز نسبت به توانمند سازی نوجوانان با برگزاری دوره‌های متعدد اقدام به کاهش آسیب‌ها می‌کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار